הדולר מתחזק ומצנן את שוקי האג"ח של המדינות המתעוררות

תשואות גבוהות יותר מנמיכות את התמריץ של משקיעים לקחת סיכונים גדולים ולהשקיע באג"ח של מדינות מתפתחות

עליית הדולר פוגעת בשוקי האג"ח במדינות מתפתחות כמו ארגנטינה, אינדונזיה וטורקיה, ומקלקלת את מה שהיה מסחר פופולרי בין משקיעים שחיפשו תשואות גבוהות יותר.

מדינות בעולם המתפתח לקחו הלוואות גדולות, בתמיכת ציפיות מוגבהות לצמיחה עולמית ותקופה ממושכת של ריביות נמוכות עד שליליות, שדחפו את המשקיעים לשווקים מתעוררים בחיפוש אחרי תשואה כלשהי. השווקים המתעוררים הוסיפו לעצמם חוב חדש בשווי 7.7 טריליון דולר בשנה עברה, כולל הנפקות אג"ח וסוגים אחרים של הלוואות, כאשר כ-800 מיליארד דולר מזה נקובים במטבעות זרים, לפי נתונים מהמכון למימון בינלאומי (IIF).

אבל כאשר הריביות בארה"ב התחילו לטפס, ואג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים רושמת תשואה של מעל 3% לראשונה משנת 2014, והדולר מתחזק, משקיעים זהירים יותר מממשים הימורים מסוכנים יחסית בעולם המתעורר.

בשלושת השבועות האחרונים, משקיעים משכו כ-4 מיליארד דולר מקרנות אג"ח של העולם המתעורר, לפי נתוני חברת מחקרי השוק EPFR Global. בשנה שעברה, המשקיעים הכניסו כ-70 מיליארד דולר לקרנות (ותעודות הסל) הללו.

דולר מתחזק פוגע במדינות המתפתחות כי הוא מייקר את עלויות שירות החובות שנקובים במט"ח, ומוצרי היבוא. הבעיות הללו חריפות במיוחד במדינות כמו ארגנטינה, שמייבאות יותר מכפי שהן מייצאות ותלויות בכספים זרים שיכסו את הגירעון המסחרי.

היתרון מתפוגג
 היתרון מתפוגג

ארגנטינה ביקשה סיוע מקרן המטבע

הפסו הארגנטיני צנח ב-12% מול הדולר בחודש האחרון, גם אחרי שהבנק המרכזי העלה את הריבית ל-40% כדי לייצב אותו. הממשלה מבקשת כעת קו אשראי מקרן המטבע הבינלאומית, בניסיון לייצב את הכלכלה.

משקיעים עולמיים פוקחים עין במיוחד על השווקים הללו, שהיו בשנה שעברה מהמובילים בעולם בתשואות מניות ואג"ח. הבצועים הללו חיזקו גם את המטבעות המתעוררים. מדד המט"ח של MSCI עלה בשנה שעברה ב-11%.

ירידת הדולר הממושכת בשנה שעברה עזרה לכלכלות רבות בעולם המתעורר. כעת נמשכת הגאות של הדולר רק כמה שבועות, והיא עשויה עדיין לדעוך, אבל המשך עלייה של הדולר ייצור בעיות נוספות למדינות המתפתחות.

ירידות פתאומיות בשווקים המתעוררים בשנה שעברה היו בדרך כלל הזדמנות למשקיעים זרים לקנות את הנכסים הללו בזול. במאי 2017, דיווחים על כך שנשיא ברזיל מעורב בשערוריית שחיתות רחבה שיגרו את הריאל לירידה של 7% ביום מסחר אחד, והמניות צנחו ביותר מ-10%. אבל המנטליות הייתה שזו הזדמנות קנייה, והשווקים התאוששו במהירות.

"לשווקים המתעוררים הייתה שנה טובה מנקודת מבט כלכלית, ואנשים חשבו שהאופטימיות בשווקים מוצדקת", אמר אוליבר ג'ונס, כלכלן שווקים בחברת קפיטל אקונומיקס. "הזיכרונות של משברי העבר מתפוגגים, והמשקיעים הופכים להיות שאננים לגב סיכון המט"ח הפוטנציאלי".

