ברקשייר הת'אווי של באפט עברה להפסד ברבעון הראשון

ההפסד ברבעון הראשון של השנה נגרם בשל שינויים בחוקי החשבונאות, שהשפיעו על שווי תיק המניות של החברה • היום נפתח באומהה כנס בעלי המניות השנתי של ברקשייר הת'אווי

וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

היום (ש') נפתח באומהה כנס בעלי המניות השנתי של ברקשייר הת'אווי של וורן באפט, המכונה "הוודסטוק של הקפיטליזם". במהלכו ברקשייר פרסמה את דוחות הרבעון הראשון שלה.

כך, הרווח התפעולי של החברה זינק ב-48.7% ל-5.3 מיליארד דולר. עם זאת, החברה סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הפסד של 1.1 מיליארד דולר, לעומת רווח של 4 מיליארד דולר ברבעון המקביל. זאת בשל שינויים בחוקי החשבונאות שהשפיעו על פורוטפוליו המניות בשווי 170 מיליארד דולר של החברה. ברקשייר נאלצה להפחית 6 מיליארד דולר משווי תיק המניות.  

באפט הזהיר במכתבו למשקיעים מהשינויים החשבונאיים. הוא כתב כי החוקים החדשים יכולים "לייצר טלטלות עזות וגחמניות" בשווי של פורטפוליו המניות, ש"יציפו את הנתונים הבאמת חשובים של הפעילות התפעולית שלנו". 

"ברקשייר לא רוצה להיות חלוצת הדרך בביטוח סייבר"

באפט התייחס בכנס היום לביטוח אירועי סייבר, ואמר כי הוא אינו רוצה שברקשייר הת'אווי תהיה מובילה בתחום, זאת כי לטענתו איש אינו יודע מהו הסיכון באמת. "אני לא חושב שאנחנו או אף אחד אחר יודעים מה הם עושים כשהם כותבים 'ביטוח סייבר'", אמר באפט. "אנחנו לא רוצים להיות חלוצי הדרך בנושא הזה". באפט ציין כי הוא מעריך שמדי שנה יש סיכוי של 2% לקטסטרופה בממדים אדירים בתחום הסייבר, שתגרום למבטחים להפסיד לפחות 400 מיליארד דולר. בעוד שאסון שכזה ימחק חברות רבות, המטרה של ברקשייר היא לשמור על חשיפה נמוכה מספיק כדי שתוכל להישאר רווחית במצב כזה. 

בנוסף, באפט התייחס למצב הסחר הבינלאומי. הוא ציין באופטימית שאמנם לעתים תהיה מתיחות ביחסי ארה"ב וסין סביב סוגיית הסחר, אך יתרונות הסחר הם "רבים מאוד", לטענתו.  

באפט נשאל על ידי הקהל מדוע הוא ממשיך לדבוק בבנק וולס פארגו (ההחזקה הגדולה של החברה נכון לסוף 2017), שנקנס במיליארד דולר בשל הונאת ביטוח. באפט הודה שנעשו טעויות ושלבנק היו תמריצים שגויים, אך הוא הדגיש את תמיכתו במנכ"ל הבנק טים סלון, שלטענתו, מתקן טעות שהוא לא היה אחראי לה. באפט ציין כי הוא לא חושב שהבנק נחות מבנקים אחרים. 

על רקע שיתוף הפעולה של ברקשייר האת׳וואי עם אמזון וג׳י.פי מורגן צ׳ייס במטרתם להיכנס לתחום הפארמה, באפט נשאל האם הסיבה שקשה לחברות להיכנס לתחום הפארמה מצדיקה שווי גבוה יותר לחברות הקיימות והמבוססות בתחום. בתגובה באפט ענה כי העובדה שבאופן כללי קשה לחברות להיכנס לתחום לא מצדיקה מכפיל גבוה לכל חברה שהיא באותו התחום. באפט המשיך ואמר ״אנחנו תוקפים בדיוק את הקושי הזה״ והוסיף שמטרתם היא להקל על הכניסה לתחום הפארמה. שותפו בחברה, צ'ארלי מאגנר, הוסיף כי ״לא בטוח שחברות התרופות יאהבו את זה״.

באפט ציין כי הוא לא מעריץ גדול של קניית מניות בחזרה או של חלוקת דיבידנדים, זאת משום שהוא מעדיף להשקיע את הכסף הזה מחדש בחברה או ברכישת מניות בשוק. באפט אמר שהסיכוי שהחברה, תחת הנהגתו, תחלק דיבידנד מיוחד הוא נמוך וכי יש סיכוי גבוה יותר שהחברה תרכוש בחזרה את מניותיה מהשוק. 

באפט התייחס גם לאחזקות של ברקשייר בעיתונים מודפסים. בתגובה לשאלה בנוגע לירידה במספר הלקוחות של 26 העיתונים שבבעלות ברקשייר, באפט אמר כי הירידה במספר הלקוחות המשלמים לעיתונים ירד באופן מהיר משמעותית מהאופן שהם צפו בעשור האחרון. בנוסף, הסיבה שהעיתונים של ברקשייר כשלו היא שהם לא צלחו בפיתוח אסטרטגיית הפצת תוכן באינטרנט, לעומת עיתונים אחרים כמו הוול סטריט ג׳ורנל והוושינגטון פוסט. עם זאת באפט אמר כי העול הכלכלי הוא שולי לברקשייר, אך אבדן התקשורת הכתובה יהווה עול חברתי גדול על החברה האמריקאית כולה.

אתמול התייחס באפט בראיון ל-CNBC להחזקות של החברה בענקית המחשבים IBM: "אני חושב שיש לנו אפס".  לעומת זאת, ההימור של באפט על מניות אפל רק גדל. ברקשייר הת'אוויי רכשה ברבעון הראשון של 2018 כמות עצומה של 75 מיליון ממניותיה של יצרנית האייפון.