המדד מגלה: לראשונה זה עשור - ירידה שנתית במחירי הדירות

ירידה של 0.9% במחירי הדירות בתל-אביב ועלייה של 1.2% בירושלים • מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אפריל ב-0.4%

דירות למכירה בת"א / צילום  שלומי יוסף
דירות למכירה בת"א / צילום שלומי יוסף

המגמה המעידה על ירידת מחירי הדיור נמשכת גם עם פרסום מדד חודש מארס. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ג'), מדד מחירי הדירות הארצי רשם ירידה בשיעור 0.2% במארס. מעניין לציין כי עם פרסום הנתונים עודכנו גם הנתונים של החודשים הקודמים ולאחר העדכון, התחזקה הירידה החודש הקודם. כך, הירידה בשיעור של 0.2% בחודש פברואר עודכנה לירידה בשיעור 0.5%. בעוד מגמת הירידה במחיר הממוצע הארצי נמשכת, לראשונה גם נרשמה ירידה בהשוואה שנתית במחירי הדיור. אומנם לא מדובר בירידה משמעותית, אלא בירידה בשיעור 0.1% בלבד, אולם מדובר בנתון חשוב שמחזק את המגמה בחודשים האחרונים.

מדד מחירי הדירות החדשות רשם אף הוא ירידה לעומת החודש הקודם, וגם במקרה הזה, עדכון נתוני החודשים הקודמים העמיק את הירידה שנרשמה עם פרסום המדד הקודם. כך, על פי מדד הדירות החדשות, בחודש מארס נרשמה ירידה בשיעור 1.2% כאשר שיעור הדירות המוזלות בקרב הדירות במדד רשם שיא חדש ועמד על 28.2%. כאמור, במדד הנוכחי עודכנו גם נתוני החודשים הקודמים. כך, מדד הדירות החדשות לחודש פברואר עומד כעת על ירידה של אחוז שלם במחירי הדירות החדשות לעומת 0.2% (הנתון שפורסם בחודש שעבר). במקביל גם הנתונים של החודשים המוקדמים יותר עודכנו מה ששוב מעיד על מגמה ברורה יותר של ירידות מחיר. עם זאת, חשוב להזכיר שמדד מחירי הדירות החדשות מוטה באופן הגדול ביותר מהדירות המוזלות של מחיר למשתכן.

הפרסום השלישי של הלמ"ס במסגרת מדד המחירים מתייחס למדד מחירי הדירות בחלוקה למחוזות השונים. על פי נתוני חודש מארס שפורסמו היום, דווקא המדד המחוזי מעיד על יותר עליות מחיר מאשר ירידות. כך, רק במחוזות תל-אביב והדרום נרשמו ירידות מחירים של 0.9% ו-1.5% בהתאמה, כאשר בשאר המחוזות המדד העיד על עלייה. כך, במחוז ירושלים נרשמה עלייה בשיעור 1.2% (העלייה המשמעותית ביותר מבין כל המחוזות), במחוז הצפון נרשמה עלייה בשיעור 0.4%, במחוז חיפה נרשמה עלייה בשיעור 0.4% ובמחוז מרכז נרשמה עלייה בשיעור 0.4%.

בשורה התחתונה, אין ספק שהמגמה הכללית העולה מהנתונים היא של המשך ירידות מחיר. עם זאת, המדד המחוזי מעיד כי התנודתיות מחודש לחודש כמו גם בין המחוזות גבוהה. נזכיר כי בשנה וחצי האחרונות היקף העסקאות בענף נמצא בירידה, וככל שהיקף העסקאות נמו יותר, כל שינוי משפיע בצורה משמעותית יותר על המדד. במקביל, העובדה שבמדד הדירות החדשות היקף הדירות המוזלות נושק ל-30% מעיד על כך שיותר דירות מוזלות מגיעות לשוק, וההשפעה שלהם על המחירים בהתאם.

במקביל, מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אפריל ב-0.4%, כך לפי נתוני הלמ"ס. לאחר עדכון המדד עומד קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים על 0.4%. עליות בולטות נרשמו במחירי הירקות והפירות טריים (4.1%), הלבשה והנעלה (2.2%). ירידות בולטות נרשמו במחירי המכוניות (1.4%).

שר האוצר משה כחלון התייחס לנתוני הלמ"ס על ירידה נוספת במחירי הדיור מברלין לאחר פגישה עם שר האוצר הגרמני אולף שולץ ואמר כי "בהתחלה כולם אמרו שזה בלתי אפשרי, השוק בוער ואין שום סיכוי שאפשר להשפיע על מחירי הדיור - אבל עשינו את זה. אין כאן הצלחה שלי או של מישהו אחר. זו הצלחה של הזוגות הצעירים שאחרי כל כך הרבה שנים יוכלו להגיע לדירה משלהם. גם במחיר למשתכן וגם בשוק החופשי שנרגע. הבערה כבתה. כל הסקפטיים שתקפו אותנו במשך שלוש השנים האחרונות וניסו לטרפד ועדיין מנסים - אני מציע לכם להשלים עם המציאות ולהסתגל למציאות החדשה. שוק הדיור נרגע והמחירים יורדים".

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, התייחס גם הוא לירידה במדד מחירי הדיור ואמר: "המחירים יורדים וזו עובדה. למרות מאמצים אדירים של בעלי אינטרסים ובראשם התאחדות הקבלנים שעושים ניסיונות נואשים לשכנע את הציבור לשלם מחירים מופקעים על דירות כשהם מחזיקים מלאי של מאות ואלפי דירות בכוח מתוך נסיון לשמר את המחירים הגבוהים. אבל, הצעדים של שר האוצר במחיר למשתכן ובהוצאת משקיעים מהשוק שינו את כללי המשחק. ירידת המחירים היא נתון, ועם נתונים קשה להתווכח".