המסחר בת"א נסגר במגמה שלילית; טאואר התרסקה

פרוטרום נרכשה לפי שווי של 6.5 מיליארד דולר לחברת IFF, אך את מדד ת"א 125 הובילה דלתא

הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס

יום המסחר הנוכחי (ב') בבורסת תל-אביב נסגר במגמה שלילית. 

 

פרוטרום  , העוסקת בייצור ושיווק חומרי-גלם לתעשיית הטעם והריח, המזון והקוסמטיקה, נרכשה על ידי חברת IFF האמריקאית לפי שווי של כ-7.1 מיליארד דולר, כלומר פרמיה של כ-12% על מחיר המניה שלה בסיום המסחר אתמול. העסקה תתבצע בדרך של מיזוג משולש הופכי, במסגרתו תשלם IFF סכום של 71.19 דולר במזומן ו-0.249 מניות שלה עבור כל מניית פרוטרום (לבעלי מניות פרוטרום יונפקו בסך הכל 18.6% ממניות IFF). השלמת המיזוג, שלאחריו תהפוך פרוטרום לחברה בת בבעלות מלאה של IFF, צפויה בתוך 6-9 חודשים ממועד החתימה עליו, בכפוף להשלמת תנאים מתלים שונים. במהלך חתימת העסקה, מריל לינץ' בנק אוף אמריקה ייצגה את פרוטרום. לאחר השלמת מהסכם המיזוג תרשום IFF את מניותיה למסחר בתל-אביב, במקביל למסחר בניו-יורק. החברה מובילה את מדד ת"א 125 בשעות המסחר הראשונות.

הרגולציה בישראל הייתה אתמול הנושא החם. זאת לאחר שראש הממשלה נתניהו הכריז על שורה של שינויים שאמורים להביא הקלה בנושאים כמו בנייה וכבאות, אבל עניין נרשם גם בתחום הביטוח ושוק הדירות. שרת המשפטים שקד התבטאה בחריפות נגד המפקחת על הביטוח ושוק ההון דורית סלינגר. במהלך ישיבת הממשלה אתמו ל(א') דיברה שקד על הרגולציה השקטה שעוברת שלא באמצעות חקיקה או תקנות ולא מפוקחת בידי הכנסת, אלא באמצעות כללים ונהלים של רגלוטורים.  "בפועל יש עלייה מאוד גדולה ברגולציה של שוק ההון, ולא בדיוק הפחתה. אני מבקשת שנפיץ להפחתה משמעותית של הרגולציה, ובטח לא הכבדה. המטרה היא לעזור לעסקים קטנים. להקל, לא להכביד", אמרה השרה.

החברה הדואלית לייבפרסון  עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון הראשון ורשמה עליות מרשימות במסחר האתמול. 

לעומתה, טאואר  פירסמה את דוחותיה היום והראתה ביצועים מאכזבים עם תוצאות חלשות מהצפוי ברבעון הראשון של השנה. למרות תחזית לצמיחה ברבעון השני ביחס לראשון, תחזית האנליסטים הייתה גבוהה יותר.

דלתא  הובילה את מדד ת"א 125 בהמשך לידיעה אתמול (א') לפיו חתמה על הסכם אופציה לרכישת קבוצת Eminence הצרפתית בכ-125 מיליון אירו. הרכישה עתידה לכלול את המותגים הצרפתיים Eminence ו-ATHENA , את מותג ההלבשה האיטלקי Liabel וכן מספר חברות-בת באירופה. 

חברת האנרגיה אורמת טכנו  דיווחה בסוף השבוע על קבלת מימון בגובה כ-125 מיליון דולר עבור תחנת כוח בהונדורס. אורמת דיווחה שהחברה הבת שלה העוסקת בפרויקט, Platanares, קיבלה את המימון מ-OPIC - סוכנות ממשלתית של ארה"ב המסייעת לעסקים להשקיע בשווקים מתפתחים. OPIC תלווה לחברה הבת של אורמת את הסכום הנדרש לצורך הקמת התחנה. לפי הדיווח של אורמת, ההלוואה היא בעלת מח"מ של 14 שנים. החברה מצפה למשוך את סכום המימון בשתי מנות - הראשונה בסך כ-115 מיליון דולר עם סגירת הסכם המימון, והשנייה כעבור כחצי שנה, בסך כ-10 מיליון דולר. עם סגירת ההסכם תיקבע הריבית על ההלוואה, ואורמת מעריכה שהיא תנוע בין 6.75% ל-7.25%.

סלטיק מגיעה לבורסה בתל-אביב. חברת הסלולר הוותיקה פרסמה החברה תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של מניות ואופציות לציבור בהיקף של 12-15 מיליון דולר, שאותה היא תנסה להשלים לפי שווי של כ-90 מיליון דולר לפני הכסף. 

החברה מייעדת את תמורת ההנפקה לשלושה שימושים עיקריים: גיוס עובדים נוספים בתחום המחקר והפיתוח - לצורך המשך פיתוח המוצרים, גיוס עובדים בתחום השיווק והמכירות - לצורך הגדלה משמעותית של הפעילות השיווקית בחו"ל, וכן מימון לצורך הרחבת הפעילות לשווקים נוספים בעולם. בין השאר בכוונת החברה לבחון שיתופי פעולה אסטרטגיים ועסקיים, שיביאו להגדלת ההכנסות בטווח הרחוק.