השביתה נגמרה, אך תפוקת עובדי נמל אשדוד נמוכה מהצפוי

(עדכון) - הנהלת נמל אשדוד הגישה לבית הדין הארצי לעבודה דו"ח על התייצבות העובדים והתפוקה שלהם מאז הבוקר: "למרבה הצער, התפוקות המצופות בחלק מהצוותים ממשיכות להיות נמוכות מהמצופה ויש בהן כדי להעיד על המשך ההאטה בעבודה כפי שהנמל חווה בחודשים האחרונים״ • השופט איטח: "האירוע שקרה כאן הוא בלתי אפשרי במדינת חוק"

השביתה הסתיימה, אך התפוקה של העובדים "נמוכות מהמצופה": הנהלת נמל אשדוד הגישה לבית הדין הארצי לעבודה, באמצעות בא כוחה עו״ד חיה ארמן ממשרד הרצוג פוקס נאמן, דו״ח על התייצבות העובדים והתפוקה שלהם מאז שעות הבוקר. מהדיווח עולה כי אכן עובדי החברה התייצבו הבוקר למשמרת א׳, אבל התפוקות התפעוליות במהלכה לא היו גבוהות ומספקות.

בבקשה נכתב בעניין זה כי ״למרבה הצער, התפוקות המצופות שניתן היה להשיג באמצעות הכלים, בצוותים, וכלל המשאבים שהועמדו לטובת ביצוע הפעולות נכון להבוקר, בחלק מהצוותים ממשיכות להיות נמוכות מהמצופה ויש בהן כדי להעיד על המשך ההאטה בעבודה כפי שהנמל חווה בחודשים האחרונים״.

הדיון נמשך עד שתיים וחצי לפנות בוקר

יושבי ראש הוועדים פעלו מאז שעות הלילה כדי להחזיר את העובדים לעבודה בנמלים כבר הבוקר. עד לא מזמן היה חשש כי על אף מאמצם, ראשי הוועדים איבדו את השליטה על העובדים שלא היו מעוניינים לשוב לעבודה. עם זאת, מנמל חיפה נמסר כי עובדי הנמל ישובו לעבודה כסדרה ול"גלובס" נודע כי גם עובדי נמל אשדוד שבו לעבודתם.

בתום דיון הסוער שהסתיים בשתיים וחצי לפנות בוקר קבע הרכב שופטים מבית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה השופט אילן איטח, שלא לפרסם הלילה את ההחלטות בעניין ביזיון בית המשפט ובעניין הצווים בנמלי הים אשדוד וחיפה.

"על יסוד הודעת יושבי ראש הוועדים כי הכוונה להחזיר את העבודה בנמלים לסדרה באופן מיידי ומלא ולמעשה הם פעלו לכך כבר בשעות הלילה הקודם הגענו למסקנה כי בשלב זה יש להפסיק את הדיון ולאפשר לראשי הוועדים להמשיך ולפעול להשבת העבודה".

דקות ספרות לפני תחילת הדיון המכריע אמש בבית הדין הארצי לעבודה שלחו ועדי העובדים של שני הנמלים השובתים הודעות לעובדים הקוראות לחזרה מידית לעבודה. מאות עובדי נמל אשדוד שהתייצבו לדיון מיוזמתם שרו מחוץ לבניין בית הדין כי לא חוזרים לעבודה. הנהלות שני הנמלים דיווחו במהלך הדיון הלילי כי העבודה טרם חודשה ואי אפשר לפרוק מטענים ברציפים.

השופט איטח סיכם את הדיון ואמר: ״האירוע שקרה כאן הוא בלתי אפשרי במדינת חוק. זו בעיה ברמת המאקרו זו בעיה ברמת יחסי העבודה במשק והיא לא קשורה לנמל אשדוד או לנמל חיפה. מה שקרה כאן הוא דבר שבית המשפט לא יכול לעבור עליו בשתיקה.

״אנחנו מבקשים לקבל דיווח מההנהלות לגבי החזרה לעבודה עד למחר בשעה 10:00 בבוקר ועד ליום שני בשעה 10:00 בבוקר אנחנו מבקשים לקבל דיווח על תפוקות העבודה של העובדים בנמלים", כתב.

דיון ההמשך יקבע על ידי בית הדין ליום שלישי בשעה 18:00, אז תתקבל ההחלטה בעניין הבקשות של שני הנמלים לביזיון בית המשפט. בקשה לביזיון בית המשפט הוגשה, נזכיר, על ידי הנהלות שני הנמלים לאחר שעובדי הנמלים סירבו להישמע לצווים של בית הדין לעבודה להפסיק את השביתה.

