דם יוצא מאבן: איך מניית אבן קיסר תתאושש מצניחה של 30%?

אתמול איבדה מנייתה של יצרנית משטחי הקוורץ מקיבוץ שדות ים בכ-30% • קרדיט סוויס: "הלחצים על אבן קיסר צפויים להימשך; תוצאות הרבעון הראשון משקפות סוגיות של ייצור והפצה" • סיבוב שני לא מוצלח לקרן טנא במניות החברה: מופסדת כ-70% "על הנייר" על השקעתה

"דם יוצא מאבן" - כך הגדירו כלכלני קרדיט סוויס את המצב הנוכחי בחברת אבן קיסר. החברה פרסמה אתמול (ד') דוחות חלשים לרבעון הראשון והפחיתה את התחזית השנתית שלה - אמנם תחזית ההכנסות ירדה רק ב-3.5%, אך תחזית ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) נחתכה ב-26%. בכך תסתיים 2018 עם ירידה ברווח ה-EBITDA שנה שנייה ברציפות. ברבעון הראשון של 2018 הכנסות החברה נותרו ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל, 136 מיליון דולר, אך הרווח הנקי נפל ב-86.5% ל-1.5 מיליון דולר בלבד.

החדשות הרעות הובילו לצניחה חדה של 29% במניית אבן קיסר  אתמול (ד') בנאסד"ק, במחזור מסחר גדול פי 13 מהממוצע. לא פחות מ-184 מיליון דולר נמחקו משווי השוק של החברה אתמול, ובסיום המסחר המניה ננעלה במחיר של 13.1 דולר, שבו לא ביקרה מאז ספטמבר 2012. אבן קיסר הונפקה לראשונה בוול סטריט במארס 2012 לפי מחיר של 11 דולר למניה, ובשיא, לפני פחות משלוש שנים, הגיעה למחיר של למעלה מ-70 דולר, כך שמאז אותו שיא המניה צנחה בכ-82%.

מניית אבן קיסר
 מניית אבן קיסר

אבן קיסר, שעוסקת בייצור משטחי קוורץ, שמשמשים למשל במטבחים ובחדרי אמבטיות, מתנהלת כיום ללא מנכ"ל קבוע. המנכ"ל הקודם, רענן זילברמן, עזב במפתיע לפני מספר שבועות אחרי כשנה בתפקיד (ואחרי שקיבל בשנה זו תגמולים בעלות של 4.4 מיליון דולר). זילברמן הוא זה שניהל את החברה כשפרסמה תחזית אופטימית ל-2018 עם פרסום דוחות 2017, רק לפני שלושה חודשים. המנכ"ל הזמני, יעיר אורבוך, שהיה קודם לכן סמנכ"ל הכספים, וסמנכ"ל הכספים החדש אופיר יעקוביאן שנכנס לתפקיד רק בתחילת אפריל, הם אלה שניהלו אתמול את שיחת הוועידה עם האנליסטים המודאגים לאחר פרסום הדוחות.

אורבוך ציין בשיחת הוועידה כי הרבעון היה מאכזב, אך פירט גורמים שאמורים לסייע לאבן קיסר בהמשך השנה. הראשון הוא התמקדות בשיפור הניצולת של קיבולת הייצור והגברת היעילות בייצור - כאשר לדבריו ברבעון הראשון החברה הכירה בהפחתה שקשורה לחוסר היעילות בתחום המלאי והלוגיסטיקה, ולא צפויות עוד הפחתות בהמשך; לדבריו, למרות הלחץ על המרווחים בשל מחירי חומרי הגלם ושינוי בתמהיל המוצרים, החברה שמה לעצמה יעד של סיום השנה עם רווחיות גולמית גבוהה יותר.

הנושא השני נוגע להנהלת החברה, כשלדברי אורבוך, "לאבן קיסר יש צוות חזק, אך ראינו צורך לבצע שינויים". הוא ציין שכמנכ"ל זמני, יש לו שותפות טובה עם היו"ר, אריאל הלפרין (מקרן טנא). אורבוך הוסיף כי "אנחנו מתייחסים לתוצאות הרבעון הראשון ולהפחתת התחזיות כבלתי מקובלות לחלוטין, אך אנו עושים את מה שצריך כדי למנף את היכולות והמיצוב שלנו בשוק על מנת להצמיח את העסק בסביבה התחרותית". לדבריו, החברה עושה הכל על מנת להציג צמיחה בהכנסות ורווח בר קיימא מההתייעלות בייצור - "האתגרים הללו הם גם תפעוליים וגם אסטרטגיים".

