הכנסת: חברות בנייה זרות יפקידו ערבות לזכויות עובדים זרים

התקנות יחולו על 6 חברות בנייה שמגיעות לעבוד בישראל בעקבות יוזמה של משרד הבינוי והשיכון להאצת הבנייה • התקנות שאושרו היום קובעות כי החברות הזרות יחויבו רק בשווי מחצית מהסכום שמפקידות חברות ישראליות

ח"כ אלי אלאלוף/ צילום: תמר מצפי
ח"כ אלי אלאלוף/ צילום: תמר מצפי

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ג') תקנות שהגיש משרד העבודה והרווחה, לפיהן 6 חברות הביצוע הזרות בתחום הבנייה, אשר קיבלו אישור לעבוד בישראל במסגרת הגדלת היקפי הבנייה, יחויבו להפקיד ערבויות לטובת שמירה על זכויות העובדים הזרים המועסקים בהן, כפי שמחויבות חברות ישראליות. עם זאת, סכום הערובה יעמוד על מחצית מהסכום שמשלמות החברות הישראליות. כלומר, כ-3,500 שקל לעובד, ומינימום של 273,484 שקל, לכל שנות ההיתר של החברה.

נזכיר כי מדובר ב-6 חברות בנייה זרות (מסין ומפורטוגל) אותן בחר משרד הבינוי והשיכון במסגרת תהליך ארוך בשנתיים האחרונות שיוכלו להגיע ולעבוד בישראל. החברות יכולות להביא איתן 1,000 עובדים כל אחת כדי לפעול בארץ, ולהתקשר עם חברות ישראליות בפרויקטי בנייה למגורים או לפעול בעצמן. נכון להיום החלו חלק מהחברות הזרות לפעול בישראל אולם בהיקפים נמוכים יחסית.

עו"ד שי סומך ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים נימק את הפחתת סכום הערובה לחברות הזרות בדיון בכך שבישראל פועלים תאגידים בתחום, ואילו הזרות הן חברות בנייה, וככאלה ערבויות הביצוע שלהן קטנות מהותית וסכומים גבוהים יקשו עליהן מאוד. ראש אגף אסטרטגיה במשרד הבינוי והשיכון נתנאל לפידות, ביקש לדחות בשלושה חודשים את מועד הפקדת הערבויות, מכיוון שלטענתו החברות נטלו על עצמן התחייבויות כספיות בשווי מאות מיליוני שקלים, ויש לאפשר להן לצבור תזרים מזומנים על מנת שיוכלו לספק את ההון הנדרש.

במהלך הדיון התייחסו לנושא גם נציגי הקבלנים הישראלים. ראש אגף יחסי עבודה בהתאחדות בוני הארץ יצחק גורביץ הביע התנגדות לתקנות ואמר: "מדוע רק הקבלנים מחו"ל זוכים להקלות וקבלן מקומי עם טנדר קטן לא? אלה חברות עצומות, אנחנו אפילו יכולים לקבל נדבות אצלם. בנוסף, הקלה דווקא בזכויות העובדים מהווה מסר לא נכון".

גם מיכל קורן מארגון קו לעובד הסתייגה מההנחה שמקבלות החברות הזרות ואמרה בדיון כי: "עובדי חברות הבנייה הזרות כבולים במיוחד למעסיק, וכי סכומים מלאים כפי שחלים על תאגידים ישראלים אינם בלתי סבירים עבור חברות אלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר בדיון כי "הגיע הזמן שנתחיל לתקן את ניצולם של העובדים לצורך ההתבססות הכלכלית של החברות בתחום הבנייה". אלאלוף הודיע כי הוא מוכן לאשר את התקנות, וכן את דחיית ההפקדות ב-3 חודשים, בתנאי שאם בעתיד יקבלו חברות זרות נוספות היתר לעבוד בישראל, הן ישלמו את מלוא הסכום כמו החברות הישראליות, על מנת שתהיה תחרות הוגנת בתחום.