גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תאמינו לטור הזה!

עפ"י הלמ"ס, רובנו בכל מקרה לא מאמינים לכלום

דגל ישראל / צילום: שאטרסטוק
דגל ישראל / צילום: שאטרסטוק

א.

57% מהאוכלוסייה, קראתי בסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם השבוע, סבורים שיש להיזהר ממרבית האנשים. בואו נמדוט לרגע על הנתון הזה, ניתן למספר לחלחל לאט מהעיניים אל אחורי המוח, לשהות שם להרף עין ומשם לעשות את דרכו במורד עמוד השדרה עד קצה הבוהן של הרגל, ואז לעלות את כל הדרך בחזרה אל המוח. כל התהליך לא צריך לקחת יותר מנשימה אחת ארוכה.

57% מהישראלים, שזה רוב מוצק למדי, סבורים שיש להיזהר מרוב הישראלים - וגם אם חמישים ושבעה הם רוב מוצק, סביר מאוד להניח שאותם החמישים ושבעה אחוזים סבורים כי יש להיזהר מלמעלה מתשעים אחוזים הישראלים האחרים. כי ככה זה ישראלים, אומרים לעצמם רוב הישראלים: אי-אפשר לסמוך עליהם, הם ינסו לשקר לך, לעקוף אותך, לסובב אותך, לדפוק אותך, לקחת לך, לגזור עליך קופון או לכל הפחות לעשות עליך סיבוב. זה מה שחושבים 57% מאיתנו - נקרא להם הנ"ז - על רובנו.

אתם ודאי מכירים את הקלישאה העיתונאית הוותיקה במסגרתה מוצאים פרט שולי יחסית, מבליטים אותו החוצה ואומרים לך שהוא בעצם "זה כל הסיפור כולו"? אז הנה, זה כל הסיפור כולו - אבל הפעם באמת.

ב.

ולמה זה "כל הסיפור כולו" (או לפחות רובו)? כי זה ככה, בדיוק ככה. אתה הולך ברחוב, נוסע בכביש, עומד בתור, עושה קניות, או שוכב על חוף הים ועמוק בלבך גם אתה סבור שיש להיזהר מרוב האנשים האלה. אתה לא רוצה לסובב את הגב או להוריד את העיניים כי אתה יודע טוב מאוד שזה יכול להיגמר רע מאוד. החשש הזה - שהאנשים האלה, מרובם עדיף לך להיזהר מאוד - מלווה אותך כמו צל ויושב עליך כמו משקולת.

אולי בגלל זה אתה תמיד בציפייה לזה שידפקו אותך, ובמקום מסוים מקבל את זה בהבנה, אפילו בסוג של אהבה. אולי בגלל זה גילויים של טוב-לב בנלי ומובן מאליו - כמו לקום למישהו באוטובוס, לוותר על זכות קדימה, לתת למישהו להיכנס לפניך ולשאול רק שאלה קטנה, לחייך - מתקבלים פה בהפתעה עצומה, שאליה מתלווה תמיד אותו חשש עמום; רגע, למה הוא עושה את זה? מה הוא מתכנן, הנבלה? עזוב, לא צריך טובות ממך, אני כבר אכנס בתור שלי, בסדר?!

מאז שקראתי את הסקר הזה - היו בו עוד נתונים מעניינים שעמדו בצל החמישים ושבעה - אני הולך ברחוב ומסתכל על אחיי ואחיותיי החולקים אתי את המרחב הציבורי: את זה שרוב האנשים האלה סבורים שיש להיזהר מרוב האנשים האלה כבר למדתי לקבל, ואפילו להבין; לעזאזל, הרי גם אני נזהר מרוב האנשים האלה - במיוחד מאלה ביניהם שנוסעים על כלי רכב חשמליים.

ואז זה מכה בי: רוב די מוצק מהאנשים האלה חושב שאי-אפשר לסמוך עליי. עליי! שישה מכל עשרה מההולכים ברחוב, מאחורי ומלפני ומצדדי, חושבים שאני אדם שיש להיזהר ממנו. שישה מכל עשרה מההולכים לצדי בטוחים שאדפוק אותם ברגע שתינתן לי ההזדמנות.

טוב, עכשיו זה כבר מעליב, לא? לחיות בחברה בה אף אחד (כמעט) לא סומך על אף אחד זה דבר אחד, אבל לחיות בחברה בה (כמעט) אף אחד לא סומך עליך - זה כבר סיפור אחר לגמרי, חברות וחברים. מי ירצה לחיות במקום כזה?

ג.

למה זה קורה ומי אשם? לפני זה, בואו נלך לסקר המלא; מדובר כאמור בסקר החברתי של הלמ"ס לשנת 2016 שנערך בקרב מדגם מייצג של למעלה מ-7,000 איש מקרב ישראלים בני 20 ומעלה. עיקרי הממצאים הם - פחות מ-40% מהישראלים הביעו אמון בממשלה. קצת יותר ממחצית הביעו אמון במערכת המשפט. רוב מוחלט ומדכדך על מאוד - 85% - מרגישים שאין להם סיכוי להשפיע על מה שקורה במדינה.

אולי לכן, הישראלים לא מי יודע מה מעורבים - בהנחה שלצקצק, לכתוב טוקבק או להתמרמר בשיחות סלון לא נחשבים למעורבות - רק 16% טענו כי הם מעורבים בחיים הציבוריים והפוליטיים - ומדובר בכל הרמות, מהרמה הארצית, עד למקומית, כולל ועד בית ו-ועד כיתה. נכון שאי-אפשר להאשים אדם בזה שהוא לא מעורב אם הוא חושב שאין לו סיכוי להשפיע על כלום, אבל בדיוק זה לב העניין.

אנשים לא מאמינים. וכנראה שאי-אפשר ממש להאשים אותם, לא ככה? למה שמישהו יאמין לממשלה? הרי כולם כמעט שם שקרנים, מה גם שדורות של מושחתים עשו את שלהם. למה שמישהו יאמין למשטרה? רוב האנשים אפילו לא טורחים לדווח כשמשהו ניגנב מהם? למה שיאמינו לבתי המשפט? הרי הכל שם סחבת נוראית ובסוף איזו שופטת מסתמסת עם איזו עורך דין? למה שמישהו יאמין למישהו או למשהו אם אף אחד ושום גוף לא מאמין לו?

ד.

אתם חושבים שזה דבר חדש? זה לא. הנתונים האלה, ודומים להם, חוזרים על עצמם כבר שנים. בשנת 2013 פרסם ארגון ה-OECD כי ישראל נגררת הרחק מאחור בנושא "הלכידות החברתית". במחקר של הארגון וקרן ברטלסמן שנערך בקרב 34 מדינות דורגה ישראל במקום ה-28 והלא מכובד.

הסיבות העיקריות למיקום הנמוך של ישראל, כתבו בדוח, היו "חוסר קבלה קיצוני של האחר, חוסר אמון במוסדות פוליטיים וחברתיים ותפיסה נמוכה מאוד של הוגנות בציבור הישראלי". אאוץ'! זה כואב, לא? מילא חוסר קבלה קיצוני של האחר - לזה אנחנו קוראים פשוט יומיום - אבל "תפיסה נמוכה מאוד של הוגנות", זה ממש מתחת לחגורה.

ויחד עם זה כל כך נכון. באמת יש לנו תפיסה נמוכה מאוד של הוגנות. אנשים עושים דברים שלא היו רוצים שיעשו להם - חוסמים מדרכות, משאירים אחריהם זבל, לא אומרים תודה, לא מכבדים את האחר, טומנים זה לזה מלכודות.

במרץ האחרון פורם הדוח הכלכלי השנתי של ה-OECD לישראל וגם בו נטען שישראל סובלת מחוסר לכידות חברתי. לא נרשם שום שיפור באף מדד. 57% מהישראלים, אגב, לא מאמינים לדוחות של ה-OECD, או לאף דוח אחר.

בדוח של 2013, אגב, נמצאה "ירידה פתאומית ברמת הקבלה של חוקים חברתיים בקרב אזרחים ישראלים בתקופה שנמדדה (2009-2012) וכן חוסר עניין מתמשך במעורבות אזרחית וחברתית".

"ירידה פתאומית ברמת הקבלה של חוקים" זו אולי הדרך הכי מכובסת, קלה לעיכול ונעימה לאוזן שאפשר לחשוב עליה כדי לכתוב - חבר'ה, אתם חבורה של עבריינים שלא אכפת להם אחד מהשני.

לכידות חברתית מוגדרת בדוח כתכונה המאפיינת את הדרך בה חברים בקהילה חיים ועובדים יחדיו. חברה מלוכדת מאופיינת על-ידי קשרים חברתיים חזקים, חיבור והתקשרות רגשית חיובית בין החברים לקהילה, והתמקדות מובהקת בטוב המשותף. טוב, האחרון בכלל לא קיים אצלנו. אבל השאר קיימים פה ושם, בעיקר כשהמצב קשה. למזלנו, המצב באמת נהיה קשה מדי פעם. איזה כיף!

הנה, עכשיו מדברים על מלחמה. הרבה ייתרונות יש למלחמה, לא נמנה כאן את כולם כמובן כי לא תספיק היריעה, אבל לפחות במלחמה אתה חש ירידה מסוימת במספר הישראלים שלא מאמינים לך וירידה משמעותית במספר אלה שרוצים להרוג אותך.

יש אולי פרדוקס מסוים בין זה שהישראלים לא מאמינים לממשלה שלהם בשיט לבין זה שהם מתייצבים מאחוריה למשמע האיום הקטן ביותר, אבל לפעמים עדיף לגשר על פרדוקס מאשר לנסות להבין אותו.

ה.

הייתי יכול לעשות לי חיים הכי קלים ופשוט למנות פה עשרות שקרים של פוליטיקאים, מימין ומשמאל, היום ואתמול, אבל יש לי תחושה - כמו לגלעד ארדן, רק נכונה - שאתם לא צריכים דוגמאות, הרי אתם מסכימים איתי.

וזה בדרך כלל הזמן שאנשים אומרים בהתנצחות: אז איך זה שבכל הסקרים האלה הישראלים תמיד הכי מאושרים? הא?! ואז נשענים אחורה בסיפוק של מנצחים.

הישראלים אולי מאושרים ביחס לעמים אחרים - ואני בוודאי שמח על זה - אבל אם אתם שואלים אותי היום, אני מוכן להמיר עשרים, עשרים וחמישה אחוזים של אושר מופשט כמספר אחוזים דומה של כבוד ואמון הדדי. כל מה שאני רוצה זה ללכת ברחוב ולדעת שעשרה מכל עשרה ישראלים סבורים שאפשר לסמוך עליי.

זה לא יותר מדי לבקש.

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק