גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ערוץ 10 נתפס אצל הערבים כפחות מיינסטרים ויותר ביקורתי"

תעשיית הטלוויזיה וכלי התקשורת העדיפו תמיד לדבוק בנתוני הרייטינג שמשקפים רק את האוכלוסייה היהודית, אבל כשבוחנים את הנתונים המלאים מתגלים נתונים מעניינים ● במה צופים ערביי ישראל, למה קשה למדוד אותם והאם המדידה שלהם היא בכלל מדויקת?

צבי יחזקאלי / צילום: רונן פדידה
צבי יחזקאלי / צילום: רונן פדידה

פחות מ-6,000 איש הטריחו את עצמם שלשום כדי לצפות בגיא פינס, אחת מתוכניות הדגל של קשת; בחצי גמר האירוויזיון שלשום צפו רק כעשרת אלפים איש, ואל הפרק של האח הגדול ששודר בתחילת השבוע ברשת הגיעו רק כ-18 אלף צופים. טוב, לא צריך להיבהל, אלה נתוני הצפייה רק בקרב האוכלוסייה הלא-יהודית בישראל, זאת שבדרך כלל לא נלקחת בחשבון בנתוני הרייטינג שבהם התרגלה התעשייה לעסוק.

בישראל השתרש הנוהג להתייחס לנתוני הרייטינג הנמדדים רק בקרב בתי-אב יהודיים. על-פניו, האינטרס לכך ברור: היות שרק מעטים מקרב אוכלוסיית הלא-יהודיים צופים בערוצי הברודקאסט, הכנסתם לתוך המשוואה מקטינה את אחוז הצפייה הסופי שמתקבל והופכת אותו לפחות מרשים (ההתייחסות דווקא לנתון של שיעור בתי-האב שצפו, שהוא בעייתי בפני עצמו, היא עניין נפרד שלא יידון כאן). ההפרדה הזאת גם מעלה באופן טבעי תחושות לא נוחות של הדרה על רקע של לאום ויחס מפלה כלפי המיעוט הערבי הגדול שחי כאן, שמהווה על-פי נתוני הלמ"ס כ-21% מאוכלוסיית ישראל.

האם יש סיבה אמיתית לתת בולטות תקשורתית לרייטינג הנמדד רק בקרב האוכלוסייה היהודית? עד כמה מדויק האופן שבו נמדדת הצפייה באוכלוסייה הערבית? מדוע כל-כך מעט ערבים צופים בערוצים המרכזיים הישראלים? ומה גורם לאלה שכן עושים זאת להעדיף בצורה ברורה את ערוץ 10?

תוכניות ערוץ 10

1. הנתונים

ראשית, הנתונים. בשבוע שעבר התוכנית הנצפית ביותר בקרב האוכלוסייה הלא-יהודית ששודרה בערוצי הברודקאסט היא משחק ליגת האלופות בין ריאל מדריד לבאיירן מינכן ששודר ברשת. במשחק צפו 61.8 אלף צופים, שמהווים בסך הכול 3.8% מכלל האוכלוסייה הערבית הנדגמת (לא לבלבל עם נתוני האחוזים שמתקבלים מפילוח לפי בתי-אב שהם גבוהים בהרבה). בוועדה למדרוג מציינים כי במשדר פופולרי ממוצע צופים בערוצי הברודקאסט כ-30 אלף איש מהמגזר הלא-יהודי, כלומר פחות מ-2% מהאוכלוסייה הנדגמת.

אם הנתונים הללו לא מאוד מפתיעים, האוכלוסייה הערבית כידוע צופה בטלוויזיה בעיקר באמצעות צלחות לוויין שבאמצעותן הם קולטים את הערוצים הערביים הפופולריים באזור. כן מפתיע לגלות כי בקרב אותם ערבים שבכל זאת צופים בערוצי הברודקאסט נרשמת העדפה בולטת לערוץ עשר.

כך, שמונה מתוך עשר התוכניות הנצפות ביותר בשבוע החולף הן של ערוץ עשר, ומבין 10 התוכניות הנצפות מאז הפיצול 9 הן של ערוץ עשר. הנתונים הם כאמור נמוכים מאוד, בין 40 אלף ל-20 אלף צופים לתוכנית בממוצע, אך עקביים, והם בולטים במיוחד על רקע העובדה שבמגזר היהודי עשר הוא הערוץ המסחרי הקטן והחלש יותר, שהמודל העסקי שלו מכתיב לו תוכניות בעלויות צנועות יחסית, תוך שהוא מותיר את ההובלה בטבלאות הרייטינג לקשת ולרשת שעד לאחרונה שידרו במשותף בערוץ 2.

נתוני סקר עומק שנעשה עבור לפ"מ על-ידי הגל החדש ופורסמו באתר העין השביעית, מגבים את המגמה הזאת, אם כי לא באותה עוצמה. על-פי הסקר, שנערך ב-2016 לפני פיצול ערוץ 2, נרשם שוויון בין שני הערוצים, כש-30% העידו שצפו לפחות שעה בשבוע בערוץ 2, ו-29% העידו שצפו לפחות שעה בשבוע בערוץ 10. 63% מהנסקרים העידו כי אינם צופים כלל בערוצים הישראליים.

הנתונים הללו לא מפתיעים את פרופ' אמל ג'מאל מאוניברסיטת ת"א שמנטר את הרגלי הצפייה בקרב המגזר הערבי למעלה מעשור. "התופעה הזאת עולה גם מהמחקרים שאני עשיתי. ערוץ 2 (לשעבר, שכיום מהדורת החדשות שלו עדיין משודרת בקשת וברשת -י.כ) הוא מדורת השבט: הוא מזוהה עם המיינסטרים הישראלי בצורה מאוד חזקה, עם שיח ביטחוניסטי-לאומי ועם עיתונאים כמו רוני דניאל ודני קושמרו. לעומת זאת, ערוץ 10, נתפס כיותר ביקורתי. אני לא יודע עד כמה זה נכון, אבל כך הוא נתפס. הם מזהים אותו כאנדרדוג, וכנראה שמבחינתם אם כבר לצפות בחדשות מישראל - אז ללכת לאנדרדוג".

גם בסאם ג'באר, הבעלים של ערוץ הטלוויזיה הייעודי בערבית הַלָא TV, סבור כי האזרחים הערבים שמעדיפים את ערוץ עשר עושים זאת כי "הוא נתפס ככזה שיותר יותר קרוב אליהם מבחינת איך שהוא מסקר את החדשות. אני חושב שהוא פחות מתעלם מהמגזר הערבי, וכשמישהו מתייחס למגזר הערבי אז אנשים רואים אותו".

2. המדידה

אבל האם נתוני המדידה שמספקת ועדת המדרוג בכל הנוגע לצפיית האוכלוסייה הלא-יהודית הם בכלל מדויקים וכאלה שניתן להסתמך עליהם? בוועדת המדרוג עומדים כמובן מאחורי הנתונים, אך בערוץ הַלָא TV למשל, הערוץ הייעודי בערבית שמסרב להצטרף לוועדת המדרוג בשל טענות קשות לגבי איכות המדידה, אך גם על רקע אי-יכולתו לעמוד במעמסה הכספית, מבקרים בחריפות את הנתונים וטוענים כי הם אינם ראויים.

אין מחלוקת על-כך שהמדידה של הציבור הערבי באמצעות הבדיקה ה"פולשנית" של הפיפל מיטר שמחייבת משפחה להכניס לביתה מכשיר מעקב, נתקלת בלא מעט קשיים. מנתונים שנחשפו ב"גלובס" בספטמבר 2017 עולה כי באותה תקופה חסרו בפאנל המדגם 143 איש מהאוכלוסייה הערבית, כך שבעוד שלפי חלקם באוכלוסייה המדגם היה אמור לכלול 542 ערבים - בפועל הוא כלל 399 איש בלבד.

מדובר במגמה עקבית ומתמשכת, שככל הידוע אף החריפה בהמשך השנה, ובוועדה פותרים זאת באמצעות הגדלת המשקל שניתן לכל נדגם ערבי - מה ששומר על חלקם היחסי באוכלוסייה אך מגדיל את התנודתיות ופוגם בדיוק של התוצאות.

"זה יוצר תנודתיות יותר גדולה, אבל סטטיסטית זה עובד וזה מאושר על-ידי היועץ המדעי שלנו", אומר על כך מנכ"ל הוועדה למדרוג, שמוליק שם טוב. "בגדול אנחנו כל הזמן מנסים להשלים את הגיוס של הבתים הערבים. כדי לגייס בית ערבי אני צריך לנסות בערך פי ארבעה, אפילו יותר, עד שאני מקבל הסכמה, אז זה כרוך בהרבה יותר כסף והרבה יותר מאמץ. הם גם נופלים לנו יותר מהר (כלומר, התחלופה גבוהה יותר), אבל למרות זאת אני לא חושב שהמדידה שלהם לא טובה או לא מדויקת".

3. הפרסום

בסופו של דבר, נתוני הרייטינג נועדו לשרת את המפרסמים. מדוע, אם כן, אלה, שאמורים להיות מונעים משיקולים עסקיים בלבד לא רואים בציבור הערבי קהל יעד פוטנציאלי לפרסומות שהם משדרים? בהַלָא TV, ערוץ טלוויזיה שפועל בתקציב שנתי מגוחך של מיליוני שקלים בודדים ונאבק על חייו, יש באופן טבעי כעס גדול כלפי ההתנהלות הזאת.

"נוח למפרסם הישראלי להתעלם מהמגזר הערבי כי מה זה לפרסם אצלנו? זה פרסום שהם (המנכ"לים ובכירי החברות - י.כ) הרי לא רואים, אז זה פחות מעניין אותם", אומר ג'אבר. "אני מתפלא על חברות שמתעלמות לגמרי מהמגזר הזה כאילו הוא לא קיים. אני לא בטוח שאלה שמתעלמים מאיתנו הם עושים בשכל. בינתיים הציבור הערבי עוד לא הפנים מה שקורה מהבחינה הזאת, אבל אני לא פוסל את האפשרות שבמקודם או במאוחר הוא יתחיל להתנהג כמו החרדים ויחליט שאם תנובה (כדוגמה) לא מפרסמת אצלנו - אנחנו נחרים את תנובה".

ג'אבר מדבר על פרסום ייעודי בערוץ שלו שפונה רק לאוכלוסייה הזאת, אבל האם המפרסמים לא מעוניינים למדוד את הערבים שצופים בפרסומות בעברית שהם ממילא משדרים בערוצים הכלליים? רוני ארן, מנכ"ל חברת הרכש מדיה TMF וחבר בוועדת המדרוג, מסביר ש"מעט מאוד לקוחות מערבבים בין הקהל היהודי והקהל הערבי מכיוון שבדרך כלל זה קריאטיב שונה". לדבריו, "המפרסם אומר לעצמו: אם אני מחפש את הקהל הערבי אני אלך למקומות אחרים. כאן אני צריך להתמקד בקהל העיקרי. הצופים הערבים קיימים בערוצי הברודקאסט רק בשוליים, הם מורידים את הממוצע ולכן מבחינה מקצועית זה מה שנכון לעשות. זה לא עניין של גזענות או משהו".

זאת אומרת שלדעתך כאיש פרסום יש הצדקה להתמקד בנתוני המגזר היהודי.

"כן. עכשיו, אם הוועדה לא הייתה מודדת אז זה סיפור אחר, ותדע לך שלמרות שמבחינה עניינית זה הרבה יותר קשה למדוד את האוכלוסייה הערבית, וזה היה מאוד מוזיל את העלויות אם היינו אומרים בואו לא נמדוד בכלל את הערבים, זה מעולם לא עלה אפילו כהצעה, לפחות בעשר שנים שאני מסתובב שם. לא היה כזה דבר, וזה גם לא יהיה". 

מערוץ עשר נמסר בתגובה כי "ערוץ מכבד את כלל הצופים. איננו מתייחסים לצופינו לפי לאום - עיסוק מהסוג הזה הוא גזעני ולכן אין בכוונתנו להגיב לכתבה כלל". 

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"