גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתוני מכירות הרכב בשלישי הראשון: מורידים הילוך בעלייה

נתוני השליש הראשון של השנה מראים על יציבות לכאורה במכירות הרכב, אבל מבצעי השיווק וימי המכירות שערכו היבואנים בתקופה מוקדמת של השנה מאותתים על התקררות בשוק ● כיצד ישפיע המצב בתעשיית הרכב העולמית על שוק הרכב המקומי בהמשך השנה, ואילו הפתעות שומר האוצר באמתחתו לכלי הרכב ההיברידיים?

פקקים / צילום: איל יצהר
פקקים / צילום: איל יצהר

נתוני מכירות הרכב בשליש הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, מציגים נתון מכובד. כמעט 114 אלף כלי רכב חדשים נמכרו בחודשים ינואר-אפריל, ירידה של פחות מ-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנקודת מבט של חצי הכוס המלאה, זהו סימן אופטימי; למרות אווירה כללית מתוחה ומדוכדכת במשק ולמרות, שענפי סחר רבים מדשדשים במקום, שוק הרכב מפגין חוסן.

מנגד, אם מאמצים את זווית חצי הכוס הריקה, די ברור שמדובר בשוק שלוחץ על דוושת הגז ושורף הרבה דלק שיווקי רק כדי לשמור על מומנטום בעלייה, יש לכך לא מעט אינדיקציות. מתחילת השנה ספרנו בענף לא פחות מ-15 מבצעי שיווק וימי מכירות מקיפים של מותג (ולא על דגם בודד). חלק מאירועי המכירות התקיימו כבר בחודשים ינואר-פברואר, תקופה בה הביקוש הטבעי לרכב חדש נמצא בדרך כלל בשיא. רובם היו אגרסיביים למדי, עם הנחות ישירות ועקיפות (אבזור) בשווי דו-ספרתי.

גם ההזמנות של הלקוחות המוסדיים מדשדשות וחלק לא מבוטל מהן מתמקד ברכישת רכבי השכרה עבור תיירות הפנים, בעיקר בחודש מארס, וברכישות של מלאים לא מכורים ודגמים פופולריים לצורך מכירה חוזרת במסלול "אפס קילומטרים". התוצאה, כפי שמגלה טבלת המכירות, היא ירידה רוחבית, שמקיפה כמעט את כל המותגים למעט מקרים נקודתיים, דוגמת מאזדה, מיצובישי וניסאן. נכללים בה גם מותגים מקוריאה, יפן ואירופה שבשנים האחרונות ידעו רק עליות.

 

השפעת הכלכלה: חיובית, בעירבון מוגבל

אבל אנחנו התכנסנו כדי לנסות ולחזות את המשך השנה בענף, וכאן אנחנו משתמשים בשיטה הרגילה שלנו לניתוח על פי שלושה מעגלים מרכזיים שמשפיעים על שוק הרכב הישראלי - הכלכלה, שוק הרכב העולמי והרגולטור.

במשתנים הכלכליים המרכזיים שמשפיעים על מכירות הרכב בישראל לא חל שינוי מהותי מתחילת השנה ובאופן כללי הם עדיין די חיוביים מבחינת הענף. אמנם כל מטבעות יבוא הרכב התחזקו מתחילת השנה, בהובלת ההין היפני (7.6%). אבל בהתחשב בכך שרוב המחירונים הרשמיים של היבואנים לדגמי הרכב הפופולריים בישראל עדיין מבוססים על שערי חליפין היסטוריים גבוהים משמעותית, עדיין קיימת בענף שכבת שומן די משמעותית שמאפשרת הנחות לפרטיים ולמוסדיים.

אם להסתמך על הנתונים הממשלתיים הרשמיים המשק עדיין מפגין יציבות ואפילו צמיחה צנועה. התעסוקה נושקת לשיא והריבית עדיין אפסית. המשמעות היא מקורות הכנסה יציבים לצד אשראי בנקאי וחוץ בנקאי זמין בריבית נמוכה מאד, ומנגד היעדר מוטיבציה להשקעה. במילים אחרות, עידוד לצריכה.

למותר לציין, שרכב פרטי חדש היה ונשאר מוצר הצריכה החביב על צרכנים בעלי הכנסה פנויה בישראל ובהיעדר תחבורה ציבורית זמינה 24/7, הוא גם אמצעי התחבורה הדומיננטי. משהו בנוסח "אם כבר לעמוד ארבע שעות ביום בפקקים, אז לפחות שזה יהיה ברכב חדש ומפנק".

ישנן עוד כמה מהמורות מקומיות כמו עודפי מלאי של רכב משומש שמכבידים על הענף. אבל איכשהו, בשיטת "מצליח" הישראלית הידועה, השוק מצליח להתעלם מהן.

כאמור זהו רקע כלכלי חיובי ליציבות/צמיחה בשוק הרכב, אבל אנחנו חייבים להוסיף, בצער, את ההסתייגות הרגילה: ישראל היא לא הולנד ולא דנמרק ואופק החיזוי העסקי שלנו מוגבל, כתמיד, על ידי ענני המתיחות הביטחונית. אין צורך בתרחישי יום הדין כדי להשפיע על שוק הרכב המקומי: אפילו מתיחות "מילולית" בצפון ו/או בדרום יכולה לייבש את התיירות הנכנסת ולגלח 5%-15% מהמכירות בשוק. אבל מכיוון שאנחנו אופטימיים מטבענו נתעלם מהעננים הללו.

תעשיית הרכב: פוטנציאל לציידי מציאות

המצב במעגל החיצוני של תעשיית הרכב העולמית, ובעיקר באירופה שהיא המשפיעה ביותר מבחינתנו, אינו מזהיר כיום וזו דווקא אינדיקציה חיובית אם מאמצים את הכלל "מה שרע ליצרנים בחו"ל, טוב ליבואנים ולצרכנים בישראל".

מכירות הרכב החדש במערב ובמזרח אירופה לא היו מזהירות בשליש הראשון של השנה, ובפני יצרני הרכב ניצבים בקשיים גוברים והולכים, אולי אפילו טלטלות. הברקזיט עדיין מכניס גורם גדול של אי ודאות למכירות באירופה ומנגד טרנד ה"אנטי דיזל" של ממשלות, רשויות מקומיות וצרכנים ביבשת תופס בימים אלה תאוצה ומכחיד את הביקוש לדגמים רבים בשווקי מפתח.

אפשר להוסיף לכך את המהומה המתמשכת שנלווית למעבר למבחני הפליטה החדשים והמחמירים של אירופה (WLTP), שבעטיים דגמים מסוימים עלולים להיענש בה במיסוי כבד. לנושא הזה הקדשנו בעבר טור נפרד.

התוצאה בשטח היא הצטברות של מלאים גדולים של כלי רכב, שחייבים "לעוף" בחודשים הבאים: דגמי דיזל, כלי רכב לא מכורים שמותאמים עדיין למבחני הפליטה הישנים ועתידים להיענש במס כבד, וכדומה. מכיוון שהצרכן הישראלי פחות רגיש לנושאים סביבתיים מאשר אירופה, ואין מצפון שאי אפשר להלבין באמצעות הנחות, התקופה הנוכחית מספקת הזדמנות עסקית טובה לציידי סטוקים נמרצים, היכולים לרכוש כיום באירופה ומחוצה לה מלאים במחירי חיסול. הנהנים העיקריים יהיו בעיקר סוחרי היבוא האישי והעקיף, אבל לא נופתע אם גם כמה וכמה יבואנים סדירים בישראל יקפצו על ההזדמנות "לתפוס את היצרן בפינה" וליהנות ממחירים שיתורגמו בישראל ליתרון תחרותי.

הרגולטור: היברידיות (ועוד) על הכוונת

המעגל השלישי, והחשאי ביותר עד כה, הוא מעגל הרגולציה. כבר אמרנו לא פעם: במדינת ישראל כל רכב חדש נושא על גבו חטוטרת מס ענקית וכמעט כל היבט של השוק מעוצב ונשלט על ידי רגולציות שונות, ולעיתים משונות וייחודיות, ועל ידי קבוצות לחץ ולובי. לפיכך לשינויי רגולציה יש יכולת להשפיע על שוק הרכב לא רק בטווח הרחוק אלא אפילו ברמה המיידית והטקטית.

בינתיים הרגולטור שומר על שתיקה בכל הנוגע לכוונותיו ביחס לשוק הרכב, לא מעט בשל מדיניותו המוכרת של שר האוצר שלא להרגיז אף אחד. אבל מאחורי הקלעים הולכות ומתגבשות כיום תוכניות מגירה, שעשויות להפוך לרפורמות מהותיות כבר בעתיד הנראה לעין.