בעוד שבעבר הבעיה המרכזית של אבן קיסר הייתה המפעל בארה"ב, אורבוך הדגיש בשיחת הוועידה כי המפעל הציג שיפור גם ביחס לרבעון המקביל וגם ביחס לרבעון הקודם, והביצועים הם בהתאם לתוכניות (זאת, לאחר שההנהלה שם התחלפה).

בקרדיט חותכים מחיר היעד

לפי נתוני רויטרס, ארבעה גופי השקעה מסקרים את מניית אבן קיסר, כאשר שניים מהם חיוביים ושניים שליליים. קרדיט סוויס הוא אחד השליליים: האנליסטית סוזן מלקרי ממליצה על המניה ב"תשואת חסר" ואתמול חתכה את מחיר היעד מ-20 דולר ל-13 דולר, שנמוך מעט מהמחיר הנוכחי. בהמלצה המעודכנת שלה כתבה מלקרי כי הלחצים על אבן קיסר צפויים להימשך, וכי תוצאות הרבעון הראשון משקפות סוגיות של ייצור והפצה. היא מזכירה את אתגרי החברה בשיפור הייצור וברמות המלאי בארה"ב, ובהגברת הייצור של מוצרים חדשים ומורכבים יותר בישראל, כמו גם במילוי תפקידים בכירים בהנהלה עצמה (נשיא פעילות בארה"ב ומנכ"ל קבוע). "מעבר לסוגיות הספציפיות לחברה עצמה, אנחנו מצפים לאינפלציה בתחום חומרי הגלם ולחצים תחרותיים מכיוון ארה"ב ומצד יצרנים זרים זולים יותר", כותבת האנליסטית.

להערכתה, הדרך להתאוששות עדיין ארוכה: "התוצאות של מאמצי אבן קיסר לשפר את מעמדה בתעשייה עדיין לא ודאיות, כשהיא עדיין פועלת להמריץ מחדש את פעילותה בארה"ב".

קרן טנא: "מאמינה בחברה ומסתכלת לטווח ארוך"

אבן קיסר פועלת מקיבוץ שדות ים ובעלי המניות הגדולים בה הם מפעלי שדות ים וקרן הפרייבט אקוויטי טנא, שמחזיקים יחד ב-33.3% ממניות החברה. קרן טנא, שמוביל הלפרין, חזרה להשקעה בחברה בספטמבר 2016, כשרכשה מניות מקיבוץ שדות ים תמורת 43.5 מיליון דולר ולפי מחיר של 43.5 דולר למניה, שגבוה ביותר מפי 3 מהמחיר הנוכחי, וקיבלה גם אופציה לרכישת מניות נוספות תוך חמש שנים. הקרן מחזיקה כ-3 מיליון מניות (כולל האופציות) והקיבוץ מחזיק בכ-8.4 מיליון מניות. הקרן הפסידה אתמול "על הנייר" כ-16 מיליון דולר, ובסך הכול מחקה עד היום כ-70% מהשקעתה בחברה.

עבור קרן טנא, ההשקעה באבן קיסר היא סיבוב שני בחברה, אחרי סיבוב ראשון מוצלח מאוד. הקרן, שהיא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל ומתמחה בעיקר בחברות תעשייה קיבוציות, הייתה המשקיעה החיצונית הראשונה באבן קיסר, בשנת 2006. ב-2013, כשנה אחרי ההנפקה, הקרן מימשה את רוב ההחזקה שלה בחברה במסגרת הצעת מכר, לפי מחיר של 23.25 דולר למניה ובתמורה כוללת של כ-186 מיליון דולר. בסך הכול, הקרן סיכמה לעצמה השקעה מוצלחת במיוחד עם תשואה של כמעט פי 5 על השקעתה המקורית. 

בכתבה שפורסמה לפני מספר שבועות ב"גלובס", גורמים המקורבים לטנא אמרו כי הקרן מאמינה באבן קיסר ובכך שיש לחברה פוטנציאל צמיחה משמעותי, והיא סבורה שכניסתה לחברה תאפשר להשיג את הפוטנציאל הזה. אותם גורמים טענו גם כי המניה עולה ויורדת, אבל ההסתכלות של טנא היא ארוכת טווח ואינה נעצרת בדוח האחרון, ובסופו של דבר מה שיגרום לשינוי כיוון שלה הם מהלכים ריאליים, והמהלכים הללו ייעשו.