אבן קיסר: "נקווה שהרבעון החולף הוא נק' השפל ושמפה נעלה"

המנכ"ל הזמני, יעיר אורבוך, ניסה להסביר את מצבה הקשה של החברה היום בכנס אופנהיימר • "האתגר המרכזי זה התחרות הגדלה והולכת מהסינים"

יעיר אורבוך / צילום: איל יצהר
יעיר אורבוך / צילום: איל יצהר

אחרי נפילה של 30% במחיר מניית אבן קיסר  בימים האחרונים, הגיעו היום המנכ"ל הזמני, יעיר אורבוך, וסמנכ"ל הכספים, אופיר יעקוביאן, לכנס אופנהיימר, וניסו להסביר מה מצב החברה ולאן פניה בעתיד.

אבן קיסר משווקת משטחי קוורץ, המשמשים למטבחים ואמבטיות, ולאחר דוחות חלשים והפחתת תחזיות שנתיות בשבוע שעבר, שווי השוק של החברה בנאסד"ק מסתכם ב-441 מיליון דולר.

"מצד אחד, יש לנו תחרות אדירה מסין ואיום של קומודיטיזציה של השוק. מצד שני, כדי להתמודד עם זה, לחברה אין ברירה והיא העלתה את עצמה ליגה באיכות ובמורכבות וגם בכמות. בעצם, כל הזמן מוציאים מוצרים יותר ויותר מורכבים בשוק כדי לבדל את עצמנו ולא לשחוק את המחירים בצורה פראית", הסביר אורבוך. "עובדתית, אף שאנחנו יותר תחרותיים, אנחנו מצליחים לשמר את המחיר הממוצע שלנו בזכות המוצרים החדשים. רק מה? כל זה על הגב של מפעלי הייצור שלנו. אנחנו עושים את הכל תוך כדי תנועה, בקווי הייצור. כך, כל המעגל הזה מתכנס כיום לאתגר שעומד מול החברה".

"יש לנו המון מקומות לשפר"

"אני מאמין ובטוח שיש לנו המון מקומות לשפר", הוסיף אורבוך. "יש לנו אתגרים פנימיים שמחריפים את כל הבעיה הזאת, אבל אנחנו נחושים ומאוד אגרסיביים בתוכנית השיפור. יש הרבה שינויים שנעשים בחברה, הרבה עשייה, ואני מאמין שכמה שהרבעון הזה היה בלתי מתקבל, אני מאוד מקווה שהוא נקודת השפל של החברה - ומפה נעלה".

אורבוך סבור שיש לאבן קיסר הזדמנות גדולה בארה"ב, גם משום שנתח השוק שלה שם עדיין לא גבוה, כ-13%. "ההזדמנות בארה"ב היא גם כי כל שוק הבנייה בארה"ב לא חזר ולא קרוב לחזור לשיעורים שלו מלפני המשבר העולמי", אמר אורבוך. "יש גם צמיחה שנתית של 5% בשוק השיפוצים. ב-2014-2011 צמחנו בטירוף בארה"ב והרווחנו הרבה מאוד נתח שוק. אנחנו רואים האטה משמעותית בקצב הגידול ב-2016-2015 ו-2017 הייתה יותר טובה. נראה מה יהיה ב-2018. אנחנו מתמודדים בארה"ב עם תחרות אדירה מסין, יש כ-100 יצרנים שנוגסים בשוק בצורה אגרסיבית. האתגר המרכזי שלנו זה התחרות הגדלה והולכת, על גבול ההיצף, מהיצרנים הסינים".

לשאלה כיצד מתמודדים עם המתחרים הסינים השיב אורבוך: "לנסות להיות סיני עם הגנים שלנו, זאת לא הדרך. אני לא חושב שיש לנו יכולת לרדת לעלויות שלהם. מבדיקות שעשינו, אנו מרגישים שיש מספיק שוק פרימיום לחברה לייצר בידול וגידול רווחי. לנסות להיות יותר סיני מהסינים? שמישהו אחר ינסה".

אורבוך סבור כי "אבן קיסר נחשבת לחברה הכי טובה בשוק שלה, 'הרולס רויס' של התעשייה. אנחנו מוכרים ליותר מ-50 מדינות ברחבי העולם. יש לנו מערכת ייצור ופיתוח חזקות מאוד. נכון שיש לנו אתגרים בשוק הייצור, אבל ביחס למתחרים אנחנו מובילים את השוק".

סמנכ"ל הכספים, יעקוביאן, הוסיף כי ברבעון הראשון (שבו החברה הציגה הכנסות דומות לאלה שברבעון המקביל), "המטבעות עבדו לטובתנו, כי הדולר נחלש - בנטרול שערי חליפין הייתה ירידה של 3.7% בהכנסות, בשל אתגרים ובשל התחרות בארה"ב".

יעקוביאן ציין שהרווח הגולמי נשחק ברבעון הזה כמעט ב-11% (ל-25.2% מהמחזור), משום שהתפוקות היו יותר נמוכות - דבר שמעלה את המחיר ליחידה. "נוסף על כך, היו לנו הוצאות חד-פעמיות של ניהול מלאים שקשורות בעיקר לארה"ב, עלייה במחירי חומרי הגלם וגם ווליום יותר נמוך שמכרנו", הוסיף. "מבחינת תזרים מזומנים, הרבעון היה פחות טוב (החברה ייצרה תזרים חופשי שלילי של כ-25 מיליון דולר; שח"ו), שילמנו 14.2 מיליון דולר על בוררות מול כפר גלעדי, ובנינו מלאים להמשך השנה. הציפייה היא שנחזור לייצר תזרים חיובי בהמשך השנה".