אושרה תוכנית לעידוד שיווקי קרקע במגזר הכפרי

מדובר בהוראת שעה ל-3 שנים שתבטיח ליישובים שישווקו מכסה מסוימת של מגרשים מענק בגובה 15-45 אלף שקל לכל יחידת דיור • מענקים אלה מיועדים לטיפול בתשתיות היישוב הקיים, כמו גם הקמת מבני ציבור • מדובר על מגרשים פנויים עם תב"ע מאושרת ועפ"י הוראות תמ"א 35

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

מועצת מקרקעי ישראל אישרה הערב (ב') החלטה לעידוד שיווקי קרקע במגזר הכפרי. מדובר בהחלטה שהתקבלה כהוראת שעה ל-3 שנים, במסגרתה יישובים כפריים יהיו זכאים למענק כספי בעקבות שיווק קרקע, בו יוכלו לעשות שימוש לצורך שדרוג התשתיות הקיימות ביישוב והקמת מבני ציבור.

על-פי ההחלטה, יישוב שיש בשטחו מגרשים שטרם שווקו, עם תב"ע מאושרת ובהתאם לתמ"א 35, יוכל לקבל מענק שינוע בין 15 אלף שקל ליחידת דיור ועד 45 אלף שקל ליחידת דיור. מענק זה יינתן בתנאי והיישוב ישווק 40 יחידות דיור לפחות, ואם מדובר על יישובי קו עימות או אזורי עדיפות לאומית מדובר על מכסה של למעלה מ-20 יחידות דיור ממנה יינתן המענק. על-פי נתוני משרד הבינוי והשיכון ורמ"י, בדיקה שנערכה לאחרונה העלתה שביישובי הפריפריה קיים מלאי של כ-40 אלף יחידות דיור פוטנציאליות במגרשים שטרם שווקו, בתבע"ות מאושרות. מטרת ההחלטה הנוכחית היא לתמרץ את היישובים לשווק הקרקע. ההחלטה תקפה לגבי יישובי הפריפריה והן לגבי יישובים במרכז הארץ שיעמדו בקריטריונים האמורים. במשרד השיכון מעריכים כי הוראת השעה תוכל להניב שיווק של כ-20 אלף יחידות דיור.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "כספי המענק יועברו בהתאם לכללים הנהוגים למועצה האזורית לה שייך היישוב החקלאי שיעמוד בתנאי התוכנית אשר תאושר על-ידי המשרד ובכפוף להתחייבות המועצה". עוד נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי "כיום, שיווקים של קרקעות רבות ברחבי הארץ אינם יוצאים אל הפועל בשל הקושי של היישובים והמועצות האזוריות לעמוד בהוצאות הפיתוח של מוסדות הציבור והתשתיות, המתחייבים עם הרחבת היישוב והגדלת האוכלוסייה שבו. התוכנית שאושרה היום עתידה לסייע בפתרון הסוגיה".

הוראת השעה תיכנס לתוקף לאחר חתימת שר האוצר.

שר הבינוי והשיכון, אלוף (במיל׳), יואב גלנט, אמר היום: "עם כניסתי לתפקיד שמתי את פיתוח הנגב והגליל וחיזוק ההתיישבות כמטרה מרכזית. החלטה זו היא אבן-דרך משמעותית ובעלת חשיבות יוצאת דופן בעוצמתה להתיישבות בכלל ולהתיישבות בנגב ובגליל בפרט. החלטה זו תביא להתפתחות ההתיישבות הן בכמות יחידות הדיור ומבני הציבור והן מבחינת גידול אוכלוסייה משמעות". מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק הוסיף: "מדובר בהחלטה פורצת דרך ואסטרטגית לפיתוח המרחב הכפרי, בדגש על הזנקת הנגב והגליל".