דוגמה אחת היא הטבת המס הירוקה שניתנת בישראל לכלי רכב היברידיים (מס קניה של 30% בלבד במקום עד 83% על רכב רגיל). המונח "הטבת מס" הוא אחד הפחות חביבים על אנשי האוצר וכמו שהסביר לנו פעם פקיד בכיר ברשות המסים: "הטבות מס הן כמו עשבים שוטים. אם אתה לא מנכש אותם בזמן הם משתלטים על הגינה".

מנקודת המבט של האוצר, זה בדיוק מה שקורה כיום בשוק הרכב ההיברידי. בשלושת החודשים הראשונים של 2018 נמכרו בישראל כמעט עשרת אלפים כלי רכב היברידיים. זה אומר, בהערכה זהירה, קצב של 30-35 אלף מכירות בחישוב שנתי. בהנחה שהמכירות הללו באות על חשבון מכירות של כלי רכב עם מס קנייה רגיל, המשמעות היא אובדן מס הנאמד בכ-20 אלף שקל לכל רכב.

לכך יש להוסיף את ההנחה החודשית בשווי השימוש של כ-500 שקל לרכב היברידי, וכמובן את הטבות המס על כלי רכב היברידיים-נטענים, שרובם יוקרתיים. מכירותיהם של אלה אמנפ נמוכות יותר, אך עלות הטבת המס עליהם למדינה גדולה משמעותית.

בהערכה זהירה, העלות המצרפית של הטבת המס על כלי רכב היברידיים עשויה להגיע השנה לכ-700 מיליון שקל. זה סכום גדול משמעותית מחצי מיליארד השקלים, שאותם הסכימו פקידי האוצר - בחריקת שיניים - להקצות להטבה הזו כאשר החליט שר האוצר להאריך את התוקף שלה בתחילת השנה.

כאמור, מדובר בהחלטה של הדרג הפוליטי, שמטרתה לא "לטלטל את הספינה" כאשר הבחירות באופק. אבל מי שסבור, שההיברידיות חסינות מפני ידם הארוכה של גובי המס ופקידי האוצר, ושהמדינה תוותר על כ-15% מההכנסות העשירות ממס קנייה על רכב, כנראה שלא מכיר את האוצר.

בדרג המקצועי של משרד האוצר מגבשים כיום את נוסחת הפליטה החדשה שעל פיה תחושב הטבת המס הירוק. הנוסחה הזו תיכנס לתוקף באפריל 2019, או לפני כן, והיא צפויה להחמיר משמעותית את הקריטריונים "הירוקים" שיידרשו כדי להשתבץ בקבוצה ירוקה 2, שהיא התנאי לקבלת הטבת המס ההיברידית.

כלומר, ההטבה תישאר, כפי שהחליט הדרג הפוליטי, אבל חלק לא מבוטל מהדגמים שנהנים ממנה כיום יישארו בחוץ. זאת, כמובן, אם ועד שהיצרנים והיבואנים בישראל ימצאו דרך לשפר את הציון הירוק, כפי שקרה בעבר.

לא נופתע כלל אם הדבר הזה יביא לדחיפה מסיבית של יבוא ומכירות של מכוניות היברידיות במחצית השנייה של השנה, שתשפיע על כלל השוק. וזו רק דוגמה אחת. באוצר יש כיום גם תוכנית מגירה מעניינת לשלב את שווי השימוש עם מס נסועה עקיף, למקרה שלחץ פוליטי של המעסיקים יביא להורדת שווי השימוש החודשי ועוד. אבל על כל אלה נספר בהזדמנות אחרת.

שוק הרכב בשליש הראשון של השנה ונתוני רכב היברידי

■ מסירות ינואר-אפריל 2018: 113,833 יחידות (שינוי לעומת התקופה המקבילה 4% -)

■ מסירות רכב היברידי (לא כולל פלאג-אין) בשליש הראשון: 14 אלף יחידות (הערכה)

■ צפי לכל 2018: כ-30 אלף יחידות

■ נתח מכלל השוק: כ-12%

■ מסירות רכב היברידיים ב-2017 (לא כולל פלאג-אין): כ-22 אלף יחידות

■ מס קנייה ממוצע לרכב פרטי: כ-45 אלף שקל

■ מס קניה ממוצע לרכב היברידי: כ-20 אלף שקל

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים