על רקע המתיחות סביב הסכם הגרעין: הנפט בשיא של 3.5 שנים

החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט רשמו היום עלייה חדה באסיה, והגיעו ל-76 דולר לחבית • הנפט האמריקאי נסחר בסביבות 70 דולר לחבית

קידוחי נפט/ צילום: רויטרס
קידוחי נפט/ צילום: רויטרס

החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט רשמו היום (ב') עלייה חדה באסיה, והגיעו ל-76 דולר לחבית - הרמה הגבוהה ביותר בשלוש וחצי השנים האחרונות, בעוד הנפט האמריקאי נסחר בסביבות 70 דולר לחבית, ותאריך היעד לחידוש השעיית העיצומים האמריקאיות נגד איראן הולך ומתקרב.

החשש מהאפשרות שהנשיא דונלד טראמפ לא יחדש את השעיית העיצומים, שתקופת ההשעיה הקודמת שלהם תפקע בשבת, מקפיץ את מחירי הנפט הגולמי במקביל להתאוששות הדולר האמריקאי. דולר חזק יותר יוצר בדרך כלל לחץ על מחירי הנפט והסחורות נקובות הדולר.

"לדעתנו יש סיכוי מאוד גבוה שהנשיא טראמפ ישתמש באופציית היציאה מההסכם על אף שהמנהיגים האירופיים עשו כמיטב יכולתם לתקן את הסכם הגרעין", אמרה חלימה קרופט, מנהלת אסטרטגיית הקומודיטיס ב-RBC Capital Markets. היא הוסיפה כי השפעתו של מהלך כזה על שוק הנפט תהיה תלויה בתנאי הנסיגה מההסכם. חידוש הדרגתי של העיצומים האמריקאים יאפשר לבתי זיקוק זרים לצמצם באיטיות את היבוא שלהם מאיראן, לדברי קרופט.

סעודיה פועלת להעלאת המחיר

בתוך כך סעודיה פועלת להעלות את מחיר הנפט ל-80 דולר לחבית לפחות בשנה הנוכחית, וזאת בחריגה מתפקידה בעבר ככוח מייצב בשוקי האנרגיה העולמיים.

נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, המנהל את המדינה באופן שוטף, עומד מאחורי המהלך הזה, שנועד להגדיל את ההכנסות, מכיוון שממשלתו רוצה לבצע רפורמה כלכלית יסודית ורחבת-היקף, לדברי פקידים סעודים.

מאמציו של הנסיך מוחמד להעלות את המחירים עוד יותר מהווים חריגה מההסכמה שעליה התבססו יחסי החוץ של הממלכה במשך עשרות שנים: מחירי נפט יציבים בתמורה לסיוע ביטחוני מארה"ב ומצרכניות אנרגיה גדולות אחרות.

משוואה זו השתנתה בעקבות עלייתן של יצרניות נפט הפצלים בארה"ב, וכן בשל רתיעתה הגוברת של ארה"ב מפעילות צבאית במזרח התיכון והאג'נדה השאפתנית והיקרה של נסיך הכתר הסעודי בן ה-32 לבצע מודרניזציה בממלכתו.

"אין שום כוונה כלשהי מצדה של סעודיה לעשות משהו שיבלום את העלייה במחירי הנפט", אמר פקיד ממשלה סעודי בכיר, שאזכר את אומדן מחיר המינימום של 80 דולר לחבית. "זה בדיוק מה שהממלכה רוצה".

כל עלייה של 1 דולר במחיר הנפט מניבה לסעודיה הכנסה נוספת של כ-3.1 מיליארד דולר, להערכת חברת הייעוץ הוושינגטונית Rapidan Energy Group. המזומנים האלה זורמים לקופת סעודיה בתקופה קשה שממחישה עד כמה היא עדיין תלויה בהכנסות הנפט.

גידול בהכנסות הנפט יעניק לנסיך מוחמד יותר זמן וכסף לקדם בקצב איטי יותר את הרפורמות האחרות. הממשלה מעכבת את גולת הכותרת של תוכנית הרפורמה - ההנפקה הראשונית לציבור של ענקית האנרגיה ארמקו שהייתה צפויה לגייס השנה עשרות מיליארדי דולרים שאותם תשקיע הממלכה במגזרים שאינם קשורים לנפט.

"זה נותן לכולם מרחב נשימה", אמר פקיד סעודי בכיר אחר בהתייחסו לעלייה במחירי הנפט.

פקידים סעודים מוכנים לדחוף את מחירי הנפט לרמה גבוהה יותר ביוני, כשיקדמו את המשך מגבלות התפוקה של אופ"ק ורוסיה. הפקידים גם הציעו לבטל את הסכם הגרעין עם איראן ולחדש את העיצומים נגד יצוא הנפט האיראני - מה שעשוי להעלות עוד יותר את מחיר הנפט. בשיחות פרטיות שנועדו לחלחל לאמצעי התקשורת, הביעו פקידים סעודים את רצונם לראות מחירי נפט גבוהים יותר - מה שתרם גם כן לדחיפת המחיר למעלה.