העוקץ הרובוטי, חבילות הנופש והקנס בשווי 120 מיליון דולר

הרגולטור האמריקאי (ה-FCC) קנס את אדריאן אברמוביץ' שהפעיל רשת טלפנים רובוטיים שמכרו חבילות נופש מזויפות • ה-FCC: "זיוף השיחות הגדול ביותר אי-פעם"

רובוט טלפן / שאטרסטוק
רובוט טלפן / שאטרסטוק

הרשות הרגולטורית האמריקאית לנושאי תקשורת, ה-FCC, הודיעה ביום חמישי שעבר הודעה חריגה. היא הטילה קנס ענק בשיעור 120 מיליון דולר, הגדול בתולדותיה, על אדם שהפעיל רשת רובוטים שהופעלו לצורך יצירת קשר טלפוני עם מיליוני אנשים על מנת למכור להם חבילות נופש מזויפות. הרשת הזו הופעלה על ידי אחד, אדריאן אברמוביץ' מפלורידה, שביצע באמצעותה 96 מיליון שיחות טלפון בשנת 2016.

השיחות הרובוטיות הופעלו כך שהמספר המתקשר זוהה אצל מקבל השיחה כמספר מקומי, מה שהעלה את המוטיבציה לענות. ברגע שנענתה השיחה היא הועברה ל'סוכני נסיעות' שהציגו עצמם כנציגי רשתות תיירות מוכרות בארצות הברית, כמו למשל אקספידיה והילטון, ובמקרים רבים אנשים קנו שירותים מזויפים אלה.

"כמו לרוקן אוקיינוס עם כפית"

בהודעת ה-FCC נאמר כי "קנס של 120 מיליון דולר הוא אכן הקנס הגדול ביותר שהטלנו אי-פעם ואיננו עושים זאת בקלות דעת. הקנס היה מוצדק בגלל העובדות במקרה הנידון. אברמוביץ' היה אחראי לזיוף השיחות הגדול ביותר שאי-פעם ראינו והוא גרם נזק רב, הן לחברות והן לאנשים פרטיים".

אם הנתונים האלה מרשימים אתכם ובמיוחד אתם מתרגשים מנחישותו של הרגולטור האמריקאי במלחמתו נגד שיחות הטלפון המזויפות, אולי תתרשמו עוד יותר מהעובדה שבחודש האחרון לבדו התבצעו בארצות הברית 3.4 מיליארד שיחות רובוטיות, מה שגרם לאחת ממנהלות ה-FCC, ג'סיקה רוזנוורסל, להגיב כך על הקנס המרשים: "בואו נהיה הוגנים, לטפל בשחקן אחד רע זה כמו לרוקן את האוקיינוס בעזרת כפית".

היא הוסיפה שבעוד בקנדה אמורים להתחיל להפעיל טכנולוגיות נגד שיחות רובוטיות בשנת 2019, הרי שבארצות הברית אין תכנון כזה בעתיד הנראה לעין.

התסכול של הרגולטורית יכול להיות מובן, לא רק על רקע אין סוף השיחות המזויפות המתרחשות באין מפריע, אלא גם לאור הטכנולוגיות המתקדמות המוצגות בימים אלה אל מול פנינו המשתאות. מי שצפה בסרטון ששחררה גוגל לעולם בשבוע שעבר מכנס ה I/O שלה, ובו הקלטה של העוזרת הרובוטית של גוגל המנסה לתאם לבעליה תור למספרה, לא יכול היה שלא להתרשם מהשיחה הקולחת, מהאתנחתאות המדוייקות וההמהום הרובוטי בתזמון המושלם, מהטון החברי ומכך שבעצם קשה היה מאוד להבדיל בין האדם לבין המכונה בשיחה הזו, שזכתה לעשרות מיליוני צפיות ברחבי העולם.

עכשיו, בואו נחשוב לרגע על השילוב הקטלני האפשרי בין השיחות הרובוטיות לבין יכולות השיחה המדהימות הקיימות כבר היום בהישג היד של כל דורש, וזה כולל גם נוכלים ורמאים מכל הסוגים. תחשבו על מיליוני שיחות טלפוניות בהן מקבל השיחה אינו יכול להבין האם בצדו השני של הקו יש אדם חביב או רובוט מתוכנת. תחשבו על כך שהרובוטים הללו לעולם אינם מתעייפים, הם אינם צריכים ללכת לאכול והם יכולים לשוחח באופן די משכנע על כל נושא שבעולם, החל מהצעות לחופשה מפתה, ועד לבקשה מזויפת לעזרה דחופה או המלצה על מועמד פוליטי כזה או אחר.

צו השעה: אכיפה גם בישראל

ולאור כל אלה, הקנס העצום שהוטל על אברמוביץ' מפלורידה הוא אכן בשורה משמחת, ומן הסתם גם הרתעה לא מבוטלת כנגד זייפנים. ואם בזיופים עסקינן, בואו נחזור לרגע לנושא שטופל כאן בשבוע שעבר, זיופי הפרופילים ברשתות החברתיות.

לא מעט קוראים העירו שהגיע הזמן לחקיקה נגד פרופילים מזויפים, אלה המנסים להטות את דעת הקהל לכיוון מוצרי צריכה או שירותים שונים, וכמובן גם אלה המסיתים ומעוררים ריב ומדון כדי לקדם את האג'נדה הפוליטית של יוצריהם. רעיון בהחלט לא רע, בטח לאור הנזקים והרעש המכוער שיוצרים סביבם הפרופילים הללו, שיש מי שמשלמים במיטב כספם על מנת לייצרם ולהפעילם.

אולי הגיע הזמן להגדיר גם את הפרופילים הללו כרובוטים לא חוקיים, ומי שמייצר אותם עלול לקבל קנס המחושב על בסיס כמות הפרופילים שייצר כפול כמות ההערות הזבליות שהם שיכפלו, כפול כמות ה'שיירים' והלייקים שכל הרפש הזה הפיץ סביבו.

נשמע לכם מופרך? לכו תקראו את הרפש הרובוטי המופץ באופן חסר אחריות ברשתות החברתיות במדינת ישראל, עקבו קצת אחרי ההשפעה שלו על מיליוני אנשים, והחליטו בעצמכם האם לא הגיע הזמן שהאדריאנים והאברמוביצ'ים הישראלים, הגאווה המקומית שלנו, ישלמו גם הם מיליוני שקלים על הנזק והסירחון שהם גורמים סביבנו. האם המחוקקים הישראלים ירימו את הכפפה, או שחלילה, רבים מהם נהנים בעצם מהרובוטים המזייפים את מציאות חיינו?

שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל