דרעי וביבס ייפגשו מחר בניסיון לפתור את משבר הקייטנות

הרשויות המקומיות מתנגדות למחירי הקייטנות המפוקחים אותם קבע שר הפנים אריה דרעי, בטענה כי הם נמוכים מדי

שר הפנים אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
שר הפנים אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

שר הפנים, אריה דרעי, ויו"ר מרכז השלטון המקומיחיים ביבס, ייפגשו מחר (ד') בצהריים בניסיון ליישב את המחלוקת סביב מחירי הקייטנות בגני הילדים בחופש הגדול.

בימים האחרונים מביעים ברשויות המקומיות ובשלטון המקומי ביקורת על מחירי הקייטנות המפוקחים עליהם הודיע דרעי בפברואר, וטוענים שהמחירים המפוקחים נמוכים מדי, ויצריכו מהם להשלים סכומי כסף גבוהים מהתקציבים שלהם. הרשויות המקומיות יכולות לפתוח גם קייטנות יקרות, אך החוק אותו הוביל דרעי מחייב אותן לספק במקביל גם אפשרות מוזלת.

כדי לקבוע את המחיר המפוקח כינס דרעי ועדה מייעצת, שקבעה מחיר של 1,016 שקל לילדים בגילאי גן. עם זאת, בפברואר האחרון קבע דרעי כי המחיר לילד לקייטנה עד השעה 13:00 יעמוד על 689-800 שקל (תלוי אם הקייטנה תופעל על ידי מפעיל חיצוני). כדי להפעיל קייטנה עד השעה 16:00 יכולים בעיריות לגבות סכום כסף גבוה יותר, ויש כאלה שגם מאריכות את הקייטנה בשבוע נוסף (חודש במקום שלושה שבועות).

הפער הגדול בין המחיר שקבעה הוועדה למחיר שקבע דרעי נובע מכך ששר הפנים חשב שהמחיר המקורי הוא גבוה מדי, והעדיף לקבוע מחיר נמוך יותר, גם אם הדבר יהיה כרוך בצמצום שירותים לילדים. ברשויות לא מקבלים את ההסברים של משרד הפנים, וממשיכים לנסות לקבל מהם סיוע במימון. בחלק מהעיריות אף הודיעו להורים כי ההרשמה לקייטנה מוקפאת לאור אי הבהירות סביב הנושא.

"מדובר בגזירה שהרשויות המקומיות וציבור תושביהן אינם יכולים לעמוד בה. וזאת יש להבין - קביעת קייטנה ציבורית גרעונית לרשות המקומית, בהכרח תטיל על התושבים את מימונה, שכן אין לרשות המקומית מקורות אלא מן הציבור", כתבו נציגי הרשויות המקומיות לשר הפנים השבוע. ברשויות גם מציינים שזאת לא הפעם הראשונה שהפוליטיקאים מקבלים החלטות עם משמעות תקציבית לרשויות המקומיות, לאחר שנסגרה תוכנית התקציב.

מחלוקת נוספת שקרובה לפיתרון היא סביב מספר הילדים המינימלי בקייטנה, שלא מוגדר כלל בחוק. הרשויות התנגדו לכך מכיוון שלא רצו לפתוח קייטנה גם אם מספר הילדים נמוך, דבר שכמובן כרוך בעלויות גבוהות יותר. כרגע הסכימו במשרד הפנים לבוא לקראתם בנושא, אך עוד לא נקבע מספר הילדים המינימלי.

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, מסר כי "שוב אנו עדים לתופעה בה שרי הממשלה לוקחים לידם את הסמכות אך מטילים את האחריות והמימון על השלטון המקומי. לשמחתי יו"ר וועדת הפנים יואב קיש קיבל את דרישתנו העיקרית לקביעת כמות מינימום של תלמידים בקייטנה, על מנת להפחית מהעלויות הרבות שיתגלגלו לפתחי הרשויות המקומיות. אנו נמצאים בדין ודברים מול שר הפנים ולשכתו ומקווים כי ימצא פתרון הולם לגירעונות הכבדים הצפויים לרשויות בעקבות קיום הצו".

מי שנפקד מעיסוק בנושא הוא משרד החינוך, שאמנם מפעיל את "בתי הספר של החופש הגדול" אך התוכנית הזאת רלוונטית רק לכיתות א'-ג'. כך, למרות שכל הילדים בגילאי 3-18 נמצאים תחת אחריות משרד החינוך, הוחלט שלא לדאוג גם לילדי הגנים לקייטנות. הדבר תמוה בין השאר בגלל העובדה כי דווקא ב"בתי הספר של החגים", שהנהיג שר החינוך נפתלי בנט, ילדי הגנים דווקא כן נכללים.