אי.די.בי ביצעה עסקת החלף על מניות דסק"ש

בימים האחרונים ביצעה אי.די.בי שתי עסקאות החלף על כ-4% ממניות דסק"ש בהיקף של כ-60 מיליון שקל • מניית דסק"ש איבדה 24% מתחילת השנה

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

קבוצת אי.די.בי מבקשת לנצל את הירידות האחרונות במניית דיסקונט השקעות (דסק"ש) לצורך הגדלת החשיפה לעלייה עתידית אפשרית במניה. עם זאת, מאחר שחוק הריכוזיות מנע מאי.די.בי להמשיך ולהשקיע בדסק"ש, ביצעה בימים האחרונים אי.די.בי עסקאות פיננסיות על מניות דסק"ש בניסיון להרוויח בעתיד מעלייה אפשרית של ערך המניות בבורסה.

בימים האחרונים ביצעה אי.די.בי שתי עסקאות "החלף" (SWAP) על כ-4% ממניות דסק"ש בהיקף של כ-60 מיליון שקל. באי.די.בי הסבירו כי העסקאות בוצעו אל מול מוסד בנקאי כאשר, במקביל ביצע הבנק עסקה זהה עם בעלי מניות שאינם ידועים חברה.

שתי העסקאות בוצעו לפי מחירי בסיס של 10.14 ו-10.11 שקל למניית דסק"ש, כאשר במסגרתן נקבע כי בתום תקופה של עד 12 חודשים, תבוצע התחשבנות בין החברה לבין המוסד הבנקאי ביחס להפרש בין מחירי הבסיס למחיר המניה במועד ההתחשבנות (אשר ייקבע לפי המחיר בו ימכרו מניות דסק"ש באותו מועד על-ידי הצד השלישי). אי.די.בי הדגישה כי תהיה רשאית לסיים את עסקת ה"החלף" לפי שיקול דעתה, בכל עת, כשבנוסף ברשותה אופציה להערכת תקופת העסקאות ל-24 חודשים.

דסק"ש נסחרה היום בבורסה לפי שווי של 1.56 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה כ-24% מערכה מתחילת 2018, על רקע ירידה בשווי החברות הציבוריות שבשליטתה. אי.די.בי מחזיקה בשעבוד על 76.6% ממניות דסק"ש, שנמצאות כאמור בידי דולפין איי.אל.

מניית דסקש
 מניית דסקש

נכון לסוף 2017, הציגה דסק"ש שווי נכסי נקי (NAV) של 2.8 מיליארד שקל, אולם מאז איבדו חלק מהחזקותיה המרכזיות עשרות אחוזים מערכן. כך, ירדה מניית סלקום  ב-29% מתחילת השנה על רקע התחזקות התחרות בשוק הסלולר, ואילו נכסים ובנין  איבדה באותה התקופה כ-19% מערכה. גם אלרון  רשמה ירידה של כ-19% בעוד שופרסל  הופכת להחזקה היחידה ששומרת על יציבות.

ירידות אלו שחקו את ה-NAV של דסק"ש לכ-2 מיליארד שקל בלבד, אולם עדיין גבוה משמעותית מערך המניה בבורסה. בשל כך מאמינים בהנהלת אי.די.בי כי מחיר מניית דסק"ש זול כעת, וזאת בין השאר על רקע היכרותם הטובה עם פעילות החברות-הבנות של דסק"ש.

אי.די.בי מכרה מניות כלל ביטוח 

אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, סיימה את 2017 כשברשותה קופת מזומנים דשנה בהיקף של 1.1 מיליארד שקל (מתוכם 144 מיליון שקל בפיקדונות משועבדים), אותה יש לנהל. בשנת 2018 אמורה החברה לפרוע תשלומי קרן וריבית למחזיקי האג"ח שלה על בהיקף של 613 מיליון שקל, כאשר ב-2019 תידרש לפירעונות נוספים בהיקף של 1.173 מיליארד שקל.

בדוחות לסיכום 2017 הדגישה אי.די.בי כי היא מנהלת את סיכוני הנזילות על מנת להבטיח את מידת הנזילות המספקת לעמידה בהתחייבויותיה ובתשלומים צפויים במועדם, ככל שניתן בלי לפגוע בשווי נכסיה. המקורות העומדים לרשותה כוללים, בין היתר מחזור חוב ומימוש אחזקות סחירות ופרטיות, כשאגרות החוב שלה זוכות כיום לדירוג BBB מינוס מ- S&P מעלות.

שתי האחזקות המרכזיות של אי.די.בי הן במניות חברת כלל ביטוח ובשעבוד על מניות דסק"ש, אותן מכרה בנובמבר אשתקד לחברה אחרת שבשליטת אלשטיין (דולפין איי.אל) כנגד איגרת חוב שהונפקה לה, וזאת לפי דרישת חוק הריכוזיות. לפי החוק אי.די.בי גם אינה רשאית לרכוש מחדש מניות של דסק"ש בבורסה ולכן היא בחרה בעסקאות ה"החל", כניסיון להרוויח כסף מעסקה פיננסית על מחירה של דסק"ש בבורסה.

בנוסף, לכך, דיווחה אי.די.בי ביום חמישי האחרון כי מכרה 5% ממניות כלל ביטוח בעסקת "החלף" תמורת 156 מיליון שקל. מכירה זו התבצעה כחלק מחובתה של אי.די.בי למכור מדי ארבעה חודשים נתח של 5% ממניות כלל ביטוח וזאת על פי מתווה שקבעה דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. לאחר המכירה נותרה אי.די.בי עם החזקה של 34.8% ממניות כלל ביטוח בשווי של 1.11 מיליארד שקל.