גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל-על משנה גישה: מסרבת לפצות על עיכובים מאירופה

למרות שהחוק האירופי קובע פיצוי במקרה של עיכוב בטיסה מעל ל-3 שעות, חברת התעופה הישראלית דחתה לאחרונה בקשות לפיצוי בשל עיכובים ● אתר Claim it שעוסק בתביעות פיצויים: "הטענות של אל-על מגוחכות, אין בית משפט שיקבל אותן"

בשבועות האחרונים הקשיחה אל-על את מדיניות הפיצויים שלה בכל הנוגע לעיכובים בטיסות - כך עולה מנתוני אתר Claim it, העוסק בתביעות פיצויים מחברות תעופה במקרים של עיכובים בטיסות, שהגיעו לידי "גלובס".

החוק באירופה (חוק 261 משנת 2014) קובע פיצוי במקרה של עיכוב בטיסה אחרי 3 שעות. זאת בשונה מהחוק הישראלי, שמיטיב הרבה פחות עם הנוסעים וקובע כי פיצוי יינתן רק במקרה של עיכוב של 8 שעות לפחות.

עיכוב בטיסה, נסביר, נמדד לפי מועד הנחיתה ביחס ללוח הזמנים המקורי. עם זאת, החוק פוטר את החברות מחובת הפיצוי כשמדובר בעיכוב שנובע מסיבה שאינה בשליטתן, דוגמת תנאי מזג-אוויר קיצוני, שביתה בנמל התעופה, אירוע טרור וכדומה.

החוק באירופה מגדיר פיצוי של 250 אירו לטיסה במרחק של עד 1,500 ק"מ; פיצוי של 400 אירו במקרה של טיסה במרחק של 3,500-1,500; ופיצוי של 600 אירו לטיסה במרחק הגדול מ-3,500 ק"מ.

אל-על, כאמור, כמו שאר חברות התעופה הזרות, מחויבת לפי החוק האירופי לפצות נוסעים במקרים שבהם טיסותיה שממריאות מנמלי תעופה באירופה נוחתות בעיכוב של 3 שעות לפחות. אלא שלפי טענת מנכ"ל אתר Claim it, ראלף פאיס, אל-על טוענת בתביעות לפיצוי כי היא מחויבת לחוק הישראלי בלבד - כך שעליה לפצות את נוסעיה רק כאשר יש עיכוב של 8 שעות ויותר.

"מרבית העיכובים בטיסות הם בטווח של 6-2 שעות, כך שאם החוק הישראלי הוא הפקטור, אל-על פוטרת את עצמה מפיצויים של מאות אלפי דולרים שהיא מחויבת להעניק", אומר פאיס בשיחה עם "גלובס".

10 החברות המאחרות ביותר

הנוסעים הישראלים הופלו לרעה 

במכתבי מענה שהשיבה אל-על לדרישות של נוסעיה ושהגיעו לידי "גלובס", שינוי הגישה שעליו מדבר פאיס בא לידי ביטוי היטב. כך למשל, באשר לפניית Claim it בנוגע לעיכוב בטיסת סאן דור מלובליאנה לתל-אביב ביוני 2017, הודיעה החברה כי תשלם את הפיצוי כפי שמחייב החוק האירופי באמצעות העברה שתבצע לחשבון הבנק.

השבוע, במענה לפנייה נוספת לגבי עיכוב בטיסה שהמריאה מרומא ב-8 באפריל, השיבה החברה קצת אחרת. לטענתה, מאחר שמדובר בעיכוב שנמוך מ-8 שעות, היא פטורה מפיצוי, משום שהיא פועלת תחת החוק הישראלי.

אל-על אף כתבה לאתר Claim it כי מעתה לא תיענה לבקשות לפיצוי, וכי הנוסע שהתלונן מוזמן לפנות אליה ישירות כדי לבחון קבלת החזרים על הוצאות שנגרמו לו כתוצאה מעיכוב בטיסה.

נקודת המפנה שאליה מתייחס פאיס היא פסיקה שניתנה בתביעה נגד אל-על לפני שנה וחצי. אז קבע בין הדין הגרמני כי החברה תחויב לפצות נוסעים ישראלים בגין עיכובים בטיסות שהמריאו מאירופה. התביעה הוגשה אחרי שאל-על השיבה כי תפצה על-פי החוק האירופי רק נוסעים זרים, כך שהנוסעים הישראלים הופלו לרעה. גם אז טענה אל-על כי על הנוסעים הישראלים חל החוק המקומי.

