אחרי דיבידנד של 60 מ' ש', מסיעי שאשא תנסה להגיע לבורסה

החברה בשליטתם וניהולם של אריה שאשא ובניו, רוצה לגייס בבורסה כ-50 מיליון שקל • ב-2017 חילקה החברה למשפ' שאשא דיבידנד ב-60 מיליון שקל

מסיעי אריה שאשא   / צילום:
מסיעי אריה שאשא / צילום:

אחרי מספר שנים שבמהלכן עלה מדי פעם שמה של חברת ההסעות מסיעי שאשא כמועמדת להצטרף לזירת המסחר המקומית, כעת היא נוקטת בצעד ממשי בנושא והבוקר היא פרסמה תשקיף לקראת הנפקת הון ראשונית (IPO) שהיא מבקשת לבצע.

החברה הוותיקה שהוקמה לפני כ-30 שנה מעוניינת לתפוס את גל הנפקות האקוויטי בת"א ולגייס עד סוף חודש מאי כ-50 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל לפני הכסף. את ההנפקה מובילות לאומי פרטנרס ואוריון, והתמורה בה מיועדת "לקידום עסקיה ופיתוחה" של החברה. שאשא היא בין 5 חברות ההסעות הפרטיות הגדולות בישראל.

את מסיעי שאשא הקים אריה שאשא ב-1979, ומאז היווסדה היא מספקת שירותי הסעות נוסעים לצרכים קבועים ומזדמנים באמצעות מערך רכבי הסעה מסוגים שונים. אריה שאשא מכהן כיו"ר החברה ושני בניו, אודי ואפרים, מכהנים בה כמנכ"לים משותפים. הבעלות החברה מתחלקת כיום בין שלושתם, כשאריה שאשא מחזיק ב-51.5% מהון החברה, ושני בניו ביתרה בחלוקה שווה (24.25% כל אחד).

שאשא מתמקדת בהסעות תלמידים, עובדים במשרדי ממשלה ורשויות מקומיות, ארגונים מוסדיים וגופים פרטיים, וכן מסיעה נוסעים פרטיים במסלולים קבועים אל ומתחנות רכבת למרכזי תעסוקה בשעות השיא.

תוצאות מסיעי אריה שאשא
 תוצאות מסיעי אריה שאשא

ההכנסות עלו, הרווח ירד

לחברה כ-1,300 לקוחות קבועים, ו-115 עובדים, יותר מ-80 מהם נהגים. שאשא עושה שימוש יומי בכ-500 רכבי הסעה מסוגים שונים - שמחציתם רשומים על-שמה, ובסך הכול מבצעת בממוצע כ-4,000 נסיעות מדי יום ברחבי הארץ. לפני כשנה חתמה שאשא על הסכם לשיתוף פעולה עם אפליקציית Gett, המתווכת בין מבקשי ונותני שירותי הסעות, והיא מספקת שירותי הסעות ללקוחות האפליקציה.

ההסכם בין הצדדים מתחדש אוטומטית מדי שנה, וב-2017 הכנסותיה משיתוף הפעולה היו לא מהותיות ועמדו על פחות מ-2 מיליון שקל. בסיכומה של 2017 הציגה מסיעי שאשא צמיחה של 24% בהכנסותיה, שהגיעו ל-146 מיליון שקל, וזאת לפי החברה בעקבות זכייה במכרזים והרחבת היקף העבודות שביצעה.

הרווח הגולמי השנתי שלה קפץ ב-55% ל-25 מיליון שקל, תוך שיפור שיעורו מהמכירות שנרשם בזכות תמהיל עבודות רווחי יותר והתייעלות בעבודות קיימות. הרווח התפעולי שלה צנח אמנם אשתקד ב-61% ל-18.5 מיליון שקל, אך הסיבה לכך היא שב-2016 נהנתה החברה מרווחים חד-פעמיים גדולים. מאותה סיבה ירד הרווח הנקי של החברה בשיעור דומה (62%), לרמה של 14 מיליון שקל.

מדובר בעיקר ברווח הון (לפני מס) של 33 מיליון שקל שרשמה שאשא ב-2016 ממכירת החזקות המיעוט שלה בחברת קווים תחבורה ציבורית לבעליה העיקריים - קבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז, וחברת ההסעות הורן את ליבוביץ. עוד נהנתה שאשא באותה שנה מרווח הון לפני מס של כ-5 מיליון שקל בעקבות מכירת קרקע בכפר סבא.

