משרד הביטחון מאיץ הקמת קריית המודיעין בדרום: פרסם מכרז

משרד הביטחון פרסם היום את המכרז להקמת קריית המודיעין החדשה בנגב, שהיקפה מוערך בעד 12 מיליארד שקל • ההחלטה על פרסום המכרז התקבלה למרות שעדיין לא סוכמו פתרונות התחבורה לאלפי חיילים וקצינים שישרתו בקריה החדשה, וטרם גובשה מעטפת לשימור אנשי הקבע שיעברו לשרת בדרום

שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כשברקע מחלוקות בתוך אגף המודיעין של צה"ל על המעבר הצפוי של יחידות המודיעין לקריה חדשה ליד צומת שוקת שבנגב, משרד הביטחון פרסם היום (ד') את המכרז להקמת קריית המודיעין החדשה, שהיקפה מוערך בעד 12 מיליארד שקל.

ההחלטה על פרסום המכרז התקבלה למרות שעדיין לא סוכמו סוגיות הקשורות לפתרונות התחבורה לאלפי חיילים וקצינים שישרתו בקריה החדשה, וטרם גובשה מעטפת לשימור אנשי הקבע שיעברו לשרת בדרום.

את ההחלטה על קידום המכרז חרף היעדר פתרונות לבעיות אלה, קיבלו באחרונה הרמטכ"ל גדי איזנקוט ושר הביטחון אביגדור ליברמן. באחרונה נשמעו קולות רבים בתוך אגף המודיעין של צה"ל, שלפיהם אנשי קבע יבחרו לפרוש משורות הצבא ולא לעבור לדרום - בשל היעדר פתרונות נאותים למגורים ולתחבורה. עמדות אלה קיבלו ביטוי גם בסקרים פנימיים שנעשו בתוך האגף במסגרת תוכניות המעבר דרומה.

במשרד הביטחון אמרו היום כי נוכח האתגר להעברת אלפי משרתי קבע וחיילים לקריית המודיעין, נדרש מאמץ משותף של כלל משרדי הממשלה בנוגע לפתרון תחבורתי של רכבת ישירה לבסיס, מעטפת תומכת למשרתי הקבע ופתרונות דיור באזור".

עוד הוסיפו ואמרו במשרד כי חרף הפערים בנושא, מערכת הביטחון החליטה כי סוגיות אלה יסוכמו לצד ההתקדמות בפרויקט, וזאת כדי לא לחבל בלוחות הזמנים להקמת הקריה.

לדברי ראש המינהל לפרויקטים לאומיים במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') איציק כהן, פתרון לסוגיות אלה יהווה תנאי לאכלוס הקריה החדשה, שצפוי ב 2025.

בתוך כך, כהן אמר היום כי במסגרת הפתרונות להרחבת היצע הדיור לקציני ולאנשי קבע שעתידים לשרת ביחידות צה"ל בדרום הארץ, כבר סוכמה עם משרד האוצר מסגרת תקציבית של 1.8 מיליארד שקל: "הפערים ידועים לכולם, ובקרוב ניכנס לפרטים כדי לסגור אותם", אמר.

על המכרז להקמת קריית המודיעין מתמודדות 5 קבוצות וחברות שעברו כבר הליך מיון מוקדם: אלקטרה ומינרב; שיכון ובינוי; אפריקה ישראל; שפיר; ואשטרום. הזכיין יבחר בעוד כשנתיים, והמכרז יתבסס על מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הקריה החדשה לתקופת זכיינות של 26 שנה.

הקריה תוקם על שטח של כ-2,500 דונם, מהם כ-350 אלף מ"ר בנוי. במשרד הביטחון אמרו היום כי מדובר במכרז הגדול והמורכב ביותר שעתיד להתבצע במסגרת המעבר של יחידות צה"ל לנגב.

הקריה החדשה תהיה "בסיס חכם", שיתאפיין בחדשנות תכנונית, תשתיות מתקדמות, וזאת תוך שימת דגש על יעילות אנרגטית. מעבר של יחידות מודיעין ממרכז הארץ אל הקריה החדשה, יאפשר פינוי של מאות דונמים שישמשו לבניית אלפי יחידות דיור באזורי ביקש.

בקריה עצמה יועסקו כ-800 עובדים באופן ישיר, ולדברי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, "החלטנו לפרסם את המכרז בעת הזאת מתוך אחריות לאומית, וזאת למרות שטרם סוכם פתרון תחבורתי של רכבת ישירה, ומעטפת לשימור משרתי הקבע שיעברו לדרום".

לדברי ליברמן, "העברת רוב משרתי אמ"ן מהמרכז דרומה ואחריהם עשרות חברות הייטק וסייבר יובילו לשינוי הנגב, ואני מקווה שעד השלמת המכרז יימצא הפתרון שיבטיח את הצלחת המהלך".

טרם הרמטכ"ל ושר הביטחון החליטו להמשיך בהליכים לקראת פרסום המכרז לבחירת זכיין לבניית הקריה החדשה, נבחנה אפשרות להקים אותה בצפון באר-שבע, וזאת בניסיון לפתור את בעיות התחבורה והגישה של החיילים והקצינים שצפויים לשרת בה.

את הבדיקה הוביל צה"ל, והיא נעשתה מול עיריית באר-שבע ומוסדות התכנון השונים. במכתב ששיגרו באחרונה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתבו הרמטכ"ל ושר הביטחון כי החלופה בצומת שוקת היא החלופה העדיפה, כפי שעולה מתוצאות הבדיקה.

השניים כתבו לנתניהו כי מצאו שנכון יהיה להמשיך ולקדם תוכנית זו חרף הקשיים והיעדר הפתרונות, וזאת כדי להימנע מעיכובים בלוחות הזמנים המקוריים לפתיחת הקריה.

על רקע קידום תוכנית ההקמה של קריית המודיעין, בשבועות הקרובים משרד הביטחון עתיד לבחור זכיין שיקים את קריית התקשוב החדשה בבאר-שבע. זאת, לאחר שבשנים האחרונות הושלמה הקמת קריית ההדרכה בצומת הנגב, ואליה הועתקו רוב בסיסי ההדרכה של צה"ל מצריפין. 

תגובת דובר צה"ל: "עמדת מערכת הביטחון וצה"ל בהתייחס לקריית המודיעין ברורה ואחידה ומבוטאת בהודעות שהופצו בנושא".