כך מדלגת עיריית ת"א מעל ההוראות להקלה במתן היתרי בנייה

תיקון 101 ברפורמת התכנון והבנייה הבטיח כי הליך בקשת היתר בנייה יהיה פשוט, מהיר וקצוב בזמן • אפילו העירייה החזקה מכולן דורשת כעת ממבקשי ההיתר שלא קיבלו ממנה את תיק המידע בזמן שלא להתקדם בתהליך, עד שהיא תנפיק להם את תיק המידע

תל אביב / צילום shutterstock
תל אביב / צילום shutterstock

"לוקח פחות זמן לבנות בניין מאשר לקבל היתר בנייה", כך צעק אחד מהנוכחים בקהל, בעת נאום ראש עיריית ת"א רון חולדאי בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" שנערכה בסוף אפריל. בדיוק את המצב הזה, אמור היה תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה לשנות. התיקון, שנכנס לתוקף בספטמבר 2016, כלל שלל שינויים הנוגעים לתהליך הרישוי להוצאת היתרי בנייה, במטרה להפוך את ההליך הזה, המושמץ כל כך, לפשוט וקצר בהרבה. כפועל יוצא מכך, קיבלו הוועדות המקומיות סמכויות נוספות שחיזקו את מעמדן, במטרה להקל על העומסים בוועדות המחוזיות.

בין היתר הפך התיקון את הליך הרישוי, החל משלב הבקשה למידע להיתר ועד קבלת תעודת גמר למבנה, להליך מקוון, באמצעות מערכת ארצית אחידה. יזם או אדם פרטי שחפץ להגיש בקשה להיתר בנייה בתל-אביב, למשל, צריך להתחיל את התהליך בבקשה למחלקת הרישוי להנפקת תיק מידע, שבו נמצא כל המידע התכנוני הרלוונטי. על פי התיקון ובניגוד לעבר, יש לעירייה לכל היותר 45 יום להנפיק למבקש את תיק המידע שעל בסיסו הוא יכול להמשיך בתהליך ולהגיש את הבקשה להיתר לוועדה המקומית. במקרה שהעירייה לא עמדה בלוחות הזמנים ולא הנפיקה תיק מידע בזמן הקצוב שנקבע, מתיר התיקון למבקש הבקשה להמשיך בתהליך בוועדה המקומית ומחייב את הוועדה גם לדון באותה בקשה.

אלא שעיריית תל-אביב (ולא רק היא כמובן) אינה עומדת בזמנים שקבע התיקון להנפקת תיק מידע. יתרה מכך, היא מזהירה יזמים שיבחרו להתקדם עם תהליך הבקשה בוועדה המקומית, כי הוועדה תדחה את בקשתם. במילים אחרות: העירייה דורשת ממבקשי ההיתר שלא קיבלו תיק מידע בזמן שקבע התיקון לחוק, לא להתקדם בתהליך עד שהיא תנפיק להם את תיק המידע - תוך זמן שחורג מזה שקבע תיקון 101.

בהודעה שנשלחה על ידי מנהל מחלקת הרישוי בעיריית תל-אביב, הלל הלמן, לאדריכלים העוסקים בהגשת בקשות להיתרי בנייה צוין: "לעורכי הבקשות שלום, בהמשך לכמה פניות בנושא, אבקש להבהיר את אופן הטיפול של מחלקת הרישוי בבקשות להיתר הנפתחות עם תיק מידע 'ריק' לפי תיקון 101:

1. מחלקת הרישוי תאפשר קליטת בקשות להיתר על סמך תיק מידע 'ריק'. בעת הקליטה ייקבעו ככל שניתן התיאומים והאישורים הנדרשים עבור הטיפול בבקשה על סמך הניסיון המצטבר בטיפול בבקשות דומות;

2. בקשות פשוטות שבהן ניתן לגבש חוות דעת לוועדה ללא צורך במידע נוסף יקודמו לוועדה כרגיל;

3. בקשות מורכבות שבהן תיק המידע נדרש לשם גיבוש חוות דעת לוועדה (לדוגמה: קווי בניין לא חד משמעיים, הפקעות, הסדרי קרקע, קיר משותף ברובעים, בקשות המחייבות חוות דעת תכנונית כתנאי לפתיחה וכד') לא יטופלו וישובצו לוועדה עם המלצה לסירוב, שכן חסר מידע הנדרש לשם גיבוש חוות דעת;

4. לא יאושרו בקשות לייעוץ מוקדם ברישוי על סמך תיק מידע 'ריק'. פגישות ייעוץ אינן תחליף לתיק מידע ונועדו לייעוץ לאחר קבלת מידע תכנוני".