שכר בני המשפחה ישודרג

בני משפחת שאשא הם המשתכרים העיקריים בחברה, בראשם המנכ"לים המשותפים אודי ואפרים שאשא, שב-2017 קיבלו כ-1 מיליון שקל כל אחד, כשאריה שאשא בעצמו הסתפק בכ-520 אלף שקל בתפקידו כיו"ר בהיקף משרה של 50%.

הפיכתה של החברה לציבורית צפויה לשדרג את תנאי העסקת השלושה, המתכננים לספק לחברה שירותי ניהול באמצעות החברה הפרטית שאשא אחזקות, תמורת תשלום חודשי של 350 אלף שקל לשלושתם יחד, צמוד למדד, לצד הטבות נוספות, וכן מענק שנתי של עד 2 מיליון שקל, על בסיס תוצאות החברה. עוד בעקבות המעבר להסכם הניהול החדש, אריה שאשא צפוי לקבל סכום חד-פעמי של 3.5 מיליון שקל בגין סיום יחסי עובד-מעביד בינו לבין החברה.

מלבד שני בניו של אריה שאשא, גם אחת מבנותיו, קארין אבו שאשא, עובדת בחברה (הבת השנייה, לימור ארביב, עבדה בה עד לא מזמן). סמנכ"ל התפעול של החברה, שלומי אסולין, הוא האחיין של עליזה שאשא, אשתו של אריה, ו-5 בני משפחה נוספים מועסקים גם הם בחברה.

עוד עולה מטיוטת התשקיף כי מלבד פעילויותיה השוטפות, החברה שותפה (13.3%) בקונסורציום להקמת מערך נתיבים מהירים בגוש דן, וההערכה היא כי מכרז בנושא יתפרס במהלך הרבעון השלישי של השנה. עוד בכוונתה בשנה הקרובה לגשת למכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית יחד עם שותפים באזור בית שמש ובאזור השומרון וכן לגשת למכרזים להפעלת קווי מוניות שירות.

הענף: מחסור של אלפי נהגים

התשקיף מאפשר למשקיעים לקבל הצצה ראשונה לנתונים שמאחורי תחום ההסעות בישראל. בשאשא מציינים כי תחום ההסעות הפרטיות "מאופיין בביזור רב ובתחרות אינטנסיבית", והחברה מעריכה כי בישראל פעילים כ-2,500-3,000 קבלני משנה המפעילים רכב הסעה בודד ומבצעים כ-25%-30% מההסעות הפרטיות.

עוד מציינים שם כי בישראל כ-20 אלף רכבי הסעה, וכי הביקוש לשירותי הסעות גדל בשל צמיחת האוכלוסייה והכלכלה, עלייה במספר התיירים וירידה במחירי האוטובוסים בעקבות פתיחת השוק ותחילת ייבוא אוטובוסים מסין, המחריף את התחרות בענף.

לפי שאשא, עלות רכב הסעה חדש מתחילה מ-200 אלף שקל ויכולה להגיע לכ-1 מיליון שקל, בהתאם לגודלו ולזהות היצרן, ועלות רכב משומש מתחילה מ-50 אלף שקל ומגיעה עד לכ-500 אלף שקל. בשאשא בדרך כלל רוכשים כ-15-20 רכבי הסעה חדשים בכל שנה.

להערכת שאשא, לרכבי הסעה גדולים (50 מושבים ומעלה) הפועלים בהיקף מלא (12 שעות עבודה ביום) מחזור חודשי ממוצע של עד כ-50 אלף שקל, ולקטנים יותר (עד 20 מושבים) המחזור החודשי הממוצע יכול להגיע עד כ-25 אלף שקל.

עוד מציינים בשאשא כי שכר הנהגים הוא מרכיב מהותי בהוצאות התפעול של החברה, המעריכה כי בשוק ההסעות הפרטיות והתחבורה הציבורית קיים מחסור של כ-3,550-4,000 נהגים ומציינת כי בשנים האחרונות חלה עלייה בשכרם, אולם עד כה זו לא גרמה לעליית מחירי הנסיעה.

לאחר ההנפקה מבקשים בשאשא לאמץ מדיניות לחלוקת דיבידנד של לפחות 50% מהרווח הנקי השנתי של החברה. במהלך 2017 חילקה שאשא כ-60 מיליון שקל כדיבידנד לבעלי מניותיה - משפחת שאשא.