תקן חשבונאי חדש גרם לצניחה חדה ברווחי סיוה

החברה פרסמה היום את דוחות הרבעון הראשון, ובהם הציגה רווח נקי Non-GAAP נמוך משמעותית מתחזיות האנליסטים, ואף עברה להפסד לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP)

מנכ"ל סיוה, גדעון ורטהייזר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל סיוה, גדעון ורטהייזר / צילום: איל יצהר

תקן חשבונאי חדש, שנכנס לתוקף בתחילת 2018, מייצר טלטלה משמעותית בתוצאותיה הכספיות של חברת הטכנולוגיה סיוה  (CEVA). החברה פרסמה היום (ד') את דוחות הרבעון הראשון, ובהם הציגה רווח נקי Non-GAAP נמוך משמעותית מתחזיות האנליסטים, ואף עברה להפסד לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP).

סיוה מספקת טכנולוגיות לתכנון שבבים לשוק הסלולר ולשווקים נוספים. היא אינה מייצרת את השבב עצמו, וההכנסות שלה מתחלקות להכנסות מרישיונות שהיא מוכרת, ומתמלוגים שהיא מקבלת כשהמוצר הסופי עם השבב בתוכו נמכר בשוק. התקן החשבונאי החדש, ASC606, מונע למעשה מסיוה ומחברות מסוגה להכיר בהכנסות מתמלוגים באותו רבעון שבו מכירים לקוחותיה בהכנסות ממכירת המוצרים הסופיים שלהם. על רקע זה, סיוה סיפקה בתחילת השנה תחזית שנתית בלבד, ולא על בסיס רבעוני, והיא מאשררת אותה היום.

ברבעון הראשון ירדו הכנסות החברה ב-17.5% ביחס לרבעון המקביל ב-2017, והסתכמו ב-17.6 מיליון דולר (כשברבעון המקביל החברה יכלה להכיר בהכנסות מתמלוגים באופן מיידי, וכעת לא). בהכנסות מרישיונות לא הייתה פגיעה, והן צמחו ב-5.7% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-10.1 מיליון דולר, ואילו ההכנסות מתמלוגים נחתכו ב-36.3% ל-7.5 מיליון דולר.

תוצאות הרבעון של סיוה
 תוצאות הרבעון של סיוה

עודפי מלאי בשוק הסמאטרפונים

סיוה מציינת כי לפי התקן הקודם, ההכנסות מתמלוגים ברבעון היו מגיעות ל-10 מיליון דולר, ובסך הכל ההכנסות היו מגיעות ל-19.5 מיליון דולר - עדיין מדובר בירידה ביחס לרבעון המקביל, המוסברת בעודפי מלאי שהצטברו בשוק הסמארטפונים. הרווחיות הגולמית של סיוה נותרה גבוהה, 88.8% על בסיס GAAP ו-90% Non-GAAP, אבל מדובר בירידה מ-92% ברבעון המקביל.

סיוה רשמה ברבעון הפסד תפעולי של 2.9 מיליון דולר והפסד נקי בסך 2.2 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי ונקי ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בנטרול תגמולים לעובדים והפחתות של נכסים בלתי מוחשיים, החברה הציגה רווח נקי של 819 אלף דולר - ירידה של כ-87% לעומת רווח של 6.3 מיליון דולר ברבעון המקביל.

הרווח הנקי למניה התכווץ ל-4 סנט בלבד (לעומת 28 סנט ברבעון המקביל), אחרי שהאנליסטים הביאו בחשבון את השפעת התקן וציפו לרווח נמוך יותר מהרבעון המקביל, אבל לא הצליחו לצפות את עוצמת הפגיעה, כשהעריכו שהרווח למניה יגיע ל-11 סנט.

סיוה מאשררת את התחזית השנתית להכנסות של 92 מיליון דולר - צמיחה של כ-5% מ-2017. הנהלת החברה ציינה בשיחת ועידה עם האנליסטים כי ההכנסות מהסכמי רישוי ב-2018 צפויות להסתכם ב-43 מיליון דולר, והעריכה שהרווחיות הגולמית Non-GAAP תעלה ברבעון השני ל-91% וכי המחצית השנייה תהיה חזקה יותר מהראשונה.

"הצלחת פעילות הסכמי הרישוי שלנו נמשכת, ובמהלך הרבעון חתמנו על 14 הסכמים חדשים", אמר המנכ"ל, גדעון ורטהייזר. "בנוגע לתמלוגים, הרבעון הראשון התאפיין בעודפי מלאים בשוק הסמארטפונים הזולים וכן בשוק מכשירי דור 2, וכתוצאה מכך נרשמה ירידה גדולה מהצפוי בכמויות שבבי התקשורת שסופקו ליצרנים. ירידה זו נוטרלה חלקית הודות לגידול של 58% בכמויות השבבים שסופקו לשווקים החדשים וגידול של 39% בהכנסות מתמלוגים משווקים אלה לעומת הרבעון המקביל, שדווח בהתאם לתקן הקודם. אנו צופים כי עודפי המלאים בשוקי הסלולר הזולים יתוקנו בהדרגה החל ברבעון השני השנה".

בסוף הרבעון היו לסיוה בקופה כ-183 מיליון דולר. החברה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 761 מיליון דולר, אחרי ירידה של 25.8% במחיר המניה מתחילת השנה.