להפוך לחכמים יותר בלי לבזבז זמן: כך תשתמשו ב- Medium

אחת מפלטפורמות התוכן המשובחות ביותר באינטרנט עדיין לא מוכרת לרוב הקוראים הישראלים • היא משלבת את האלגנטיות של המדיה החברתית עם טקסטים ברמה גבוהה במיוחד, ומאפשרת ללכת לאיבוד במסע בין כותבים

אוון וויליאמס / צילום: סטפן לאם, רויטרס
אוון וויליאמס / צילום: סטפן לאם, רויטרס

אם מנסים לסכם את הקטע של מדיום (Medium.com) במשפט אחד, הוא יהיה "להפוך אותנו לחכמים יותר מבלי לבזבז לנו את הזמן". כבר שש שנים שפלטפורמת התוכן המגוונת הזאת פועלת, מתרחבת ומתעדכנת. בארץ היא לא ממש תפסה, אבל אולי הגיע הזמן לשנות את זה.

מדיום נוסד ב-2012 בידי אוון ויליאמס, מייסד פלטפורמת הבלוגים Blogger שנמכרה לגוגל, ואחד מארבעת מייסדי טוויטר. אחרי שהקים פלטפורמה אחת לפרסום תוכן בלי גבולות, ואחת שמחזיקה את הכותבים קצר-קצר, כשהקים את מדיום הוא חשב על פלטפורמה לפרסום תוכן לא קצר מדי ולא ארוך מדי. נו, מדיום.

מתוך: הרשת החברתית "מדיום"
 מתוך: הרשת החברתית "מדיום"

היום מדיום נראית פחות כמו אמירה על אורך ויותר כמו אמירה על מהות - נקודת האמצע בין תוכן מסורתי לתוכן של מדיה חברתית. יש בה קצת מכל דבר, בלי להתחייב לז'אנר מוגדר. פלטפורמת התוכן של וויליאמס לא יוצרת תחושה של עוד אפליקציה מגזינית, וגם לא של מערכת בלוגים סטנדרטית. היא רזה, נקייה, והניווט בה מרגיש קצת אקראי. התוצאה לא עמוסה מדי או לא מלחיצה מדי, אבל מאפשרת לצאת למסע בין כותבים וללכת קצת לאיבוד, בקטע טוב.

הכותבים. במדיום תוכל למצוא עיתונאים מעיתונים ומגזינים אמריקאיים בולטים (ניו יורק טיימס, פאסט קומפני, בלומברג), לצד בלוגרים וכותבים רבים בנושאים מקצועיים. תוכן מתערבב בתוכן, פוסטים במאמרים, פוסטים חינמיים לצד תוכן פרימיום. כן, מדיום היא פלטפורמה בתשלום: יש הקצאה חודשית קטנה ומוגבלת של פוסטים "נעולים", ועל השאר תצטרכו לשלם 5 דולר בחודש, או 50 בשנה.

מתוך: הרשת החברתית "מדיום"
 מתוך: הרשת החברתית "מדיום"

תחומי עניין. מדיום בכל זאת הכניסו סדר מסוים בפלטפורמה, כשחילקו את הפוסטים לתחומי עניין - אבל לא ליותר מדי מהם. יש רק חמישה נושאים: אמנות ובידור, תעשייה (כי לקרוא לחלק הזה "עבודה" היה נשמע מבאס), חדשנות וטכנולוגיה, חיים, וחברה. בתוך הנושאים האלה יש 13 תתי-נושאים, שאפשר להתמקד בהם. בלי כנסו כנסו, בלי יותר מדי רעש.

פיצ'רים חברתיים. אפשר לעקוב אחרי כותבים באופן קבוע, ואפשר לסנכרן את רשימות המעקב עם חברים מרשתות אחרות. כשעוקבים אחרי כותב אפשר לראות את מי הם בעצמם אוהבים. כמו שגילינו דברים באינטרנט פעם, לפני עידן האלגוריתם המותאם אישית.

מתוך: הרשת החברתית "מדיום"
 מתוך: הרשת החברתית "מדיום"

עוד דברים שאפשר לעשות. רשימות קריאה. לשמור מאמרים באופליין לטיסות. לשמוע מאמרים מוקראים לנסיעה ברכב. לכתוב פוסטים רציניים שמיועדים לקהל נישתי, כי זה בכל זאת לא פייסבוק. לקבל על זה כסף אם תקבלו הרבה מחיאות כפיים, שזה הלייק של מדיום (או מאה דולר אם העורכים של מדיום יאהבו). אפשר למחוא כפיים לפוסט יותר מפעם אחת, אבל אי אפשר לקחת מחיאה בחזרה. וגם לא לשלוח הודעות אישיות, כי אנחנו באנו לפה בשביל לקרוא.

שש שנים אחרי הקמתו, מדיום הוא עדיין ניסוי, יש שיאמרו יומרני. עוד פרויקט ראווה של מיליארדר אינטרנט שחושב שהוא יכול לשנות את העולם, או לפחות להמציא את המודל המנצח לקריאה באינטרנט. יומרני? אולי. עובד? בינתיים כן.