״אני אומר לכל ראשי הוועדים, בית המשפט הזה לא יוכל להשלים ולא יהיה מוכן לקבל הפרות עתידיות מצדכם בנמלים", אמר השופט איטח.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר במהלך הדיון: ״אני מבקש לומר לחברים כאן. שלטון החוק הוא מעל הכל. גם שחושבים שהמו״מ מתנהל בחוסר תום לב, גם כשחושבים שיש לייצר משבר. יש דבר אחד בסיסי והוא ששלטון החוק עומד מעל הכל. ההסתדרות בעניין הזה לא תוותר. אי אפשר להמשיך את המו״מ הזה שנמשך כבר יותר מ-5 שנים״.

יושב ראש ועד תפעול בחיפה אמר במהלך הדיון: ״נתנו הוראה, אבל העובדים לא מקבלים אותה. יכול להיות שאנחנו כבר לא שולטים בהם. אנחנו מבקשים לחזור לנמל ולנסות להחזיר את העבודה לסדרה״.

סגן הנשיאה השופט אילן איטח השמיע במהלך הדיון ביקורת על חוסר המעש של ההסתדרות והוועדים מאז פרוץ השביתה: ״הדיון הזה יכול היה שלא להתקיים אם העבודה הייתה חוזרת לסדרה. אבל, היה להסתדרות ולוועדים את כל הזמן מיום שישי ואת כל השבת כדי להשיב את העבודה לסדרה וזה לא קרה בשני הנמלים״.

באי כח הנהלת נמל חיפה, עו״ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות׳ ועו״ד מאור וייס ממשרדו אמרו במהלך הדיון כי ההנהלה מבקשת "שבית המשפט יפסוק על הוצאות גבוהות וקנסות אישיים גבוהים כנגד ההסתדרות וכל ראשי הוועדים באופן אישי".

מצד המדינה המיוצגת בידי עו"ד מיכל לייסר מהפרקליטות הראשית נאמר בדיון: ״ההסתדרות והוועדים היתלו בבית המשפט. כבאת כוח המדינה אני מפצירה ומבקשת מבית הדין הארצי להטיל קנסות אישיים על כל השעות שבהן העבודה הייתה אמורה לחזור לסדרה. בנוסף, המדינה דורשת כי יוטלו הוצאות על כל הימים בהם לא התייצבו לדיונים״.

השביתה שנכנסה בשבת אחה"צ ליומה הרביעי גרמה לנזקים כבדים לא רק לנמלי הים השובתים, אלא גם למשק כולו - בעוד נהוג לומר שהנפגעים העיקריים הם יצואנים, יבואנים ותעשיינים, כלומר, כל המשתמשים בשירותי הנמל, אך אלה יגלגלו את נזקיהם על הציבור, והמצור הימי בישראל עלול להעלות את יוקר המחיה.

בהסתדרות בחרו שלא להגיב בשלב זה ואילו חברי הוועד הבכירים בנמל אשדוד טוענים הערב בשיחה עם "גלובס": "אנחנו חוששים שאיבדנו שליטה על העובדים, העובדים יותר כועסים ומוכנים גם לשלם מיליון שקל וגם להיעצר".

"כל בוקר העובדים רואים שנבנה להם נמל מולם מפלצתי ואף אחד לא מעניין אותו העובדים עצמם יותר מיליטנטיים מהוועדים", מוסיף הגורם הבכיר בוועד נמל אשדוד.

לשני הדיונים הקודמים בבקשת נמלי חיפה ואשדוד לפתוח בהליך ביזוי בית המשפט, שהתקיימו בימי חמישי ושישי, יושבי ראש הוועדים לא טרחו להגיע. בשל כך, נזכיר הוציא השופט אילן איטח צווי הבאה לראשי הוועדים - צעד חריג ביותר בתולדות בתי הדין לעבודה שאמורים להגן על העובדים. לאחר שבמשך יומיים תמימים המשטרה לא הצליחה לאתר אותם וכאמור הם לא התייצבו לדיונים, הטיל הרכב השופטים קנסות אישיים כבדים - שוב בצעד חריג.

הקנסות שהוטלו הנם בגובה של 80 אלף שקל לראשי הוועדים של נמל אשדוד ו- 50 ו-20 אלף שקל לכל יושבי ראש בנמל חיפה. לאחר שהמשטרה לא הצליחה לאתר אותם, כל חמשת ראשי הוועדים של נמל אשדוד, להם הוצאו צווי הבאה, התייצבו ביום שישי אחה"צ במשטרת אשדוד כדי להפקיד את הערבות האישית ולשלם את הקנסות האישיים עליהם הוטלו.