גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המס מתלבשת על שחקני המטבעות הדיגיטליים

בעלי ארנקים דיגיטליים ומטבעות קריפטו מצאו בחודשים האחרונים בתיבת הדואר שלהם "הפתעה": מכתבי דרישה לחשוף את כל המידע על פעילותם בזירה זו ● לחלקם אף נפתחו כבר תיקי "עסק" ● רשות המסים: "פועלים לאיתור פעילים בתחום שאינם מנהלים תיק ברשויות המס. הפעילות נושאת תוצאות"

שגרירות הביטקוין בתל-אביב / צילום: שגרירות הביטקוין
שגרירות הביטקוין בתל-אביב / צילום: שגרירות הביטקוין

הנדון: "דרישת חומר/בירור"; הבקשה: "תצהיר מפורט על כל ארנק דיגיטלי, מטבעות וירטואליים, שימוש בארנק ובטבע, פלטפורמות המס (הצ'יינג'ים) בהם היה חשבון ובוצעו פעולות, תנועות בארנקים הווירטואליים ובצ'יינג'ים וכל אירוע רכישה ומכירה של כל מטבע וירטואלי, לרבות הרווח, ההפסד והעימות בגין הפעולות שבוצעו".

זו, בתמצית, הדרישה החדשה ששיגרה רשות המסים לשלל פעילים בזירת המטבעות הדיגיטליים (הגדולים שבהם הם ביטקוין, את'ריום, ריפל, ביטקוין קאש, EOS וקרדנו) בתקופה האחרונה . ל"גלובס" נודע כי פקידי השומה השונים ברשות המסים, החלו לשגר מכתבי דרישות לפועלים בזירת המטבעות הדיגיטליים שמטרתם בירור חבות המס של אותם פעילים ופתיחת תיקי "עסק" לפעילים בזירה במקרים הרלוונטיים.

עוד נודע ל"גלובס" כי בחודשיים האחרונים נפתחו עשרות תיקי מס הכנסה לפעילים בזירת המסחר וההשקעה במטבעות דיגיטליים.

חמשת הגדולים

תסיסה בזירה

המהלך נעשה בהמשך לחוזרים המקצועיים שפרסמה הרשות בחודשים האחרונים (האחרון שבהם במרץ השנה), המסדירים ומבהירים את עמדת הרשות בנוגע לאופן מיסוי פעילות ב"מטבעות דיגיטליים", הביטקוין ודומיו. לעמדת רשות המסים מדובר ב"נכס", ולא מטבע, לעניין חוקי המס (ראו מסגרת). וכך, בחודשים האחרונים, מצאו לא מעט בעלי ארנקים ומטבעות דיגיטליים מכתב דרישה בתיבת הדואר שלהם שמהווה למעשה פתיחת רומן חדש שלהם עם רשות המסים, במסגרתו הם מתבקשים "להתפשט" בפני הרשות ולחשוף את כל המידע מכל סוג ומין שהוא על הפעילות שלהם בזירת המטבעות הדיגיטליים.

"בתוקף סמכותי לפי סעיף 155 ו-15א לפקודת מס הכנסה אבקש להעביר למשרדי את המסמכים הבאים, לא יאוחר מתאריך X", כותב למשל פקיד שומה תל-אביב 5 לאחד הנישומים, ומפרט: "אבקש לקבל תצהיר בכתב עבור השאלות הבאות: נא פרט אודות כל הארנקים שפתחת בהם חשבונות במרוצת השנים. יש לציין את תאריך פתיחת החשבון וכן לציין כעבור איזה מטבע אותו ארנק נמצא בשימוש; נא פרט אודות כל "הצ'יינג'ים" (פלטפורמות מסחר) אשר בהם יש לך חשבון ודרכם ביצעת פעולות של קנייה/מכירה במרוצת השנים. נא ציין את התאריך בו פתחת את החשבון (עבור כל חשבון וחשבון); נא צרף את התנועות מן הארנקים ומן הצ'יינג'ים מיום פתיחתם ועד ... (תדפיסים של התנועות מן הארנקים והצ'יינג'ים); פרט אודות כל אירועי הרכישה (או רכישה באמצעות המרה של מטבעות אחרים) של המטבעות הווירטואליים; אירועי מכירה של מטבעות וירטואליים, הן ממטבע וירטואלי לשקלים (קאש); עבור כל אירוע ציין את תאריך הרכישה/המרה/מכירה של המטבעות הווירטואליים; עבור כל אירוע ציין את סוג המטבע שנרכש/הומר/נמכר בכל אירוע ואירוע; עבור כל אירוע ציין כמויות המסלקה שהרכישה/ההמרה/נמכרה; עבור כל אירוע ציין את הסכום בש"ח או במט"ח של ההפסד או הרווח שנצמחו מן האירוע של המכירה; במידה ונצמחו לך עמלות מכירה/קניה בגין הפעילות הנ"ל נא צרף סימוכין לכך".

