הריאל חזה את נאום טראמפ

איראן מתקשה לפתור אתגרים כלכליים ארוכי טווח כשיש משבר חמור במטבע שלה

מטבע, כסף איראני / שאטרסטוק
מטבע, כסף איראני / שאטרסטוק

הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמש (ג') על יציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין לא הפתיעה רבים מאזרחי איראן, שביקשו לרכוש בחודשים האחרונים דולרים ברחובות טהרן, וגילו כי הריאלים שברשותם מאפשרים להם לרכוש בכל יום פחות ופחות דולרים. הסערה שהתרחשה בחודשים האחרונים בשוק המט"ח באיראן מלמדת כי הסוחרים במדינה ציפו להתפתחויות שיגררו מחסור עתידי במט"ח.

אך מעבר ליכולת החיזוי וכישורי המסחר הידועים של הבזאר הפרסי, משבר המט"ח מספק מקרה בוחן שממנו אפשר ללמוד על הקשיים הצפויים להנהגה הכלכלית באיראן, אשר עוד לפני ההכרזה על שובן של הסנקציות התקשתה לנקוט מדינות עקבית, שתאפשר לה ממש את הבטחותיה לצמצם את האבטלה, להגדיל את הפריון ולהרחיב את ההשקעות הזרות והמקומיות.

בשלהי מארס 2018 פרסמה קרן המטבע הבינלאומית דוח נוסף על כלכלת איראן, שבו היא שבה ומפצירה בה לבטל את ההפרדה בין שער החליפין הרשמי של הריאל מול הדולר לבין שער החליפין שנקבע בשוק. ב-11 באפריל, כשבועיים לאחר פרסום הדוח, הודיעה במפתיע איראן כי היא אכן מאחדת את שערי החליפין בשער של 42,000 ריאל לדולר, וכי המסחר בשער שונה מהווה הפרה של החוק.

ההודעה הייתה חלק משורה של צעדים תזזיתיים שבהם נקט המשטר כדי לבלום את הצלילה החדה בערכו של הריאל. בשנה אחרונה חלה ירדה של כ-50% בערכו של הריאל מול הדולר, ולמרות שהבנק המרכזי עדכן באופן שוטף את שער החליפין הרשמי, בשבועות האחרונים החל להיפתח פער משמעותי בין שני שערי החליפין, אשר סיפק איתות יום-יומי לאיבוד האמון של הציבור בכלכלה האיראנית.

אפשר לזהות קורלציה ברורה בין הציפיות הנוגעות למדיניות האמריקאית בסוגיית הגרעין לבין ערכו הפוחת של המטבע האיראני, שהחל במגמת הירידה שלו לאחר הנאום התקיף של טראמפ באוקטובר 2017. בנוסף, קשיים טכניים ובנקאיים בגביית תשלומים עבור היצוא הובילו בחודשים האחרונים לירידה מתונה ביתרות המט"ח של איראן.

במקביל להקפאת המסחר במט"ח בשוק החופשי ולהטלת מספר הגבלות נוספות על היבוא ועל תנועות הון, הודיעה הממשלה בשבועות האחרונים כי האירו יחליף את הדולר כיחידת המדידה בדוחות שמפרסמים החברות והארגונים הממשלתיים במדינה. כחלק מהניסיונות לייצב את הריאל בשער הרשמי החדש ולמנוע בריחת הון, הבנק המרכזי אף הורה לבנקים להעלות את הריבית על פיקדונות. צעד זה מהווה פניית פרסה משמעותית מחזונו האסטרטגי של הבנק המרכזי.

הריבית הגבוהה על הפיקדונות שמעניקים הבנקים הפרטיים במדינה - שרובם כוללים במאזניהם שיעור גבוה של הלוואות לא מתפקדות - זוהתה על ידי הבנק המרכזי כאחד הגורמים המשמעותיים שפוגעים בהשקעה הפרטית, שהגדלתה מהווה יעד אסטרטגי מרכזי בתוכנית החומש הכלכלית השישית שהממשל אישר לאחרונה. עם זאת, ספק רב אם יש בכוחה של העלאת ריבית לייצב את הריאל בשער החליפין שנקבע, על רקע ההשפעה השלילית שהסנקציות צפויות להסב.

הספק באשר למידת מחויבותה של ארה"ב להסכם הגרעין גרם בשנתיים האחרונות לאיראן להתמודד עם משברים מיידיים, שהקשו עלייה לממש את היעדים הכלכליים ארוכי הטווח אותם היא קיוותה להשיג. יציאתה של ארה"ב מההסכם יקשו על איראן להתמודד עם אותם המשברים המיידיים, והם אף צפויים לשחוק במהירות את ההישגים הכלכליים הלא מעטים שהיא הצליחה להשיג בשנתיים האחרונות.

■ הכותב הוא הוא עמית מחקר ב-INSS