"ההודעה של מחלקת הרישוי היא אבסורדית"

בשוק הנדל"ן מגיבים כמובן בזעם על ההודעה של הלמן. לטענת רבים, מדובר באבסורד שבו מגיש בקשה להיתר נענש על ידי העירייה מאחר שהיא עצמה לא עמדה בלוחות הזמנים להנפקת תיק מידע.

התנהלות זו, שנעשית ביודעין ובמוצהר, מרוקנת מתוכן את כוונת המחוקק בתיקון 101 שביקש ליעל ולזרז הליכי רישוי למתן היתרים. לפני שאושר התיקון נטען, כי רק העיריות הגדולות והחזקות יוכלו לעמוד בדרישות, ואילו רשויות מקומיות קטנות וחלשות יתקשו לממש את התיקון בעיקר בגלל מגבלת כוח אדם - והנה, המצב בתל-אביב מוכיח שגם העיר החזקה ביותר בארץ, לא מצליחה לכבד את החוק.

"ההודעה של מנהל מחלקת הרישוי היא אבסורדית", אומר עו"ד מיכה גדרון, לשעבר יו"ר ועדת הערר המחוזית. "המשמעות היא שהוועדה המקומית תגרום לדחיית בקשות להיתר מנימוק טכני של היעדר מידע תכנוני נחוץ, כאשר האשמה באי קיומו של אותו מידע תכנוני היא הוועדה המקומית עצמה. לוחות הזמנים שנקבעו ברפורמה נועדו לזרז ולייעל הוצאת היתרי הבנייה. הדבר דורש היערכות חדשה של הוועדות המקומיות, בין היתר בתגבור כוח האדם המקצועי".

גם השמאי והמהנדס גיל וינלס סבור כי "אדריכל שהגיש בקשה להיתר שתואמת את תוכנית בנין העיר, ועומדת בדרישות, אין כל סיבה שלא לדון ולהמליץ על אישור הבקשה להיתר טרם דיון בוועדה, גם בלי תיק מידע, שכן היום הכל מקוון וממוחשב ורשום באופן מסודר. חבל על כל ההליך של תיק מידע ששייך כנראה לזמנים היסטוריים שבהם המערכות לא היו ממוחשבות ולא היה מידע זמין".

וינלס הוסיף כי "לעיריית ת"א יש הכנסות גבוהות מבנייה והעירייה יכולה וצריכה לגייס כוח אדם מיומן שיטפל בבקשות השונות. העיכובים הנגרמים למשק (לא רק בתל-אביב) בגלל הסחבת והביורוקרטיה גורמים לעליית מחירי הדירות והממשלה חייבת לעודד תגבור של כוח אדם בעיריות".

עיריית תל-אביב: "במקרים רבים המידע ברור"

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, קוצב זמן לקבלת תיק מידע (כרגע 45 יום), שלאחריו נסגר התיק כ'תיק ריק'. לאור זאת שלח מנהל מחלקת רישוי בנייה לעורכי הבקשות מידע על פיו יוכלו לקחת החלטה - האם להגיש 'תיק ריק' או להגיש שוב בקשה לתיק מידע. כלומר, באילו מקרים מחלקת הרישוי מסוגלת לטפל בבקשות רישוי על סמך תיקי מידע 'ריקים' ובאילו לא.

"יש לציין כי בעיר קיימים מגרשים רבים לבנייה שבהם המידע התכנוני ברור וידוע ברובו ואפשר לקדם בקשה להיתר גם עם תיק ריק, על סמך הניסיון המצטבר של אדריכלי ומהנדסי המחלקה. עם זאת, קיימים מגרשים בהם לא ניתן לטפל בבקשות להיתר במסגרת הזמן שקבע החוק, ללא קבלת מידע תכנוני. במקרים אלה אין מנוס מהגשת בקשה חוזרת למידע".