בצפון חוששים מהסלמה: שליש מהבתים בגליל אינם ממוגנים

גיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון: "יש פערים בנושא המיגון בין מה שצריך להיות לבין הביצוע" • ליברמן: "מזהיר משאננות וזחיחות דעת"

מטולה שבגליל העליון / צילום: שאטרסטוק
מטולה שבגליל העליון / צילום: שאטרסטוק

אחרי לילה מתוח בגבול הצפון, ובוקר שבו התנהלו הרשויות המקומיות באופן שגרתי, מתכוננים תושבי הצפון לימים מתוחים. למרות שעד היום חיל האוויר ניהל את כל הלחימה מעבר לגבול, בלילה האחרון נורו 20 טילים מתוך סוריה לכיוון ישראל. חלקם יורטו באוויר, לפני שחדרו את הקו האווירי של שראל ואחרים נפלו בשטח סוריה.

בצפון מתכוננים למתקפות טילים נרחבות יותר ומפנים את תשומת הלב לכך שרק שליש מבתי התושבים באזור ממוגנים מפני ירי רקטות או הפגזות קשות. "יש פערים גדולים בנושא המיגון באזור שלנו, בין מה שצריך להיות לבין הביצוע בפועל. היום כל ההוצאות התקציביות בנושא המיגון נופלות על הרשות המקומית ואין מספיק היערכות של המדינה בתחום הזה", אמר היום ראש מועצת גליל עליון, גיורא זלץ, בשיחה "עם גלובס".

זלץ מספר כי לא הצליח לעצום עין במשך כל הלילה. "אבל זה אני, לא ישנתי כי זה האופי שלי. בסך הכל, תושבי האזור ישנו למרות ששומעים את רעש המטוסים במשך כל השעות. הרעש הזה אינו דבר חדש וזר לתושבים שלנו. הדבר החשוב הוא שלמרות שנורו לכיווננו 20 טילים, אף אחד לא נפל אצלנו. אני משער שהמשמעות של פעילות צה"ל בתוך סוריה תתבהר בימים הקרובים".

זלץ ציין כי הוא נמצא בקשר הדוק עם אלוף פיקוד הצפון ועם גורמים בלשכת הרמטכ"ל וכראש ראשות בצפון הוא מקבל עדכונים שוטפים מן הצבא בכל רגע ומעביר את המידע לתושבים. לדבריו, הוחלט בהתייעצות עם הצבא לאפשר את ההפנינג הגדול בכפר בלום בסוף השבוע.

זלץ מתייחס גם לאפשרות של פינוי תושבים. "כרגע אין מספיק חשיבה והיערכות בתחום הזה", הוא אומר, "כל רשות מתכננת ככל יכולתה, אבל אם יש צורך בפינוי תושבים, לא כדאי להשאיר את זה לרגע האחרון".

גורמים בצפון מספרים על תיירים רבים שהחליטו לבטל חופשות מתוכננות בצפון הארץ בסוף השבוע.

זלץ מציין שבשטח המועצה המקומית שלו חיים כ-8,000 בתי אב וכ-2,500 מהם (כשליש) אינם ממוגנים. "יש להם מקלטים לרוץ אליהם וזה נותן מענה מסוים, אבל לא כאשר יש ירי מידי, שבו נאלצים האנשים להשתטח בבתיהם או להתגונן בדרך אחרת". זלץ מציין שגם כל מוסדות החינוך והמוסדות הציבוריים באזור אינם ממוגנים, וגם בית החולים זיו אינו ממוגן בפני ירי רקטות.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, דיבר הבוקר בכנס הרצליה ואמר כי "האיראנים ניסו לתקוף שטח ריבוני של מדינת ישראל, אף טיל איראני לא הגיע לשטח של מדינת ישראל, כולם או נפלו בתוך סוריה או שכיפת ברזל הצליחה ליירט, ואף בן אדם, אף מבנה, שום תשתית, אף אחד לא נפגע ושום דבר לא נפגע ותודה שככה. אנחנו פגענו כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה. הם צריכים שאם אצלנו יהיה גשם - אצלם יהיה מבול. אני מקווה שאנחנו סיימנו את הפרק הזה, שכולם הבינו ולא נצטרך לבלות לילות שם בקומה 14 בקריה".

ליברמן הזהיר בדבריו מהיגררות לתוך זחיחות, וזאת לאחר שדובר צה"ל פרסם מפת פגיעות בתוך סוריה ממנה עולה שפעילות צה"ל הלילה היתה הנרחבת והגדולה ביותר מזה עשרות שנים. "אני מזהיר משאננות וזחיחות דעת, זה לא ניצחון סוחף, זה לא קרב סטלינגרד, הכל באמת מוגבל כרגע לעימות בינינו לכוח קודס האיראני הממוקם בסוריה ונראה לי שכולם רוצים לתחום את העימות הזה בדיוק למשבצת הזאת", אמר ליברמן.