נאמני הגוש הגדול: לערער על פרסום שמות בעלי קרקע במתחם

נאמני הגוש הגדול יפרסמו את רשימת בעלי הקרקעות במתחם הענק בצפון-מערב ת"א? לא בטוח: לאחר שבימ"ש השלום קבע לאחרונה כי על הרשימה להתפרסם תוך 90 יום, ארבעת נאמני הגוש הגדול הגישו בקשת ערעור בנוגע לאותה ההחלטה

הגוש הגדול / צילום: אמיר מאירי
הגוש הגדול / צילום: אמיר מאירי

נאמני הגוש הגדול יפרסמו את רשימת בעלי הקרקעות במתחם הענק בצפון-מערב תל-אביב? לא בטוח: לאחר שבית משפט השלום בהרצליה קבע לאחרונה, במסגרת החלטת ביניים, כי על הרשימה להתפרסם תוך 90 יום, ארבעת נאמני הגוש הגדול הגישו כעת בקשת ערעור לבית המשפט בנוגע לאותה ההחלטה.

"טעה כבוד בית המשפט כאשר קבע כי סירובם של המנהלים להעביר את רשימת בעלי הזכויות במקרקעין הרשומים במשרד המנהלים לבעלי זכויות אחרים ולבאי-כוחם אינו במקומו", כך נכתב בבקשת הערעור, "הרישומים המתנהלים במשרד המנהלים אינם פנקסים המתנהלים בלשכת רישום המקרקעין, וככאלה אין הם 'פנקסים' כמשמעותם בחוק המקרקעין". מסיבה זו טוענים המערערים כי אין סיבה שהרשימות יפורסמו לציבור הרחב כפי שהחוק מחייב לגבי פנקסי המקרקעין.

עוד נכתב כי "אין זכות בדין לקבל מידע על זהות בעלי הזכויות החלקה הרשומים אצל המנהלים. ההפך הוא הנכון - קיים איסור בדין לתת מידע על שמות בעלי הזכויות במקרקעין. בהיעדר תחולה לסעיף 124 לחוק המקרקעין אין בסיס בדין למתן המידע האמור, ובהיעדר בסיס בדין המאשר מסירת המידע, הרי שמסירתו אסורה על-פי הוראות חוק הגנת הפרטיות".

עוד נטען כי טעה בית המשפט שקבע כי חוק חופש המידע רלוונטי לנושא זה, וזאת משום שהמנהלים אינם מהווים "רשות ציבורית" שחוק חופש המידע חל עליה.

במקביל טוענים המבקשים כי חשיפת המידע אינה יכולה להיעשות ללא הסכמת בעלי הקרקע: "על המנהלים חלה החובה שלא למסור את המידע המבוקש, שכן הוא יכול להביא לחשיפת פרטים והיסקים בנוגע למצבם הכלכלי של בעלי זכויות בחלקה אשר הקפידו לרשום את זכויותיהם אך ורק במשרד המנהלים' ובכך לפגוע בפרטיותם... כמו כן טעה (בית המשפט) כאשר לא קבע, כטענתם החלופית של המערערים, כי יש להתנות חשיפת שמות בעלי הזכויות במתן הודעה לבעלי הזכויות, לפיה שמם יימסר לאחרים, וכל עוד לא ייתנו הסכמה מפורשת למסור לאחר את שמותיהם כבעלי זכויות בחלקה, אין להתיר חשיפת שמות בעלי הזכויות אשר לא ייתנו את הסכמתם המפורשת".

נזכיר כי בית המשפט חייב את נאמני הגוש הגדול בתל-אביב לפרסם את רשימת בעלי הקרקע, זאת בעקבות עתירה שהגיש אחד ממנהלי הגוש הגדול, עו"ד משה ליפקה, לבית המשפט השלום בהרצליה. לעתירה זו הצטרפו גם בעלי קרקע אחרים במתחם, המיוצגים על-ידי עו"ד שמואל שוב. העתירה הוגשה כנגד ארבעת נאמני הגוש הגדול האחרים: עו"ד רחל זכאי, עו"ד אליהו מינקוביץ, עו"ד גלית רוזובסקי ועו"ד ד"ר מיכאל שפטלר.

השופט יעקב שקד קבע כי לא ניתן לקבל הטענות כנגד פרסום רשימת בעלי הקרקע, וכי על נאמני הגוש הגדול לפרסם את הרשימה המלאה. "הבקשות מתקבלות", כך כתב השופט שקד והתייחס לבקשות לפרסום זהות בעלי הקרקע, "המנהלים המיוחדים יפעלו על-מנת שיוכלו לנפק לכל דורש מסמך שיכיל הפרטים כמופיע בנסח מקרקעין".

עוד על-פי אותה ההחלטה, רשימת בעלי הקרקע הייתה צריכה לכלול פרטים אודות שיעור הזכות במקרקעין של כל בעלים, מועד רכישת הקרקע, מקור הזכות במקרקעין, סוג הזכות במקרקעין ולגבי כל אחד מבעלי הקרקע.