אביב הקריפטו: אחרי הירידות, הביטקוין עלה ב-35% באפריל

שוק המטבעות הדיגיטליים צמח בחודש שעבר ביותר מ-60% • נאסד"ק סיכמה על שיתוף-פעולה עם בורסת קריפטו בארה"ב • סיכום חודשי

המטבע הדיגיטלי EOS עלה למקום החמישי בשווי השוק שלו / צילום: שאטרסטוק
המטבע הדיגיטלי EOS עלה למקום החמישי בשווי השוק שלו / צילום: שאטרסטוק

האביב היטיב השנה עם שוק המטבעות הקריפטוגרפיים, אם לשפוט על פי צמיחת השוק ועליית מחירי המטבעות בחודש שעבר. לפי נתוני אתר CoinMarketCap, המשקלל את נתוני השוק של כ-1,600 מטבעות הנסחרים במאות בורסות קריפטו בעולם, שוק המטבעות הדיגיטליים הגלובלי צמח בשוויו באפריל בכ-63%, בתחילת החודש היה שוויו כ-263 מיליארד דולר ובסופו כ-430 מיליארד דולר. 

אפריל היה החודש הטוב ביותר לביטקוין מתחילת 2018. מחיר הביטקוין עלה באפריל ב-35%, לאחר שבמארס ירד ב-36%, בפברואר עלה ב-13% ובינואר ירד בכ-25%. נקודת השפל של הביטקוין מאז תחילת 2018 נרשמה ב-6 בפברואר, אז צנח מחירו לכ-6,100 דולר. בשבוע הראשון של מאי המשיך הביטקוין להתחזק, ואף התקרב ל-10,000 דולר בסוף השבוע. ביומיים האחרונים נרשמה ירידה בביטקוין והבוקר (ב') הגיע מחירו לכ-9,300 דולר, כך ששיקף לו שווי שוק של כ-158 מיליארד דולר, לפי נתוני CoinMarketCap. 

שער הביטקוין המשיך להיות תנודתי גם באפריל, והוא נע בין מחיר שפל של 6,560 דולר בתחילת החודש למחיר מקסימלי של 9,715 דולר לקראת סוף החודש. התחזקות הביטקוין באה לידי ביטוי גם במחזורי המסחר במטבע, שעלו בסוף החודש, והמחזור החציוני באפריל היה 5.8 מיליארד דולר ביום. 

בשבוע האחרון של אפריל נרשם גם זינוק בהיקף המסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין בבורסות CBOE ו-CME משיקגו. כשבוע לאחר מכן דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי גולדמן זאקס, מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם, עומד להתחיל להשתמש בהון שלו למסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין. 

חמשת הגדולים
 חמשת הגדולים

חודש חזק לביטקוין קאש 

הנתח של הביטקוין מתוך שווי השוק של כלל המטבעות הקריפטוגרפיים ירד באפריל מ-45% ל-37%, לעומת מטבעות אחרים שהגדילו את נתח השוק שלהם. המטבע השני בשווי השוק שלו, את'ר (ETH, המטבע של פלטפורמת את'ריום), רשם באפריל עלייה של 76% במחירו, וגם שאר המטבעות המובילים בשוק התחזקו משמעותית בחודש שעבר. XRP (המטבע של ריפל), המדורג שלישי, עלה באפריל ב-73% וביטקוין קאש (BCH), המדורג רביעי, זינק ב-110%. 

שני מטבעות שהתחזקו אף יותר באפריל הם EOS (פלטפורמת הבלוקצ'יין שפיתחה חברת block.one) ו-Ada, האסימון הדיגיטלי של פלטפורמת קרדנו. מחירו של EOS זינק בחודש שעבר ב-210%, והמטבע עלה למקום החמישי מבחינת שווי השוק שלו. Ada של קרדנו עלה באפריל ב-128% - והוא מדורג שישי בין המטבעות המובילים. לייטקוין (LTC), שנדחק למקום השביעי מבחינת שוויו, עלה בחודש שעבר ב-29%. 

הפריחה של שוק הקריפטו באפריל באה לאחר רבעון שלילי, שבו נחתך שוויו הכולל ב-55%. 2017 היתה שנת שיא לשוק מטבעות הקריפטו, ושוויו נסק בה ב-1,355%. גם לאחר ההתחזקות שלו באפריל, שוויו הכולל של שוק הקריפטו, המסתכם כיום בכ-455 מיליארד דולר, עדיין נמוך ב-45% מהשיא של כ-823 מיליארד דולר שרשם ב-7 בינואר. 

על פי נתוני אתר CryptoCompare בתחילת מאי, 31% מהמסחר העולמי בביטקוין מתבצע באמצעות הין היפני, 27% באמצעות דולר ארה"ב, 27% במטבע הדיגיטלי Tether (שסמלו USDT), הצמוד לדולר, 9% בוון הדרום קוריאני, 4% ביורו והשאר במטבעות אחרים. 

באפט: "ביטקוין זה לא השקעה"

קשה לשים את האצבע על גורם עיקרי לשינויים האחרונים בשוק הקריפטו. וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול בעולם, הידוע בכינוי "האורקל מאומהה", אמר בריאיון לאתר יאהו לפני כשבוע כי לדעתו ביטקוין הוא הימור, לא השקעה. עם זאת, לפני כחודש דיווחה סוכנות הידיעות "בלומברג" כי סורוס פאנד מנג'מנט, קרן ההשקעות של המיליארדר ג'ורג' סורוס, תתחיל להשקיע במטבעות קריפטוגרפיים, אף שבתחילת השנה כינה סורוס את שוק הקריפטו "בועה". 

במהלך החודשים האחרונים, הבנקים הגדולים בארה"ב, ובהם ג'יי.פי.מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה וסיטי, הודיעו כי הם אוסרים על שימוש בכרטיסי אשראי שהונפקו על-ידיהם לרכישת מטבעות קריפטו, בשל סיכון האשראי הנובע מתנודתיות המחיר של המטבעות. במקביל, כפי שדיווחנו ב"גלובס" בשבוע שעבר, רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הקימה ועדה שתבחן אם יש להחיל על מטבעות דיגיטליים מובילים, כמו אלה של את'ריום וריפל, פיקוח דומה לזה שחל על מניות. 

ומנגד, באחרונה הודיעה נאסד"ק על שיתוף-פעולה עם בורסת הקריפטו Gemini, שנמצאת בבעלות האחים וינקלווס - שניים מהמשקיעים הגדולים בביטקוין. במסגרת ההסכם תקבל ג'ימיני גישה לטכנולוגיית המעקב של נאסד"ק. בהודעה על שיתוף-הפעולה, ציינה נאסד"ק כי תשקול אפשרות להפעיל בעתיד בעצמה בורסת קריפטו.