חוכמת ההמונים מזיקה לקריירה

למה ההמונים טועים, ואיפה שוכנת החוכמה שתעזור לבנות קריירה מצליחה?

חוכמת המונים / צילום: Shutterstock
חוכמת המונים / צילום: Shutterstock

בתחומים רבים בחיים חוכמת ההמונים עובדת מצוין, אבל לא בקריירה. דווקא בתחום שהוא כה קריטי לקיומנו הרגשי והפיזי, תחום שלגביו לרוב האנשים יש דעות מאוד מוצקות, שם החוכמה הזו לא עובדת. מדוע? בגלל הדעות המוצקות. אחד משני התנאים לקיומה של חוכמת המונים הוא מגוון גדול של דעות שלא תלויות האחת בשנייה, רק שבכל הקשור לקריירה מגוון הדעות הוא דליל עד מאד.

חוכמת המיתוסים

מדוע? כי רוב הדעות המוצקות הללו אינן נשענות על הפרספקטיבה האישית של אנשים אלא על מספר מצומצם של מיתוסים שגויים, המכתיבים את התפיסה של שוק העבודה ואת הפרשנות שהרוב נותנים למה שקורה בקריירה הפרטית שלהם. המיתוסים הללו ממשיכים להתעצם באדיבות האינטרנט ואמצעי התקשורת השונים, ומקבלים משנה תוקף על ידי יועצי קריירה, שבהעדר כל מידע על שוק העבודה הישראלי ברמת המיקרו (לא מלמדים את שוק העבודה בשום מקום, ואין אפילו מחקר אחד שממפה את מסלולי הקריירה), שואבים את התפיסות שלהם מאותו המקור בדיוק, מעצימים בלי כוונה את העיוות. לכן גם פסיכולוגיים תעסוקתיים יגידו לכם ששוק העבודה מפלה לרעה עובדים בני 40 בשל גילם (ולא בגלל מה שעשו או לא עשו עד הגיל הזה), בטוחים שהשוק מגייס עובדים על פי יכולותיהם (ולא על פי הרקורד התעסקותי) ועל כן ממשיכים למפות חוזקות וחולשות כאילו יש קשר בינם להתפתחות הקריירה. ועוד לא אמרו כלום על המיתוס המזיק מכולם (שאלפי אנשים מתפרנסים מלפמפם אותו) הגורס שהסבה מקצועית ופרנסה בכבוד הולכים יד ביד, או על מיתוס הקידום במעבר בין חברות, מהלך שהוא נדיר כמו זכייה בפיס - ולמרות זאת הרוב עדין מאמין שהוא הדרך הנכונה.

התוצאה היא שחוכמת ההמונים מביאה יותר נזק מתועלת, מייצרת מציאות מדומה על פיה אנשים לוקחים החלטות קרדינאליות (לעיתים בלתי הפיכות) מחד, ומאידך אחראית לסט ציפיות בלתי ריאליות המולידות תסכול גדול. שתי דוגמאות קטנטנות, האחת למיתוס עתיק יומין והשנייה למיתוס בשיא פריחתו, בהן נתקלתי השבוע בפורומים מקצועיים גדולים ברשת.

צדיק אחד בסדום

הראשונה של מובטלת המצפה לשכר הגבוה בכ-30% ממחיר השוק שלה - שבויה במיתוס על פיו שוק העבודה משלם על ותק. היא לא מבינה מדוע אחרי 20 שנות ניסיון מציעים לה שכר כלבעלת 5 שנות ניסיון, וכמוה עשרות המגיבים לפוסט, שמעודדים אותה לא לוותר. ההמונים טרם הפנימו כי המגזר העסקי לא משלם על ותק אלא על ניסיון מספק (אם בעל 5 שנות ניסיון עושה עבודה סבירה ומעלה, אין סיבה לשלם יותר לבעל 20 שנות ניסיון), ממשיכים לתחזק מיתוס שהוא תולדה של מודל השכר במגזר הציבורי שמשלם רק על ותק, ומכתיב את תפיסת השכר גם במגזר העסקי (הגדול ממנו פי 3) כבר 70 שנה.

דוגמה שנייה, שנגעה לליבי במיוחד - בחור בן 29, חרדי לשעבר, שבתמימותו פתח עסק קמעונאי בו השקיע את כל חסכונותיו (200 אלף שקל) ואחרי מספר חודשים הבין שזה לא בשבילו ("עקב מגבלות כספיות אבל בעיקר חוסר מאפיינים שלי של יזם/איש עסקים, חוסר אסרטיביות, רגישות יתר לעבודה עם ספקים, פחד שההימור יכניס אותי לחובות גדולים....", כתב בגילוי לב). בייאושו הוא מתייעץ עם ההמונים שמחזקים אותו וממליצים לו להמשיך לפתח את העסק, נותנים עצות מקצועיות או מפנים אותו לייעוץ ולאימון עסקי. לא נמצא שם צדיק אחד שיגיד לו "חביבי, שקול למכור ולברוח כמה שיותר מהר, זה שוק רצחני עם תחרות מטורפת הנשלטת על ידי ענקים, מתח הרווחים ברצפה וסיכויי הצלחה קלושים, במיוחד לבחור כמוך". הוא נפל על המונים השבויים בקונספציית יזמות לכל, מיתוס בשיא לבלובו, אותו מעצימים כל מיני אינטרסנטים שמלהגים על עולם חדש, מתעלמים מהסטטיסטיקה ומפתים צעירים שמחפשים קיצור דרך להגשמה עצמית ולכסף גדול.

לא משנה מה אנשים חושבים, משנה מה הם עושים

אז מה עושים? מטילים ספק רב במה שההמונים אומרים, הגם שרובם עושים זאת בתום לב ובמסירות רבה משקיעים מזמנם החופשי בעזרה לאחרים. במקום להקשיב להם ולמומחים למיניהם (לרבות כותבת שורות אלה), תתייחסו רק למה שההמונים עושים, ולא למה שהם אומרים. זה עובד מעולה בוויז, ולא פחות טוב מזה בקריירה - באדיבות הלינקדאין. הרשת הזו כוללת למעלה ממיליון ורבע פרופילים של עובדים בישראל, אוצרת בתוכה את חוכמת ההמונים, ומספקת לכם בחינם את כל השכל הנדרש לבניית תוכנית קריירה ריאלית וארוכת טווח.

אז נכון שהמידע שם לא מאורגן באופן שמאפשר קבלת החלטות (התנאי השני לקיומה של חוכמת ההמונים), אבל בחינה לעומק של כמה עשרות פרופילים רלוונטיים שתדגמו רנדומאלית תעשה את העבודה. ולגבי ציפיות שכר? עוד יותר פשוט. דברו עם 2-3 מגייסות בחברות השמה ויש לכם את הטווח הריאלי ברמת דיוק גבוהה מאד. בהצלחה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות orna@rudi-cm.com