ישראל תוביל המאבק באיחוד האירופי להפחתת תעריפי הנדידה

נעמה הניג, מנהלת אגף במשרד התקשורת, נבחרה לייצג קבוצת מדינות מהים התיכון ולנהל מו"מ מול האיחוד האירופי להפחתת תעריפי השימוש בסלולר לתיירים ביבשת • גם אם המו"מ יצלח, המחיר הסופי שמשלם הצרכן לא צפוי לרדת בצורה משמעותית

נעמה הניג, מנהלת אגף קשרי חוץ במשרד התקשורת / תמונה פרטית
נעמה הניג, מנהלת אגף קשרי חוץ במשרד התקשורת / תמונה פרטית

לראשונה, משרד התקשורת נוקט מדיניות אקטיבית במטרה להפחית את תעריפי הנדידה הבינלאומית בסלולר, שהם למעשה התעריפים שמשלם הצרכן עבור שימוש בסלולר שלו בחו"ל. הבעיה הגדולה ביותר של ישראל היא מול האיחוד האירופי, שם התעריפים גבוהים במיוחד. ישראל אינה מתמודדת לבדה עם המחירים הגבוהים, אלא מדובר על בעיה של מדינות נוספות באגן הים התיכון שאזרחיהן נאלצים לשלם סכומים גבוהים עבור שימוש בסלולר במדינות האיחוד האירופי.

על-מנת לגבש הסכם כולל מול האיחוד האירופי, גיבשו מדינות אגן הים התיכון קבוצה שתנהל משא-ומתן עם האיחוד. בראש הקבוצה נבחרה לעמוד נעמה הניג, מנהלת אגף קשרי חוץ במשרד התקשורת. זו הפעם הראשונה שישראל נבחרה לעמוד בראש קבוצת העבודה של מדינות הים התיכון, והקבוצה קיבלה מעמד מיוחד מהאיחוד האירופי.

האיחוד סרב תחילה להכיר בבעיה, אך לאחר שורת מאבקים הסכים לקיים משא-ומתן בנוגע לתעריפי הנדידה הגבוהים, מה שכאמור גורם לנו לשלם יותר על הסלולר בחו"ל. הניג מייצגת את קבוצת "השותפות הדרומית", ביניהן: ישראל, ירדן, מצרים, תוניסיה, מרוקו והרשות הפלסטינית.

שר התקשורת איוב קרא הצהיר כי הוא רואה הפעם הזדמנות לחולל שינוי ולהפחית את התעריפים. קרא התלווה בשבוע שעבר לביקורו של ראש הממשלה נתניהו בקפריסין, ובין שתי המדינות נחתם הסכם להפחתה הדדית של תעריפי הנדידה שמשקפים את המחיר שמשלם הצרכן בסופו של דבר.

יחד עם זאת, השלמת המשימה להורדת התעריפים עדיין רחוקה. משרד התקשורת ניסה כבר מספר פעמים בעבר להגיע להסכמות עם מדינות האיחוד האירופי על הורדת תעריפי הנדידה, אך תהליכים כאלה לוקחים זמן ותלויים גם בסיטואציות פוליטיות. בינתיים זה לא קרה.

במסגרת המאמצים הנוכחיים של משרד התקשורת להפחית את תעריפי הנדידה ולהוזיל את התעריפים לצרכנים הישראלים, נחתמו במהלך 2017 הסכמים עם יוון וקפריסין. לאחר החתימה על ההסכמים בין המדינות, המפעילים הישראלים נהנו מהפחתת התעריפים וחתמו על הסכמי נדידה נוחים יותר מול המפעילים היוונים והקפריסאים.

הסכמי נדידה הם הסכמים להורדת תעריפי הנדידה וקישור הגומלין, כך שייטיבו עם התיירים והעסקים הבינלאומיים. עד כה ישראל חתמה על חמישה הסכמים כאלה עם רוסיה, פולין, רומניה, יוון וקפריסין.

לא צפויה ירידה משמעותית

גם אם נעמה הניג והצוות שלה יגיעו להבנות מול האיחוד האירופי בנוגע לתעריף הנדידה, המחירים לא צפויים לרדת בצורה משמעותית.

מי אשם בכך? חברות הסלולר ברחבי אירופה. מעבר לדמי הנדידה שגובה האיחוד האירופי, גם החברות המקומיות גובות מחיר מופרז עבור השימוש ברשת שלהן. במקרה זה אין רגולציה שמגבילה את המחיר שמותר לחברות לגבות. שוק חופשי, כל חברה גובה כמה שהיא רוצה. בכירים בחברות הסלולר טוענים שהמחיר שגובות חברות הסלולר באירופה עבור נדידה מניב להן רווח תפעולי של מאות אחוזים.

סוגיה זו אף החמירה בשנה האחרונה. ב-15 ליוני החליט האיחוד האירופי לבטל לחלוטין את תעריפי הנדידה בתוך מדינות האיחוד. התוצאה הייתה שהמפעילים האירופיים בחרו להעלות את התעריפים בצורה מופרזת עוד יותר עבור מדינות שאינן חברות באיחוד, וזאת בכדי לפצות על ההפסדים בהכנסות.

המשמעות של ביטול תעריפי הנדידה בתוך האיחוד האירופי היא שצרכנים אירופיים שנוסעים בגבולותיו יכולים להתקשר, לשלוח הודעות טקסט ולגלוש באינטרנט הסלולרי באותם מחירים כפי שהם משלמים בבית. למעשה הצרכנים מקבלים את אותן החבילות שיש להם במדינה שלהם גם כשהם מבקרים במדינות אחרות באירופה החברות באיחוד האירופי. למראת זאת, אם לצרכן האירופי יש חבילה שמבוססת על נתונים ניידים ללא הגבלה או זולים מאוד, המפעיל יכול בכל זאת להחיל מגבלה (שימוש הוגן) על השימוש בנתונים בזמן נדידה. מי שמגיע לגבול יכול להמשיך להשתמש בנתוני נדידה תמורת תשלום קטן מאד (7.7 יורו לג'יגה פלוס מע"מ), בטח לעומת הסכום שמשלמים מבקרים מעבר לים.

על אף האמור, מספר קטן של מפעילים באיחוד האירופי הורשו על-ידי הרגולטור הלאומי להמשיך ולהטיל היטל נדידה קטן, וזאת על-מנת למנוע השפעות שליליות על מחירים מקומיים נמוכים מאד. יש לציין כי האיחוד האירופי מתייחס לביטול תעריפי הנדידה כסיפור הצלחה אדיר.

כאמור, משרד התקשורת משקיע מאמץ רב ופועל אינטנסיבית במספר ערוצים כדי להביא להפחתת תעריפי הנדידה לישראלים בחו"ל. במשרד רואים בכך יעד מרכזי בשל מספר הנוסעים הישראליים שמבקרים באירופה בכל שנה בפרט, ובשל השימוש הגובר בסלולר בכלל.

בנוסף, המשרד פועל להפחתת המחיר שמשלמים הצרכנים גם במקומות נוספים, מעבר לאירופה. לשם כך, המשרד חבר שולח נציגים למספר פורומים, ביניהם הפורום האיזורי של יורו-מד ולקבוצת התקשורת האזורית אירו-ים תיכון (EMERG) - שמטרתה המוצהרת היא ליצור רגולציית תקשורת אחידה במרחב האירופי - ים תיכוני. במסגרת קבוצה זו נבחרה לפני כשבועיים נעמה הניג לעמוד בראש הצוות שינהל את המשא המתן המדובר מול האיחוד האירופי.

המצרים לא מתקשרים איתנו

בניגוד לירדן, עמה היחסים בתחום התקשורת סבירים ומתפקדים כראוי, עם מצרים הבעיה מורכבת יותר. כזכור, בחודש שעבר החליט הצבא המצרי לשתק אתרים סלולריים ישראליים במסגרת מלחמתו מול דעאש בסיני. מדובר באקט אגרסיבי של הפרת ריבונות, אולם המצרים החליטו לעשות אותו בכל מקרה כדי לנתק את התקשורת של לוחמי דעאש שהמצרים סברו שעושים שימוש ברשתות הסלולריות הישראליות. קשה לדמיין מצב הפוך שבו ישראל תפיל את הרשתות המצריות כדי להיאבק בחמאס.

נדרשו לחצים פוליטיים בדרגים הגבוהים ביותר בישראל כדי להביא להפסקת השיתוק המכוון, וגם זה לקח שבועות ארוכים ושורה של משלחות ישראליות שטסו למצרים כדי לנסות ליישר את ההדורים.

הבעיה הקודמת נפתרה, וכבר יש נתק חדש. כעת המצרים החליטו שוב החלטה חד צדדית ולא ברורה. הם החליטו לנתק את אפשרות הנדידה מישראל למצרים, וכן לשבש קבלת מיילים שמגיעים מישראל לכתובות מצריות. כלומר, הישראלים מנועים מלנדוד על רשתות סלולריות מצריות בזמן שהם נופשים בסיני לדוגמה. שר התקשורת קרא כבר הבהיר שהוא מתכוון להוציא משלחת נוספת למצרים כדי לראות איך אפשר להחזיר את המצב לקדמותו. ואולם, כדאי למי שמתכנן לעבור את הגבול למצרים בזמן הקרוב להיערך לכך בהתאם.