"הפסיקה הזו הובילה לשינוי אצל אל-על שהחלה לכבד את החוק האירופי. אלא שבשבועיים האחרונים החברה הסתובבה ב-180 מעלות והחליטה לטעון כי החוק האירופי לא חל עליה. הפעם אל-על לא רק מפלה את הנוסעים הישראלים, אלא גם את הנוסעים הזרים שלא זכאים לפיצוי לטענתה".

לדברי פאיס, כ-2,000 ישראלים פנו לאחרונה לאתר כי שיסייע להם לקבל את המגיע להם בתביעות נגד אל-על ונגד חברות זרות. נציין כי לפי מדיניות Claim it הנוסע מפריש לה 30% מהפיצוי שמתקבל. "אל-על מעדיפה לגרור אותנו ואת הנוסעים לבית משפט, ויש כמה מקרים שעומדים ותלויים".

האם החברות הזרות האחרות מכבדות את החוק האירופי?

"יש לנו קשר עם יותר מ-100 חברות תעופה. אי-אפשר להגיד שהן מתות עלינו, אבל היחסים עמן טובים. עם אל-על התקשורת היא בלתי אפשרית, ומגוחך להתחיל כעת את הוויכוח מחדש".

"בארה"ב, למשל, אין חוק הקובע פיצוי במקרה של עיכוב והנושא נתון למדיניות החברות", אומר פאיס ומסיף כי "גם דלתא או אמריקן איירליינס שממריאות מאירופה מבינות שהחוק האירופי חל עליהן, וכך גם חברות תעופה מהמפרץ דוגמת אמירייטס שמבינות היטב את החוק. החברות יודעות שהן לא יכולות לחמוק מהזכות שעומדת לנוסעים, ואני מדגיש - זו לא מתנה אלא זכות בהתאם למה שקבעה הדירקטיבה באירופה. ההתנהגות של אל-על היא לא הוגנת".

האם ההתנהלות מול ישראייר וארקיע שונה?

"באופן כללי המצב מולן טוב יותר. ההבדל הוא שלאל-על יש משרדים באירופה, ולארקיע ולישראייר אין. כך שאם הן היו טוענות שהחוק האירופי לא חל עליהן, זה אולי טיעון שהוא הגיוני. אבל אל-על מחזיקה פה נציגויות, כי היא מחפשת את הנוסעים האירופאים, ולפיכך היא מכירה היטב את החוקים המחייבים כאן".

"ההתחמקות מפיצוי אינה מוצדקת"

פאיס מדגיש כי 75% מהפניות של נוסעים לחברות תעופה לקבלת פיצוי בגין עיכוב יידחו - לפחות בהתחלה. "לפעמים זה מוצדק, ולחברות אין ברירה, כמו במקרים של תנאי מזג-אוויר קיצוני או שביתה. אבל ברוב המקרים ההתחמקות אינה מוצדקת, והנוסע לא יודע. הוא מקבל את התירוץ שהחברה מספקת לו ולא ממשיך לתבוע את זכותו".

הוא מספר על תביעה שמתנהלת נגד אל-על בעקבות טיסה שהמריאה מבריסל לתל-אביב ב-29 בדצמבר 2016, ובדרך נחתה בפראג כדי להחליף את הטייס. "הנוסעים קיבלו את ה'תירוץ' הזה, אבל זו לא סיבה מוצדקת. כל הסירובים של אל-על מהעת האחרונה יגיעו לבתי המשפט באירופה. כשאל-על משיבה לנוסע שהיא כפופה לחוק הישראלי, זה אולי נשמע לו טיעון הגיוני, ואני מניח ש-90% מהנוסעים לא יתעקשו לקבל פיצוי. מה שהם לא יודעים זה שהחברה חוסכת על גבם הרבה כסף ובהחלט לא משחקת במשחק הוגן. אנחנו יודעים שזה מגוחך, ואין בית משפט אחד שיקבל את הטיעון הזה".

מאל-על לא נמסרה תגובה לידיעה. 

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט