מנהל הכספים של טבע: "עשינו צעד חשוב, אבל יש עוד עבודה"

מייק מקללן בראיון ל"גלובס" על התחרות של טבע וההתנהלות מול ה-FDA • מניית החברה עולה בעקבות הדוחות המעודדים של הרבעון הראשון ל-2018

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה

מניית טבע  עברה לירידות לאחר שעלתה בפתיחה המסחר בניו יורק על רקע הדוחות הכספיים שפורסמו היום (ד'), ובהם החברה עקפה את התחזיות והעלתה את התחזית השנתית. טבע עדכנה היום גם שהיא מצפה שתוכל לקבל את אישור ה-FDA - רשות המזון והתרופות של ארה"ב - לשווק את התרופה המקורית שלה לטיפול במיגרנה עוד השנה, כאשר חלק מהאנליסטים המסקרים את החברה סברו שהאישור יגיע מאוחר יותר. עוד חדשות חיוביות מבחינת שוק ההון הן שטבע מעדכנת כי היא מתקדמת היטב בתוכנית ההתייעלות שלה וצפויה לעמוד ביעדים שהתוכנית כוללת.

האם כל אלה אומרים שטבע עברה את נקודת המפנה? מנהל הכספים של טבע, מייק מקללן, אומר היום בשיחה עם "גלובס" כי "אנחנו בדרך למפנה. עשינו צעד חשוב, אבל יש עוד מה לעשות, יש עוד עבודה. צפוי לנו המשך של התחרות הגנרית בקופקסון, ונידרש להשלים את תוכנית ההתייעלות, שאנחנו מתקדמים בה, ובהמשך להשיק מוצרים חדשים. אבל זה בהחלט צעד ראשון וחשוב בדרך".

במהלך הרבעון הראשון טבע הפחיתה את היקף החוב שלה ב-1.7 מיליארד דולר לרמה של 30.8 מיליארד דולר, כאשר החוב נטו ירד מתחת ל-30 מיליארד דולר. מקללן אומר כי מתחילת השנה טבע הפחיתה את החוב ב-2.2 מיליארד דולר כאשר הצפי להמשך השנה הוא לשלם עוד 1.1-1.5 מיליארד דולר, ולהגיע לרמת חוב של סביב 28 מיליארד דולר. "בטווח הבינוני, היעד שלנו הוא להגיע ליחס חוב נטו ל- EBITDA של 4 עד לסוף שנת 2020", הוא אומר. היחס בסוף הרבעון הראשון עמד על 4.68, ירידה מ-4.82 ברבעון הקודם.

באופן חריג למדי, הרווח הנקי של טבע ברבעון היה גבוה יותר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) מאשר בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים (Non-GAAP). הסיבה המרכזית לכך היא שטבע נהנתה מכ-1.3 מיליארד דולר שקיבלה במסגרת פשרות משפטיות שונות מול אלרגן. כ-700 מיליון דולר מתוכם הגיעו מאלרגן, שטבע תבעה ממנה החזרים מסוימים בעקבות רכישת אקטביס. עוד כ-240 מיליון דולר ניתן לייחס להליך משפטי מול חברת GSK בקשר לתרופה Coreg . מכאן ניתן להסיק שיתרת הסכום - כ-350 מיליון דולר - הגיעה לטבע כחלק מהסכם הפשרה עם האחים אספינוזה שמכרו לה את חברת RIMSA ב-2015, ולאחר מכן נתבעו על ידי טבע בטענה להונאה ורמאות. טבע כבר רשמה ירידות ערך של מעל מיליארד דולר בגין הרכישה הזאת כך שכעת היא מפצה מעט על כך, ולדברי מקללן בשלב זה אין שינוי משמעותי בעסקי רימסה.

מה אפשר לצפות מהתחרות הגנרית הכפולה בשוק הקופקסון - מצד מיילן ומצד מומנטה וסנדוז?

"אנחנו מצפים שנפסיד עוד נתח מסוים ותהיה השפעה על התמחור. עוד מוקדם לומר, אבל בכל מקרה אנחנו זהירים עם התחזיות כדי שלא נופתע".

נציין שבשיחת הוועידה אמר מקללן שלהשקה של הגרסה הגנרית של מיילן (באוקטובר האחרון) הייתה יותר השפעה על התמחור מאשר על הווליום, והמנכ"ל קאר שולץ הדגיש את חוזק הקופקסון בשמירה על נתח מסך המרשמים.

תרופה מקורית אחרת של טבע היא fremanezumab לטיפול במיגרנה. בשוק ציפו לעיכובים בקבלת האישור לשיווק בארה"ב על רקע ליקויים שגילה ה-FDA במפעל של סלטריון, המייצרת עבור טבע את חומר הגלם. טבע עדכנה היום שאמנם לא תקבל את האישור בחודש יוני כפי שציפתה בעבר, אך היא מצפה לקבל אותו עוד במהלך 2018 - חדשות חיוביות עבור החברה.

איך תיראה הסביבה התחרותית בשוק של המיגרנה כשתשיקו את התרופה?

"אנחנו מצפים שהשוק יהיה תחרותי. חברת אמג'ן כנראה תהיה הראשונה שתקבל אישור, ואנחנו מקווים לקבל אישור בסוך השנה. אנחנו מצפים שהשוק יהיה תחרותי אבל מדובר בהזדמנות שוק גדולה. אנחנו נמצאים היום בדיאלוג עם ה-FDA".

בשיחת הוועידה עדכנתם שעד כה מספר העובדים הופחת ב-6,200 ומספר האתרים שנסגרו או נמכרו הוא 10. מה היעד להמשך השנה?

"הבטחנו להפחית את מספר העובדים ב-14 אלף, כאשר מעל 10,000 מתוכם יהיו ב-2018 והיתר ב-2019. ה-6,200 הוא צעד בדרך ואנחנו בכיוון הנכון לעמוד ביעד. לגבי סגירת אתרים, אנחנו מסתכלים על כל חלקי החברה אבל אין משהו מיידי בשלב זה".