עידוד לכריש ותנין: אושרה הקצאת 100 מיליון ש' להולכת גז

פרויקט "המאגרים" של נתג"ז נועד לפטור מאגרים קטנים מהצורך להקים חיבור עצמאי ויקר

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

ועדת הכספים בראשותו של ח"כ משה גפני אישרה אמש (ב') הקצאת סכום של 100 מיליון שקל לטובת מימון פרוייקט "המאגרים". במסגרת הפרויקט, בהובלת חברת נתג"ז הממשלתית, יחוברו מאגרי גז חדשים, קטנים ובינוניים, לחוף ולצנרת הולכת הגז הישראלית.

מטרת הפרויקט היא לפטור את המאגרים הקטנים "כריש" ו"תנין", ואת המאגרים הנוספים אם יתגלו במימי ישראל, מהצורך להקים חיבור עצמאי לחוף - דבר שכרוך בעלויות גבוהות למדי עבור בעלי המאגרים הקטנים, שעלולות למונע את פיתוחם.

היקף הפרויקט נאמד בקרוב לחצי מילארד שקל, ואת יתרת עלותו, 382 מיליון שקל, תממן נתג"ז באמצעות העלאת תעריף ההולכה - עלויות הולכת הגז מתחלקות כיום בין כל צרכני הגז הטבעי, ובהם חברת החשמל, מפעלים, תחנות כוח פרטיות ועוד. לא צפויה להיות לכך השפעה משמעותית על תעריף ההולכה.

פרויקט "המאגרים", נציין, נמצא בשלבי תכנון מתקדמים ועתיד להסתיים ב-2021. תוכנית הפרויקט אושרה בהחלטת ממשלה באפריל 2017, והיא כוללת הקמת מערכת הולכה ימית למאגרים קטנים ובינוניים, שתכלול תחנת קבלה ימית, שתמוקם כ-10 ק"מ מערבית מחוף דור, צינור תת-ימי להולכת גז, שיונח על קרקעית הים, וכן תחנת קליטה יבשתית באזור דור. המערכת תהיה בעלת קיבולת הולכה של BCM12, ותאפשר הפקה של 1.6 מיליון מ"ק/שעה.

הצינור הראשון שיחובר למערכת הימית הוא צינור הגז ממאגרי כריש-תנין, בבעלותה של חברת אנרג'יאן, שאורכו יהיה כ-80 ק"מ. בעתיד המערכת תאפשר גם חיבור של מאגרים נוספים, ככל שיימצאו, אל חופי ישראל והיישר למערכת הולכת הגז הטבעי, ובכך תוזל עלות הפיתוח ויצומצמו חסמי הכניסה של מתחרים למשק הגז המקומי.