גובשה פשרה: בעלי מוגבלויות יוכלו לקבל משכנתא

חברות הביטוח יעניקו ביטוח חיים ללא חיתום, ואילו הבנקים הסכימו שהביטוח יהיה בגובה חצי מההלוואה ויישאו בסיכון למשך שנתיים וחצי • למדריך משכנתא

נכה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הבנקים, חברות הביטוח ורשות שוק ההון הצליחו לגבש מתווה שיאפשר לבעלי מוגבלויות לקבל משכנתא. נוסח החוק אושר היום (ב') בוועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, לקראת קריאות שנייה ושלישית.

לפי הערכות יש כיום כמה מאות בעלי מוגבלויות שלא מצליחים לקבל משכנתא. הסיבה לכך היא שהבנק דורש לצורך קבלת המשכנתא ביטוח חיים של הלווה. אם מדובר באדם בעל מוגבלות מסכנת חיים, כגון מישהו שחלה בעברו בסרטן ונמצא תחת מעקב, חברות הביטוח לרוב לא מאשרות מתן ביטוח שכזה.

לפי הפתרון שגובש, חברות הביטוח יחויבו להציע ביטוח ללא חיתום עם תקופת אכשרה של כשנתיים וחצי כשרק לאחר תקופת האכשרה, חברות הביטוח יישאו בסיכון - מה שאמור להביא לכך שהחברות לא יישאו בנטל החריג סטטיסטית של אלה שיודעים שהם נמצאים במצב בריאותי בעייתי מאוד.

הבנקים מצידם התחייבו לשאת בסיכון המבוטח בתקופת האכשרה. בנוסף הסכימו הבנקים שהכיסוי הביטוחי יהיה רק מחצית מהיקף ההלוואה - כלומר הבנק יהיה חשוף לעד מחצית מההלוואה, זאת בעוד שכיום ביטוח החיים מכסה את מלוא גובה המשכנתא.

במסגרת הפתרון יבקש הלווה ביטוח חיים מחברת הביטוח. אם הבקשה תידחה, יבקש הלקוח ביטוח ללא חיתום, הנחשב יקר באופן משמעותי לעומת ביטוח רגיל. הלווה ייגש למשרד השיכון והבינוי ויקבל מהם החזר על הפער במחיר שבין ביטוח חיים רגיל לזה שללא חיתום. המדינה מצידה תקים קרן בגובה של 5 מיליון שקל, שייעוד להחזרים הללו.

עוד נקבע כי מנגנון זה יהיה תקף לרוכשי דירה ראשונה שייקחו משכנתא בגובה של עד מיליון שקל (הביטוח יהיה על עד חצי מיליון שקל). עוד נקבע המשכנתא תינתן לתקופה של לפחות 15 שנה, אלא אם הבנק יסכים לתקופה ארוכה יותר.

נושא המשכנתאות לבעלי מוגבלויות עלה לסדר היום על ידי ח"כ קארין אלהרר כבר בסוף 2015, אולם היה תקוע מזה זמן במבוי סתום. לבקשת הפיקוח על הבנקים, מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו גיבש באחרונה פשרה בין השחקנים השונים שהוצגה היום בכנסת.