האירופאים מצהירים כי יישארו בהסכם הגרעין

שר החוץ של צרפת: "נחושים לשמר את ההסכם" • שר החוץ הגרמני:" אין אלטרנטיבה אמתית" • הממונה על יחסי החוץ של האיחוד: "מצפים מהמדינות השותפות להישאר מחויבות"

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

בכירים אירופים הצהירו בימים האחרונים כי מדינות אירופה מתכוונות להמשיך ולקיים את הסכם הגרעין עם איראן, למרות הנסיגה של ארה"ב ממנו. הצהרות הבכירים עשויות להעמיק עוד יותר את המשבר הטרנס-אטלנטי שנוצר בשנה האחרונה בין האיחוד האירופי לארה"ב בנושאי סחר ומדיניות חוץ וביטחון.

"אנחנו נחושים לחלוטין לשמר את הסכם הגרעין עם איראן" אמר אתמול (ב') בבוקר שר החוץ של צרפת, ז'אן-איב לה דריאן, בפסגה שקיים עם עמיתו הגרמני הייקו מאס, "ההסכם הוא ערובה נגד הפצת נשק אטומי והוא הדרך הנכונה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". שר החוץ הגרמני אמר במסיבת העיתונאים המשותפת כי "אין אלטרנטיבה אמיתית לפיקוח ולהגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית הקיימים בהסכם. ללא ההסכם, העולם יהפוך למקום מסוכן יותר". שני שרי החוץ הבהירו כי צרפת, גרמניה ובריטניה (קבוצת ה-E3 בהסכם מול איראן, לצד ארה"ב, רוסיה וסין, א.א.) "מתואמות בכל המהלכים" וכי יחליטו במשותף כיצד לפעול אחרי הכרזת טראמפ.

גם הממונה על ענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, שבה והבהירה בשבועות האחרונים את מחויבות האיחוד להסכם. "שמירת ההסכם היא מכריעה עבורנו. זהו אינטרס אסטרטגי של האיחוד האירופי ואנחנו נדבוק בו", אמרה במסיבת עיתונאים בחודש שעבר.

ראש משלחת האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, אמר אתמול בשיחה עם "גלובס" כי גם במקרה של פרישה אפשרית של ארה"ב מההסכם, "האיחוד האירופי ימשיך ליישם את ההסכם שנחתם".

החלטה אירופית להמשיך ולכבד את ההסכם מ-2015 תעמיק את המשבר שנפער בין ארה"ב למדינות אירופה מאז תחילת כהונתו של טראמפ כנשיא ארה"ב. האיום בהטלת מכסי מגן על יבוא פלדה ואלומיניום מהאיחוד, הדרישה להגביר את ההשתתפות הכספית בנאט"ו וטרפוד אפשרי של ההסכם האיראני הם חלק משינוי מאזן הכוחות בברית הטרנס-אטלנטית. בעוד טראמפ הכריז בנאום ההשבעה שלו על מדיניות "אמריקה תחילה", קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הצהירה לאחר פגישתה איתו כי "הזמנים שבהם יכולנו לסמוך לחלוטין על אחרים הסתיימו".

השאלה היא איזו משמעות תהיה להישארות אירופית בהסכם במציאות שבה ארה"ב עשויה להטיל סנקציות חדשות על איראן ועד כמה רחוק יהיו מוכנים ללכת מנהיגי המעצמות האירופיות במסלול התנגשות עם ארה"ב. "לאיחוד האירופי יש אפשרויות תגובה והגנה מפני סנקציות אמריקאיות על איראן", אומר ל"גלובס" ד"ר אוליבר מאייר ממכון המחקר הגרמני למדיניות חוץ וביטחון (SWP). "השאלה היא אם הוא ירצה לממש אותן - ועל ידי כך להעמיק את המשבר מול ארה"ב, או לנסות לפתור את המצב במו"מ".

לדבריו, האמריקאים מקווים שאיום בסנקציות חדשות ופרישה מההסכם הקיים יובילו את האירופים ללחוץ על האיראנים לגבש הסכם חדש, שיתייחס בין השאר גם לתוכנית הטילים האיראנית ולמעורבותה של איראן בסוריה ובתימן. האיראנים הודיעו בעבר כי יסרבו לדון בכל הסכם חדש, אך בימים האחרונים הבהירו כי ימשיכו לקיים את ההסכם - אם השותפות האחרות לו (מלבד ארה"ב) ימשיכו להיות מחויבות אליו.

בנוסף לכך, לאחר הכרזת טראמפ הממונה על יחסי החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הודיעה בתגובה כי האיחוד מצפה מהמדינות השותפות להסכם מלבד ארה"ב, "להישאר מחויבות" להסכם הגרעין למרות הפרישה האמריקאית. נשיא האיחוד האירופי דונלד טוסק הודיע מיד לאחר הצהרת טראמפ כי המדיניות של הנשיא האמריקאי בנושא איראן וכן בנושא הסחר (מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום, א.א.) "תפגוש גישה אירופיות מאוחדת". טוסק ציין, כי "מנהיגי האיחוד ידונו בשתי הסוגיות בפסגה בסופיה בשבוע הבא".

נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי צרפת, גרמניה ובריטניה "מתחרטות על החלטת ארה"ב לעזוב את הסכם הגרעין האיראני", וכתב כי "כל משטר אי הפצת הנשק הגרעיני נמצא בסכנה". מקרון הוסיף: "אנו נעבוד יחד על הסכם רחב יותר, שיעסוק בפעילות גרעינית, במצב אחרי שנת 2025 (אותה מכסה ההסכם הנוכחי), פעילות בליסטית ויציבות במזרח התיכון, במיוחד בסוריה, תימן ועיראק".

מאוחר יותר פירסמו מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה הודעה משותפת שבה כתבו: "הממשלות שלנו נשארות מחויבות לקיום ההסכם, ויעבדו יחד עם כל השותפים הנותרים להסכם כדי לוודא הוא ימשיך להיות קיים, וכן לשמר את היתרונות הכלכליים הנובעים ממנו בעבור העם האיראני.

"אנו קוראים לארה"ב לוודא כי המבנה של ההסכם יעמוד על כנו, ולא לנקוט צעדים שימנעו את יישומו על ידי השותפים האחרים בו. אנו קוראים לאיראן להפגין איפוק בתגובה להחלטה האמריקאית. איראן חייבת להמשיך ולשמר את התחייבויותיה במסגרת ההסכם, כולל שיתוף פעולה מלא עם הארגון הבינלאומי לאנרגיה אטומית (IAEA).