"אנחנו מאמינים שטבע נמצאת על קרקע בטוחה בנוגע לחוב"

תומר אמיתי, מנהל קשרי המשקיעים של טבע בישראל: "התזרים החזק ברבעון הראשון והנפקת האג"ח שעשינו הובילו אותנו לחוב נטו של מתחת ל-30 מיליארד דולר, ומאז סוף הרבעון המשכנו להפחית את החוב, בסך הכול התמונה היא טובה"

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad
טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

"אנחנו מאמינים שאנחנו נמצאים על קרקע בטוחה בכל הקשור לחוב שלנו", כך אמר היום תומר אמיתי, מנהל קשרי המשקיעים של טבע בישראל, במסגרת כנס אופנהיימר שנערך היום בת"א. בסוף הרבעון הראשון היה לטבע חוב של 30.8 מיליארד דולר וחוב נטו של פחות מ-30 מיליארד דולר. רוב החוב נלקח ב-2016 לצורך מימון רכישת אקטביס.

לדברי אמיתי, "התזרים החזק ברבעון הראשון והנפקת האג"ח שעשינו הובילו אותנו לחוב נטו של מתחת ל-30 מיליארד דולר, ומאז סוף הרבעון המשכנו להפחית את החוב, בסך הכול התמונה היא טובה. גיוס החוב הוביל לפריסה של פרופיל הפירעונות שלנו והתאים אותו לפרופיל תזרימי המזומנים החזויים שלנו, כך שאנחנו נמצאים על קרקע בטוחה".

אמיתי התייחס לתוכנית ההתייעלות שטבע מבצעת, במטרה להפחית את בסיס העלויות ב-3 מיליארד דולר. לדבריו,

תוכנית ההתייעלות של החברה מתקדמת בקצב משביע רצון, אפילו מעבר לציפיות. הפחתה משמעותית במצבת כוח האדם של החברה, 6,200 איש עזבו, תהליך לא קל, לא פשוט אבל מתחייב לאור המצב שהחברה נקלעה אליו. אנחנו מטפלים בכל מערך המתקנים שלנו, וכמובן בדריסת הרגל של המפעלים שלנו, ומדצמבר הודענו על סגירה או מכירה של 10 מפעלים. בסך הכול התמונה היא של התקדמות טובה".

בהקשר זה נשאל אמיתי על שימור העובדים בטבע והשיב כי "אתוודה באופן פתוח, לא היה קל להיות עובד של טבע בשנתיים האחרונות, ובטח שלא קל כשעוברים תהליכי רה ארגון משמעותיים וכואבים ונפרדים מקולגות שעבדנו איתם הרבה שנים. אבל ההבנה היא שהצעדים מתבקשים במטרה לייצב את מצב החברה ולבנות לה אופק חדש. אנחנו מדגישים את כל הפעולות שנעשות ואיך הן מייצבות את החברה. בחודשים שקאר שולץ נמצא בתפקיד, אני אגיד בזהירות, הפעולות התחילו להעמיד את החברה על בסיס יותר יציב. אנחנו בונים חברה אחרת, אבל יציבה, עם אופק חיובי לעתיד. אנחנו פועלים לשמר את מצבת כוח האדם".

לדברי אמיתי, "הסביבה הגנרית ממשיכה להשתנות ולהיות מאתגרת, אבל עם זאת רואים סימנים ראשונים של שינוי. מחוץ לארה"ב הסביבה הגנרית יחסית יציבה וטובה, באירופה ובשאר העולם העסקים מתקדמים יפים. בשוק האמריקאי היו בשנתיים האחרונות תהפוכות גדולות שכל התעשייה נתקלה בהן, אבל צריך לזכור שטבע עם נקודת פתיחה מובילה בשוק הזה. טבע עדיין מובילה את השוק בפער גדול - 15.2% מכלל המרשמים, ועם 325 מוצרים בצנרת שמחכים לאישור, 86 מוצרים שכבר אושרו ומחכים להשקה.

הפוקוס שלנו הוא על האינטראקציה עם הלקוחות. 90% מהביזנס שלנו בארה"ב הולך ל-3 לקוחות ואנחנו בדיאלוכ איתם במטרה לשפר את רווחיות פורטפוליו המוצרים, דגש חזק על רווחיות ופחות על נתח שוק כפי שהיה בעבר. יש דיאלוג פורה וטוב. חלק מזה יתבטא שנצא ממוצרים, וחלק בהגברה בשיעורי הרווחיות. את תוצאות הדיאלוג נראה במהלך השנה ובשנים הבאות, כשנראה סביבה יותר יציבה".

בהקשר זה אמר אמיתי כי "בסופו של דבר האסטרטגיה הקודמת של כל השוק כולו - לא רק של טבע - הייתה שסל מוצרים נרחב נותן יתרון תחרותי. התפיסה הזאת נשחקה, היום אין יתרון לבוא ללקוח עם פורטפוליו נרחב, וצריך להתמקד הרבה יותר ברווחיות וזה מה שאנחנו עושים כרגע. אנחנו עוברים מוצר-מוצר, עשרות אלפי קווי מוצרים, ובודקים מה כבר לא עומד ברמות הרווחיות שהגדרנו, ובוחרים אקטיבית להפסיק לייצר מוצרים מסוימים".

אמיתי התייחס גם למוצרים המקוריים של טבע, ובראשם הקופקסון שנתקל בתחרות גנרית. לדבריו, סנדוז ומומנטה נכנסו לשוק בהיקפים קטנים בינתיים, ולמרות התחרות שמגיעה ממיילן, טבע רואה "יציבות יפה בנתח השוק של הקופקסון". בחברה מצפים להמשך ירידה בקופקסון על רקע התחרות.

התרופה המקורית אוסטדו להפרעות תנועה, שמיועדת לשתי התוויות והושקה לאחרונה, נמכרה ברבעון הראשון ב-30 מיליון דולר. "זו הייתה השקה מאוד מוצלחת, וזה אחד המוצרים היותר משמעותיים שיש לטבע", אמר אמיתי.

לגבי התרופה למיגרנה, שטבע צופה עיכוב בקבלת האישור שלה אך עדיין מצפה לאישור עד סוף השנה, אמר אמיתי כי "זו תרופה מאוד מבטיחה שמכוונת לשוק ענק ובמידה רבה ללא מענה. אמנם יש תחרות שתיכנס לפחות חלקית לפנינו, אמג'ן תיכנס החודש ואלי לילי בסמוך אלינו, ועם זאת השוק גדול והתרומה תתרום תרומה משמעותית להכנסות ולרווחים של טבע בשנים הבאות".