הרה-ארגון הכי גדול: איך תיראה פייסבוק החדשה?

הרשת החברתית חילקה את פעילותה לשלוש חטיבות, מנסה להראות שהיא הפיקה לקחים בסוגיית הפרטיות ונכנסת לעולמות הבלוקצ'יין • אלא שבסופו של דבר מדובר באותם מנהלים, וקשה להאמין שיהיה שינוי דרסטי בדנ"א הארגוני • פרשנות

מארק צוקרברג / צלם: רויטרס
מארק צוקרברג / צלם: רויטרס

השבוע נחשף כי פייסבוק מערבבת את מנהלי החברה ופורסת אותם מחדש תחת שלוש חטיבות פעילות חדשות. רה-ארגון שבמסגרתו אף אחד לא עוזב את החברה או מצטרף אליה.

מנכ"ל ומייסד החברה מארק צוקרברג הודיע במזכר פנימי על שלושת החטיבות העיקריות: משפחת האפליקציות בראשה יעמוד כריס קוקס ששימש עד עתה כמנהל אפליקציית פייסבוק, וכעת יפקח בנוסף על וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר (לכל אפליקציה מנהל חדש משלה); חטיבת הפלטפורמות והתשתיות שתנוהל על ידי מייק שרופפר שתכלול את מאמצי פייסבוק בתחומי הבינה המלאכותית, מציאות מדומה, מציאות רבודה ויתר הטכנולוגיות החדשות; וחטיבת שירותי מוצרים מרכזיים, בה ינוהלו מוצרים חוצי אפליקציות כמו מודעות ואבטחת המידע. בראש חטיבה זו יעמוד חוויאר אוליבן, סמנכ"ל הצמיחה בחברה. כל שלושת החטיבות והיחידות השונות המרכיבות אותן ינוהלו על ידי בכירים מהחברה עצמה, סך הכל 14 תפקידים, בהם אישה אחת. 

מה המשמעות של חלוקת העוגה מחדש?

1. תדמית

מה שהוכתר כשינוי המבני הגדול ביותר בחברה מאז היווסדה, צמח בקרקע פורייה. בשנה וחצי האחרונות סובלת פייסבוק מביקורת ציבורית ורגולטורית הולכת ומצטברת. זה התחיל בגלל מאמץ חסר לפקח על תכנים ואחר כך בשל מאמץ לוקה, וננזפה על מגפת החדשות המזויפות והפצת תכני שנאה.

צוקרברג מבין היטב את הבעיה. הוא שם לעצמו למנהג להודיע בתחילת כל שנה על אתגר אישי. בעבר הוא הבטיח לרוץ מייל אחד ביום ובשנה אחרת אתגר את עצמו לקרוא ספר אחד בשבוע. בינואר 2018 הודיע כי השנה הקרובה תוקדש לתיקון פייסבוק.

הערכות הן ששינוי ארגוני עלה בדעתו כבר אז, אבל מה שהפך את החלום למציאות היתה פרשת קיימברידג' אנליטיקה ודליפת מידע פרטי של 87 מיליון משתמשי פייסבוק לידי חברת ייעוץ פוליטי. התגובה היתה חריפה - וצוקרברג הבטיח לקונגרס האמריקאי להשתפר ו"לעשות עבודה טובה יותר".

המבנה האירגוני החדש הוא המהלך הגדול שכולם חיכו לו. עד כה קיבלנו טעימות קטנות כמו כלים למחיקת היסטוריה או ניקוי הפלטפורמות מסוכנים רוסים. ועכשיו סוף סוף ערבוב הקלפים מחדש. שינוי שאמור לייעל את החברה שב-15 שנה האחרונות צמחה לאחת החברות הגדולות בעולם וביצעה עשרות רכישות, ולהבהיר מי אחראי ומפקח על מה ולהעניק לחלקיה אסטרטגיה קוהרנטית, שקופה ואולי קצת יותר מוסרית.

2. בלוקצ'יין

לא חשבתם שתצליחו להתחמק מהמילה הזו, נכון? בלוקצ'יין היא מילת הבאזז של התקופה האחרונה. אפילו שלא נמצאו לטכנולוגיה הבתולית הזו יישומים מהותיים, פייסבוק פשוט לא יכולה להרשות לעצמה לפספס את האפשרות - גם אם כלל לא ברורה - שחזון המטבעות הדיגיטליים יתממש. צוקרברג עצמו ציין בהזדמנויות שונות כי הוא מעוניין לחקור את היבטי טכנולוגיית הבלוקצ'יין לעומק, ודיוויד מרקוס שיעמוד בראש היחידה אמר כי פייסבוק לא שוללת אימוץ תשלומים בנכסים דיגיטליים.

עבור מרקס מדובר בחלום מתוק. מי שהיה נשיא Paypal ומערכות תשלומים דיגיטליות בדמו, הפך לאחרונה גם לחבר דירקטוריון בפלטפורמת מסחר במטבעות דיגיטליים Coinbase. אם זה מסחר, סחר, או אפילו יצירת מטבע ייחודי לחברה, הנטייה של מרקס למטבעות דיגיטליים מעידה משהו על הכיוון אליו ימשוך את פייסבוק.

עבור צוקרברג אולי מדובר על נשק היום הדין החדש. בתקופה האחרונה צוקרברג מפיל את כל הבעיות של החברה על כלים של בינה מלאכותית. הם אמורים לפתור את כל הבעיות של פייסבוק בניהול תוכן, צנזור, סינון והגנה על פרטיות. בלוקצ'יין אולי יהיה התקווה הבאה. בפייסבוק אוהבים לדקלם את הערך העליון כפלטפורמה שמקרבת אנשים יחד. צוקרברג משתמש בביטויים כמו שותפות וקהילה, בזמן שהוא מנהל מודל היררכי לעילא, ושומר לעצמו את כל העוצמה. הבלוקצ'יין יכול אולי לעזור ליצור מערכת יותר מבוזרת, שאולי תהיה יותר שקופה למשתמשים שתגלה להם מתי משתמשים במידע שלנו, מי ולאילו מטרות. כל אלו בינתיים רק מחשבות. העיקר זה לדחוף את הבלוקצ'יין לשיחה, לשים אותה בכותרת ולתלות שלט על הדלת. זה בטח לא יזיק למניית פייסבוק.

3. פרטיות

פייסבוק עושה עבודה גרועה למדי -מקצה לקצה, ברשלנות ובמזיד - בכל מה שנוגע להגנה על פרטיות המשתמשים שלה. כחלק מרה-ארגון, מקימה פייסבוק יחידה עם כ-300 מהנדסים שתהיה אחראית על כך שמוצרים חדשים של החברה יקפידו על דרישות הפרטיות של הפלטפורמות השונות. היחידה תבחן את המוצרים בשלבים מוקדמים, כך שפרטיות תהיה מובנית לתוכם מלכתחילה. מי שיוביל את הצוות הזה הם דוויד בסר, מנהל מוצר בחברה מזה שמונה שנים, וארין איגן, מי שאחראית על נושא הפרטיות בפייסבוק ונמצאת בחברה כבר שבע שנים.

השינוי מבורך, אם כי מטריד לחשוב מה היה קודם לכן ולתהות אם אלו שהיו אחראים על התחום הבעייתי הזה בשנים האחרונות, לא זקוקים לדם חדש הגנה על פרטיות בשנים האחרונות, לא צריכים להתחלף בדם חדש שיפיח איזה משב של פרספקטיבה. מי שאולי יוכל להציע קצת רוח חדשה הוא דיוויד מרקוס שקיבל לידיו יחידה חדשה שנועדה כולה לפיתוח טכנולוגיית בלוקצ'יין.

שינוי, אבל מוגבל

אי אפשר להכין לימונדה מתפוזים. זה פשוט לא הגיוני. באותה מידה אי אפשר באמת לשנות את האופי שבה פועלת החברה, אם אפילו לא דעה רעננה אחת חדשה לא נכנסת אל תוך הזירה. הזזת אותם אנשים בכירים בתוך החברה, בלי לאתגר את דפוסי החשיבה הנוכחיים של פייסבוק לא תעזור לתקן את מה שהציבור הרחב והרגולטורים רואים כבעיה. וזה בכלל מבלי לדבר על כך ששלושת החטיבות החדשות נראות כמו מועדון גברים משנות השמונים. כשהם רק התחילו להיפתח כי הכריחו אותם והם מיהרו לצרף לשורותיהם בן מיעוט אחד בשביל הנראות ושילבו אישה אחת שממש התעקשה.

השינוי הזה נועד בעיקר לעזור לצוקרברג לשלוט בצורה יעילה וברורה יותר על המוצרים שלו. כדי למנוע כפילויות ובעיות תקשורת וכדי לפתם אותנו במראית עין. השינוי הזה נועד הרבה פחות כדי לחולל שינוי בדרך שבה החברה חושבת או באופן שבו היא מתנהלת. זה אינו שינוי רעיוני מהותי, אלא ארגון מחדש בסגנון מר תפוח אדמה. זו זכותו המלאה של המייסד-מנכ"ל-בעל השליטה, אבל זה לא אומר שצריך להנמיך ציפיות.