ועוד דורש פקיד שומה תל-אביב 5, מבעל הארנק הדיגיטלי: "נא ציין את כמות המטבעות הדיגיטליים בהם החזקת לכל סוף שנה לועזית (אבקש לקבל את המידע עבור כל סוג של מטבע בנפרד), החל מן השנה בה התחלת להשתמש במטבעות הווירטואליים; האם הנך עוסק או עסקת בעבר בפעולות 'כרייה' של מטבעות דיגיטליים?; והאם הנך קשור לפעילות עסקית אחרת הקשורה למטבעות הווירטואליים?".

מכתבים דומים שוגרו לנישומים גם מפקיד שומה תל-אביב 4 ומפקידי שומה נוספים. מדובר בפניות ששיגרו פקיד שומה תל-אביב 5 ופקיד שומה תל-אביב 4, אשר אליהם מוגשים מרבית הדיווחים על מימוש מטבעות וירטואליים, גם למשקיעים שעליהם נאסף מידע מודיעיני כי הם פעילים בזירה וגם למשקיעים שהחלו לדווח על הכנסותיהם לרשות, אך פקידי השומה לא הסתפקו בדיווחים אלה. המכתבים הללו גורמים לתסיסה בזירה. לאחר שנים שבהן לא היה כל טיפול בזירה הזאת בפן המיסויי, וזירת המטבעות הקריפטוגרפיים הייתה פרוצה הלכה למעשה, החלה הרשות במהירות ביישום מדיניותה שהובעה בחוזרים המקצועיים, לפיהם מחויבים המשקיעים במטבעות הדיגיטליים במס רווחי הון בגובה 25%, כל עוד פעילותם אינה עולה לכדי עסק. במקרה והפעילות עולה כדי עסק יחויב העוסק במס דו-שלבי כחברה או במס שולי לפי מדרגות המס ליחיד.

מידע מודיעיני

בחוזרים שפורסמו בנושא, הנחה מנהל רשות המסים את פקידי השומה לפעול לגביית המס בזירה, וכפי שנחשף היום ב"גלובס", הם אכן הרימו את הכפפה בתוך זמן קצר מאוד; ואולם, הדרך שבה בחר כל פקיד שומה לפעול הייתה מעט שונה.

בעוד במשרדי פקיד שומה תל-אביב 5, בחרו במכתבי דרישת המידע הגורף כאמור, במשרדים אחרים ברחבי הארץ החלו לפתוח תיקים לפעילים בזירה, וזאת מבלי לדרוש מידע מראש, אלא על בסיס המידע המודיעיני שכבר נאסף בעניינם. כך, פקיד שומה חדרה בחר לפעול בדרך אקטיבית ושלח למספר רב של משקיעים בזירת המטבעות הדיגיטליים מכתב המודיע להם כי נפתח עבורם תיק ברשות, וכי הם נדרשים להגיש דוחות מס בנוגע למסחר במטבעות מספר שנים אחורה.

במסגרת אותם מכתבים לא נדרש מידע אלא דיווח כעסק, ניהול ספרים ותשלום מס כחוק. "הרינו מתכבדים להודיעך כי בתאריך X נפתח לך תיק במס הכנסה מחדש שמספרו Y במשרד פקיד שומה 17 - חדרה", נכתב באחד המכתבים. בהמשך המכתב הוסבר לנישום מהן המטלות העיקריות שיש לבצע בהמשך לפתיחת התיק, ובין היתר צוין: "חלה עליך חובת תשלום מקדמות, פנקס מקדמות יישלח אליך בהקדם; הנך נדרש/ת להגיש דוחות שנתיים משנת 2013 ואילך; הנך נדרש/ת לנהל פנקסי חשבונות; אם בעסק מועסקים עובדים או משולמים תשלומים אחרים החייבים בניכוי מס במקור, עליך לפתוח תיק ניכויים, אם טרם עשית זאת; כמו כן, הנך חייב/ת בהעברת ניכויי מס, דיווחים תקופתיים ודוח שנתי, ולמלא אחר כל הוראות בדבר ניכוי במקור והדיווח עליו".

מדובר במהלך אקטיבי, אך נקודתי, של פקיד השומה בו הוא בוחר לפנות מיוזמתו אל המשקיעים אשר לגביהם נאסף מידע מודיעיני, כי הם משקיעים בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, אך ככל הידוע, בשלב זה לא מדובר במבצע ארצי ורחב-היקף.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בעקבות פרסום החוזר המבטא את עמדת הרשות בנושא אופן המיסוי של מסחר והשקעה במטבעות וירטואליים, פועלת הרשות לאיתור פעילים בתחום שאינם מנהלים תיק ברשויות המס. הפעילות נושאת תוצאות וכבר נפתחו בתקופה האחרונה עשרות תיקים בעקבותיה. "פעילות זו משתלבת עם מהלך כולל בנושא מיסוי הכלכלה הדיגיטלית שמקדם מנהל הרשות, ערן יעקב, שיכלול, בין היתר, בצד העמדת כלים מקלים לדווח, גם אכיפה משמעותית. ברשות ממליצים למי שמנהלים פעילות לא מדווחת בתחומים אלה לנצל את הערוצים הקיימים להסדרת ענייניהם מולה בטרם יאלצו לשאת באי-הנעימות הנלוות לפעילות האכיפה".

כך עולה הרשות על בעלי המטבעות

"מעקבים", בפייסבוק, בווטסאפ, בטלגרם והצלבות מתוחכמות

שאלת מיליון הביטקוין ששואלים את עצמם בעלי הארנקים הדיגיטליים היא איך רשות המסים מגיעה אליהם? אלה שמדווחים לרשות המסים על הכנסותיהם ומקבלים דרישות לתוספת מידע - לא מופתעים, מן הסתם; אך ישנם משקיעים שלא פנו מיוזמתם לרשות המסים, ופתאום קיבלו מכתב דרישת שלום מרשות המסים בדואר.

ברשות המסים לא חושפים את המקורות המודיעיניים שלהם, ואולם גורמים ברשות ובזירת המס מספרים ל"גלובס" כי הרשות מגלה יצירתיות רבה בדרכים שלה להגיע לבעלי המטבעות הדיגיטליים. במלחמה לחשוף את ההון בזירה כל האמצעים והדרכים כשרות, ובין היתר הרשות פעילה, במסווה, בקבוצות פייסבוק, קבוצות וואטסאפ וטלגרם בנושא המטבעות הדיגיטליים, שבהם מתקיימת פעילות של קניה ומכירה. כל הנתונים חשופים שם. בנוסף הרשות מבצעת הצלבות מידע מתוחכמות בין מידע שמגיע אליה מהרשות לאיסור הלבנת הון, מידע על כספים שנכנסים לבנקים ועוד.

לדברי מומחה המס, עו"ד איתי ברכה, הפעילות של רשות המסים מורגשת בשטח. "מיסוי תחום ההשקעות במטבעות קריפטוגרפיים מצוי בשלביו הראשונים יחסית אך אנו רואים כבר בשלב זה כי הרשות עוקבת אחר הפעילים בתחום ואף אוספת מודיעין עליהם, גם כאשר הם טועים לחשוב כי הם מצויים 'מתחת לרדאר'".

ברכה מסביר,כי "למרות שאחד ממאפייניו של המטבע הקריפטוגרפי הוא אנונימיות, קיימות דרכים שונות להגיע אל הפעילים בתחום ואף לעקוב במקרים מסוימים אחר חלק מעסקאותיהם. למרות שרבים מהמשקיעים נוטים לחשוב כי הם מצויים מתחת לרדאר, יכול מאוד להיות כי הם מצויים כבר במעקב של הרשות. ניתן בקלות להגיע אל המשקיעים דרך קבוצות הפייסבוק הפעילות בתחום, וקבוצות הוואטסאפ והטלגרם בתחום בהם משקיעים רבים מציגים חלק מפעילותם, מציעים מטבעות למכירה ומבקשים לרכוש מטבעות אחרים ועוד".

ברכה מספר כי באחד המקרים הגיע אל משרדו לקוח אשר מימש חלק מהשקעותיו ברווח של למעלה מ-6 מיליון דולר, אך הוא לא היה מעוניין לדווח על רווחיו לרשות המסים; ובכל זאת חשף את עצמו בפני הרשות מבלי לשים לב. "לאחר שהתייעץ עמי על חבות המס אותה ייאלץ לשלם ודרך הדיווח, החליט לבסוף שלא לדווח בשלב זה שכן לדבריו הוא עדיין מצוי" 'מתחת לרדאר'. באופן אירוני, כשעה לאחר שעזב את משרדי, ראיתי כי אותו הלקוח פרסם באחת מקבוצות הפייסבוק כי הוא מוכר כעת מטבעות כאלה ואחרים בהיקף גדול ובאופן מיידי ובכך, מבלי לשים לב, העלה את עצמו באופן מיידי 'מעל הרדאר'".

"זרקור על זירה פרוצה"

עו"ד ליאור נוימן, ראש תחום מסים במשרד ש. הורוביץ, מוסיף כי אין ספק שיש זרקור כיום על הזירה שהייתה פרוצה לחלוטין בעבר, ואולם לדבריו הרשות צריכה להתחיל את האכיפה בצורה מידתית ולא לפתוח באופן מיידי תיקים לפעילים בה. לדבריו, "אם כבר פותחים לך תיק במס הכנסה ודורשים שתנהל כספים ותדווח יהיה לאותו סוחר במטבע קשה יותר להוכיח אחר כך לרשות שהוא לא בעל עסק ורק משקיע. קשה להוכיח ש'אין לך אחות'. כשאני מחזיק ביטקוין, למשל, אני מחזיק נכס, זה לא אומר שאני סוחר. כדי להיות סוחר בביטקוינים, צריך להוכיח שפתחתי עסק למטבע וירטואלי וצריכים להתקיים מבחנים של עסק. העובדה שקניתי מטבע לא הופכת אותי לעוסק. זה לא אומר שאני צריך לרוץ עכשיו לפתוח תיק במס הכנסה. משלמים את המס במסגרת דווח על רווח הון או במסגרת ניקוי במקור. רשות המסים צריכה להיזהר בשלב הזה בפתיחות התיקים".

חוזרי רשות המסים הניבו תוצאות

"גובר היקף המדווחים למס הכנסה"

עמדת הרשות באשר למיסוי הפעילות באמצעי תשלום דיגיטליים פורסמה כטיוטה בתחילת 2017 וכעמדה רשמית בתחילת 2018, ולפיה מחויבים המשקיעים במטבעות הדיגיטליים במס רווחי הון בגובה 25%, כל עוד פעילותם אינה עולה לכדי עסק. במקרה שהפעילות עולה כדי עסק יחויב העוסק במס דו-שלבי כחברה או במס שולי לפי מדרגות המס ליחיד.

פרסום עמדת רשות המסים התקבל בדעות חלוקות בקרב המייצגים ובקרב המשקיעים, שכן חלקם עדיין רואים במטבעות הדיגיטליים כמטבע הפטור ממס בגין עליית שער. יחד עם זאת, העמדה הביאה משקיעים רבים אשר מימשו מטבעות דיגיטליים להצהיר על הרווחים אותם צברו ולשלם מס בגינם.

עו"ד ורו"ח רון צרפתי, קצין הציות של הבורסה לביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים בישראל Bit2C , מציין בעניין זה כי "החברה מזהה מגמה הולכת וגוברת בהיקף הלקוחות אשר מדווחים למס הכנסה על השקעותיהם ועל הרווחים אותם הפיקו ממסחר זה. מנגד, ישנה האטה משמעותית בשוק של מימוש ושחלוף מטבעות דיגיטליים במטרה להימנע מאירועי מס הכרוכים בדיווח מסורבל לרשות המסים ותשלום מס בצדו כמובן, גם במקרים בהם אין מימוש לכסף ממש".

עו"ד איתי ברכה, המתמחה במיסוי, מסביר כי הגם שהאכיפה החלה, קיימות עדיין בעיות בתחום המיסוי בזירה. כך, לדבריו, "עניין שחלוף המטבעות (החלפת מטבע וירוטאלי אחד במטבע וירטואלי אחר) הינו בעייתי ביותר עבור המשקיעים שכן על-פי חוזר מס הכנסה כל שחלוף מטבע מהווה אירוע מס עליו יש לדווח בתוך תקופה קצרה ותשלום המס על הרווח בגינו צריך להיעשות בתוך 30 ימים מיום השחלוף, למרות שאין בעצם מזומן בעסקה שכזו. קביעה זו מקשה ביותר על המשקיעים וחלקם מעדיפים פשוט להימנע משחלוף המטבעות, עיקר פעילותם העיסקית".

בעבר עלתה על שולחן רשות המסים הצעה לשנות את הדיווח לדיווח חצי-שנתי או שנתי, אך הנושא לא קודם.לדברי ברכה, "בשחלוף של מטבעות לא ניתן להצביע במדויק על גובה התמורה, שכן לפעמים ההמרה אינה מתבצעת בשווי המסחר שלהם במזומן ויש קושי לגזור מכך הרווח עליו יש לדווח. בניירות ערך רשות המסים פתרה את הבעיה באמצעות ממוצעים או פתרונות אחרים אך בנוגע למטבעות קריפטוגרפיים, אין הוראות מדויקות, ולכן אי-הוודאות גדולה".

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה חיובית בוול סטריט; ספוטיפיי מזנקת בכ-13%

הנאסד"ק עולה ב-0.9% ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק