עליית מחירי האשלג הביאה לצמיחה של 56% ברווח הנקי של כיל

הכנסות החברה גדלו ב-7.7% ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-1.4 מיליארד דולר

אשר גרינבאום / צילום: איל יצהר
אשר גרינבאום / צילום: איל יצהר

יצרנית הדשנים והמינרלים כיל  פרסמה היום את דוחותיה לרבעון הראשון של השנה, מהם עולה כי הכנסותיה גדלו ב-7.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכ-1.4 מיליארד דולר. כיל נהנתה ברבעון ממחירי אשלג גבוהים יותר (עלייה של 28 דולר לטון אשלג לעומת הרבעון המקביל אז היה מחירו 216 דולר לטון), לצד שיפור בכמויות ובמחירי המכירה של ברום ונגזרותיו ושל פוספטים מיוחדים. ברווח הגולמי נרשמה עלייה של 20.3% והוא הגיע ברבעון לכ-431 מיליון דולר.

במהלך הרבעון השלימה כיל את מכירת עסקי בטיחות האש ותוספי השמן שלה לקרן SK Capital, חברת השקעות פרטית המתמקדת בעסקים בתחומי החומרים המיוחדים, כימיקלים ופארמה, תמורת כמיליארד דולר. השלמת העסקה הניבה רווח הון מרשים של 841 מיליון דולר, מה שהקפיץ את הרווח התפעולי של כיל ברבעון לכ=985 מיליון דולר, לעומת 116 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה הציגה כיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, רווח נקי של 928 מיליון דולר לעומת רווח של 68 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2017.

הרווח התפעולי המתואם (ללא עסקת המכירה) גדל ב-30% והסתכם בכ-151 מיליון דולר, והרווח הנקי המתואם צמח ב-56% לרמה של 106 מיליון דולר.

עם זאת, תזרים המזומנים ברבעון הראשון הצטמק לכ-36 מיליון דולר, נמוך בכ-159 מיליון דולר מהתזרים ברבעון המקביל. זאת, עקב גידול במכירות ובהיקפי הייצור, בעיקר בתחום האשלג, שהביא לגידול ביתרת הלקוחות והמלאי, כמו גם מקיטון במזומנים שהתקבלו מעסקאות נגזרים בהיקף של כ-34 מיליון דולר.

עסקת המכירה של עסקי בטיחות האש ותוספי השמן הביאה לירידה בחובות החברה בסך של 768 מיליון דולר, לכ-2.3 מיליארד דולר בסוך מארס השנה.

בכיל מציינים כי החברה מכרה כ-1,106 טונות אשלג ברבעון, שיפור של 9% לעומת הרבעון המקביל. זאת, על רקע שיפור בפעילות המכרה שלה בספרד, שעבר לרווח ברבעון זה, ובאתר של כיל בבריטניה הנמצא אף הוא במגמת שיפור, והפחית משמעותית את ההפסד שלו לעומת הרבעון המקביל.

תוצאות הרבעון של כיל 10.5.2018
 תוצאות הרבעון של כיל 10.5.2018

המניה עלתה כ-20% בחצי שנה

על רקע השיפור בתוצאות, כיל תחלק ב-20 ביוני דיבידנד בהיקף של 52 מיליון דולר.

מניית כיל הגיבה לדוחות בעלייה של 1.6%. בחצי השנה האחרונה רשמה המניה עלייה של קרוב ל-20% ושווי החברה הגיע לכ-21.3 מיליארד שקל.

בימים אלה מסיים מ"מ מנכ"ל החברה אשר גרינבאום את תפקידו, כשרביב צולר, המנכ"ל החדש של כיל, צפוי להיכנס לתפקיד במהלך השבוע הבא. עלות שכרו של צולר צפויה להגיע עד לכ-10.7 מיליון שקל בשנה. שכרו השנתי הבסיסי של צולר יעמוד על 2.4 מיליון שקל. בנוסף, יהיה צולר זכאי למענק שנתי מבוסס ביצועים, כאשר עמידה ב-100% מהיעדים תקנה לו מענק של 2.5 מיליון שקל. תוצאות טובות עוד יותר שיעקפו את היעדים שהוצבו, עשויות להגדיל את המענק עד ל-3.75 מיליון שקל בשנה.

צולר יוכל גם לקבל מענק מיוחד בגובה של עד שלוש משכורות (600 אלף שקל), במקרה שהראה תרומה ייחודית, מאמץ רב או הישג מיוחד שהושג במסגרת פעילות עסקית ייחודית או יוצאת מגדר הרגיל. בנוסף תעניק כיל לצולר מענק הוני שנתי בשווי של 4 מיליון שקל - מחציתו באופציות ומחציתו במניות חסומות.

גרינבאום ציין היום בהקשר לדוחות את "הסביבה החיובית בתחום האשלג והצמיחה של קו עסקי הדשנים המיוחדים במגזר המינרלים החיוניים, כמו גם גישת תמחור מבוסס ערך במגזר הפתרונות המיוחדים. תוצאות הרבעון הראשון משקפות גם את המאמץ האסטרטגי של החברה בשנתיים האחרונות, בהן כיל שיפרה משמעותית את מיצובה הפיננסי, מכרה נכסים בעלי סינרגיה נמוכה וצמצמה את היקף החוב שלה".