משקיעי הסלולר איבדו מעל מיליארד שקל בחודש

מאז כניסת אקספון לתחרות בחודש שעבר, הערך של המתחרות נחתך בכ-1.5 מיליארד שקל • בעוד פרטנר מאבדת ערך בעקביות, בסלקום הדימום נעצר בזכות התבססות בשוק הטלוויזיה • וגם: מאחורי הקלעים של אקספון - איך מטלטלים את השוק עם 120 עובדים בלבד?

חזי בצלאל בהשקת WE4G של אקספון \ צילום: איל יצהר
חזי בצלאל בהשקת WE4G של אקספון \ צילום: איל יצהר

הכניסה של אקספון לתחרות בענף הסלולר משפיעה על כל החברות בתחום. מאז ההשקה ב-10 לאפריל, המניות של חברות התקשורת האחרות יורדות וערכן נחתך במאות מיליוני שקלים. מבין החברות שנסחרות בבורסה, בזק  איבדה משוויה 1.15 מיליארד שקלים, פרטנר  איבדה 210 מיליון שקלים, אלקטרה צריכה  איבדה 130 מיליון שקלים, ורק סלקום , בניגוד לאחרות, הוסיפה לערכה 50 מיליון שקלים.

אם מישהו חשב שההשפעה של אקספון על השוק תהיה מינורית, הוא קרא לא נכון את המפה. אקספון מציעה מחירים נמוכים ולא מגבילה אותם בזמן כפי שעושות המתחרות. כל עוד המחירים יישארו ברמתם הנוכחית, חברות התקשורת יתקשו להרוויח, וייאלצו לחפש את הרווחים באפיקים אחרים.

ביצועי מניות
 ביצועי מניות

הירידות בשערי המניות מתחילת השנה מלמדות כי הכניסה של אקספון לענף, שהיה תחרותי מאוד טרם כניסתה, רק מחריפה את המגמה. מתחילת 2018 מניית בזק איבדה 18%, סלקום 27%, אלקטרה צריכה ירדה ב-21%, ואילו פרטנר איבדה 34%.

למה פרטנר מאבדת יותר מהאחרות? הסיבה היא היעדר מנועי צמיחה או גיבוי כמו שיש לחברות האחרות. אקספון רוכבת על גבי הרשת של סלקום, ולכן על כל מנוי שאקספון מצרפת, סלקום מקבלת 25 שקלים בחודש (בשנה הראשונה בלבד, ולפני השקעות), ואילו פלאפון היא חברת-בת של בזק שמשמשת לה משענת לעת צרה. בנוסף, סלקום כבר הגיעה למסה של לקוחות בטלוויזיה, מה שעוזר לה לפזר את הסיכון. היא כבר הגיעה לרווח תפעולי בתחום, לעומת פרטנר שנמצאת בתחילת הדרך של פעילותה בתחום הטלוויזיה.

מנתוני הניודים היומיים בין חברות הסלולר עולה כי בשבועות האחרונים קצב הגיוסים של אקספון עומד על 600-700 מנויים שמתניידים לרשת החדשה מדי יום. מדובר קצב הנמוך בכמחצית מהשבועיים הראשונים לכניסתה של החברה החדשה. זהמשמעות היא שגם מתחרותיה, באמצעות מבצעים אגרסיביים, מצליחות להחזיר אליהן חלק מהלקוחות שנטשו.

כדי למנוע נטישת מנויים לאקספון, החברות מציעות בתגובה חבילות מוזלות משלהן. המחיר נע סביב 20-25 שקלים לחודש תמורת חבילת סלולר "הכל כלול" עם נפח גלישה רחב. המחירים הנמוכים והתחרות הקשה מובילים לכך שלא צפוי שינוי מגמה בעתיד הקרוב, וחברות התקשורת יתקשו להרוויח מאפיק זה.

יחד עם זאת, חברות התקשורת עוד מקוות שהשינוי יגיע והמחירים יעלו, גם אם לא בחודשים הקרובים. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שבניגוד לאקספון, יתר החברות נמנעות מתוכניות לכל החיים, ומעדיפות להסתפק במצעים שמוגבלים לכ-2-3 שנים.

מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: שלומי יוסף
 מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: שלומי יוסף

איך מטלטלים ענף שלם עם 120 עובדים בלבד?

אקספון, החברה שטילטלה את עולם הסלולר וגרמה לחברות התקשורת הגדולות הפסדים של מאות מיליוני שקלים, מחזיקה מטה רזה במיוחד בפתח תקווה, ומועסקים בה כיום כ-120 איש. אקספון פועלת בינתיים באמצעות אתר אינטרנט בלבד, וטרם הפעילה מערך משווקים כמו שיש למתחרות.

למרות המערך התפעולי הרזה, אקספון בבעלות חזי בצלאל גרפה בחודש הראשון לפעילותה בסלולר תחת המותג We4G כ-13 לקוחות שהתניידו אליה מחברות אחרות. בפועל, מספר המצטרפים גבוה עוד יותר, מאחר שעוד כמה אלפי לקוחות הצטרפו כלקוחות חדשים.

יעקב נדבורני, מנכ"ל אקספון ולשעבר מנכ"ל הוט מובייל, מנהל את הפעילות הסלולרית והאינטרנטית במקביל. נדבורני הוא גם האיש שעומד מאחורי המהלך השיווקי של חבילת "הכל כלול" במחיר 29 שקלים לחודש לכל החיים עם 40 גיגה גלישה.

בשבועיים הראשונים החברות האחרות היו אדישות לשחקנית החדשה. הן ניסו להכיל את הכניסה של בצלאל ולא להיגרר למחירי הפסד, אך בסוף חלק מהחברות לא עמדו בקצב נטישת המנויים, ויצאו במבצעים אגרסיביים משלהן.

ביום ההשקה, לפני כחודש, התגובה של המשקיעים הייתה הפוכה. המניות של חברות התקשורת לא הושפעו במיוחד מההשקה של השחקנית החדשה.

בחברות המתחרות חשבו שההצעה של חזי בצלאל לא תוכל להביא לנזק נוסף מעבר למה שהן כבר ספגו מאז ההודעה של משרד התקשורת על כניסת השחקנית החדשה.

ואולם למחרת, כנראה לאחר שהפנימו את האטרקטיביות של החבילות שאקספון מציעה, החלו המניות לרשום ירידות.

חזי בצלאל, שמרכז עסקיו באפריקה ואנגליה, כבר ניסה בעבר להיכנס לענף הסלולר, אלא שרק לפני כחודש הוא נכנס כשחקן רשמי דרך חברת אקספון שבבעלותו. באמצעות פעילותו בסלולר, הוא שואף לזכות להכרה ולבסס את עסקיו שפועלים מעבר לים פה בארץ