ההתאוששות המהירה שאפיינה את ברזיל בשנה שעברה נעדרת הפעם מהשווקים. המטבע הטורקי ירד בחודש שעבר בכ-4.1% לשפל חדש של כל הזמנים. הרופי האינדונזי ירד ב-1.4%.

ממשלות מתקשות לגייס

ממשלות שמנסות לגייס הון בשוק האג"ח מתקשות כעת להוציא לפועל עסקאות. בגאנה, לדוגמה, נדחתה הנפקת אג"ח שתוכננה ליום רביעי שעבר, שנועדה לפרוע חלק מחוב קודם יקר יותר, לפי בנקאים ומשקיעים. המדינה במערב אפריקה מכרה בסופו של דבר 2 מיליארד דולר ביום חמישי כאשר תנאי השוק השתפרו, אבל במחיר גבוה יותר מן המחיר שתוכנן במקור.

במארס ביטלה בחריין הנפקת אג"ח בינלאומית אחרי שהמשקיעים דרשו ריבית גבוהה יותר, אמרו מנהלי כספים. הביטול היה דווקא על רקע ציפייה להתאוששות מחירי הנפט והכנסות האמירות הזו.

כמה חברות באמריקה הלטינית ביטלו גם הן הנפקות אג"ח בינלאומיות בעקבות הודעת ארגנטינה על פנייתה לקרן המטבע, כמו טלקום ארגנטינה ובנקו ריגיונל מפרגוואי. הם היו אמורים להנפיק בשבוע שעבר וביטלו או דחו את הנפקות על רקע התנודתיות בשוק האג"ח.

אין משקיעים רבים שצופים משבר בקנה מידה מלא בשווקים המתעוררים, ורבים מציינים שכמה מדינות מתפתחות נקטו צעדים לריסון ההוצאה ורמות החוב שלהן בשנים האחרונות. אבל רבים מאמינים שהלחצים יימשכו, כאשר המשקיעים מממשים נכסים מסוכנים יותר, כמו חובות של העולם המתעורר, לטובת אג"ח אוצר אמריקאי שתשואתן בעלייה.

הפדרל ריזרב נשאר על תוואי של העלאת ריבית לפחות עוד פעמיים השנה, והמשקיעים רואים סיכוי של 47% שתהיה גם העלאת ריבית שלישית, לפי קבוצת CME. סקר כלכלנים עדכני של ה"וול סטריט ג'ורנל" הראה צפי לתשואה של 3.24% לאג"ח האוצר לעשר שנים.

"יתרון הריבית של העולם המתעורר כבר הצטמצם מהותית", אמר בראד בכטל, מנהל יחידת המט"ח בקבוצת ניירות הערך ג'פריס. "קשה להשקיע באזורים הללו כשלא מקבלים פיצוי על זה (תשואה גבוהה יותר)".

החובות שהשווקים המתעוררים הנפיקו בדולרים - שהיו זולים מבחינתם כאשר הריביות בארה"ב היו בשפל - צפויים לספוג את מרבית הלחץ, אומרים אנליסטים. השווקים המתעוררים החזיקו חובות נקובים בדולרים בסך שיא של 6.3 טריליון דולר בשנה שעברה, לפי קרן המטבע. המדד של ג'יי.פי מורגן לאג"ח מהעולם המתעורר שנקובות בדולרים ירד השנה בכ-4%, והעלה את התשואות. למעשה נמחקה כל תוספת התשואה שהמשקיעים הרוויחו מהחזקת אג"ח במטבעות מקומיים. התשואה עולה כאשר המחירים יורדים. מכון המימון הבינלאומי צופה כעת שקניית אג"ח שנקובות במט"ח תרד השנה בכ-20% ל-255 מיליארד דולר.

"זה מספיק סיכון, והורדנו השנה את התחזיות שלנו לצבירת קרנות השווקים המתעוררים", אמרה סוניה גיבס, המנהלת הבכירה לשוקי ההון העולמיים ב-IIF.