תוצאות אפל לרבעון הראשון: החברה אזוקה לאייפון

הדוח הרבעוני של החברה היה טוב מהצפוי, והיא תקנה מניות שלה ב-100 מיליארד דולר, סכום חסר תקדים, אבל המניה נשארה תלויה בביצועי מכשיר הסמארטפון שלה אפשר לקנות מדינה שלמה ב-269 מיליארד דולר, אבל יכול להיות שהסכום הזה לא יספיק כדי לחלץ את אפל מהמלכוד הנוכחי שלה

טים קוק / צילום: ג'ון גרס, רויטרס
טים קוק / צילום: ג'ון גרס, רויטרס

אפל הודיעה בינואר שהיא תחזיר את מרבית החזקות המזומנים, הרווחים שלה שהצטברו מחוץ לארה"ב, בסך 269 מיליארד דולר. זאת בעקבות רפורמת המס שעליה חתם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בשנה שעברה, שמחייבת מס חד פעמי של 15.5% על רווחים בחו"ל שמוחזקים במזומן.

אבל לצד זה לאפל יש בעיה. המלכוד שלה הוא מחזור ה-iPhone הנוכחי של החברה, שאינו חזק כפי שצפו שיהיה. ההשקה של שלושה דגמים חדשים בשנה שעברה, כולל iPhone X המעוצב מחדש, הצטננה, עושה רושם, מוקדם מדי.

כמה יצרניות שמספקות רכיבים לטלפונים הללו הזהירו בימים האחרונים את המשקיעים שלהן מפני חולשה בביקוש לרכיבים הללו בפרסום דוחותיהן הרבעוניים, אם כי הן נזהרו שלא לציין את האייפון בשם, מחשש לתגמול מצד אפל. מניית החברה עצמה נחלשה ב-9% בשבועיים האחרונים עד אתמול (לפני פרסום תוצאות הרבעון שעבר) ומתחילת השנה היא איבדה 4%.

כמה אנליסטים כבר התחילו להנמיך את תחזיות מכירת מכשירי האייפון שלהם ליתר שנת 2018 עוד לפני פרסום הדוח לרבעון העסקים (הפיסקלי) השני אמש (ג'). ועדיין, ייתכן שהתחזיות גבוהות מדי. הקונצנזוס בוול סטריט לפני פרסום הדוח היה לעלייה של 13% בהכנסות ממכשירי האייפון ברבעון הראשון ל-39.2 מיליארד דולר, ועלייה של 18% ל-29.9 מיליארד דולר במכירות ברבעון השני, שאנחנו בעיצומו. ומאחר שהמכירות במונחי יחידות טלפונים צפויות לגדול רק באחוזים בודדים בשני הרבעונים, האנליסטים ממשיכים לסמוך על מספר גבוה של טלפוני iPhone X היקרים יותר שיימכר.

הכנסות אפל לפי מגזרי מוצר בשנת העסקים שמסתיימות בספטמבר
 הכנסות אפל לפי מגזרי מוצר בשנת העסקים שמסתיימות בספטמבר

גידול מרשים בסין וביפן

אמש פרסמה כאמור אפל את תוצאת הרבעון העסקי השני שלה בשנת 2018. ענקית הטכנולוגיה מכרה ברבעון שהסתיים במארס 52.2 מיליון מכשירי אייפון, כמעט כמו תחזית הקונצנזוס של אנליסטים ל-52.3 מיליון טלפונים.

אפל רשמה רווח של 2.73 דולר למניה מהכנסות בסך 61.1 מיליארד דולר, מעט מעל תחזיות האנליסטים לרווח של 2.64 דולר למניה והכנסות של 60.9 מיליארד דולר.

התוצאות הללו היו הקלה למשקיעים, שחששו מפני התרככות המכירות של ה-iPhone X בגלל מחירו הגבוה, ושמעו בימים האחרונים את אזהרות יצרניות רכיבי האייפון מפני חולשה בביקוש בהמשך.

"הלקוחות בחרו את iPhone X יותר מכל אייפון אחר בכל שבוע ברבעון ינואר-מארס, ממש כפי שהם עשו אחרי ההשקה שלו ברבעון של ספטמבר-דצמבר", אמר המנכ"ל טים קוק. "הגדלנו את הכנסות גם בכל האזורים הגיאוגרפיים, רשמנו גידול של מעל 20% בסין (כולל הונג קונג) וביפן".

מכירות ה-iPad ירדו ביחס לרבעון הקודם, ל-9.1 מיליון יחידות מול 13.2 מיליון יחידות ברבעון החגים ספטמבר-דצמבר. בהשוואה לרבעון המקביל לפני שנה, עם זאת, נרשמה עלייה מ-8.9 מיליון יחידות.

חטיבת מחשבי מק של אפל רשמה לעומת זאת ירידה במכירות, הן בהשוואה שנתית והן רבעונית. החברה מכרה 4 מיליון ממחשבי מק שולחניים ולפטופ, מול 4.2 מיליון מחשבים שהיא מכרה ברבעון המקביל ב-2017.

מתחלקת בשלל עם בעלי המניות

דוח פושר ותחזית פושרת לרבעון הנוכחי לא יועילו למניית אפל, כמובן, אבל הפעם יכולה להיות הפתעה של דיבידנד מוגדל במיוחד. אפל נוהגת להעלות את הדיבידנד שלה ואת היקף קניית המניות מהציבור, ה-buyback, בפרסום הדוחות של ינואר-מארס.

השנה משקיעי אפל ייהנו מהסכום האדיר שהיא צברה בחו"ל, 269 מיליארד דולר, ששוחרר בזכות הרפורמה של ממשל טראמפ.

האנליסט טוני סקונאגי מחברת ניירות הערך ברנסטין מעריך שאפל תוציא בערך שני שלישים מהסך הזה על החזר הון לבעלי המניות בשנתיים וחצי הבאות.

בינתיים, מועצת המנהלים שלה אישרה קנייה חזרה של מניות בשווי 100 מיליארד דולר מהציבור, יחד עם העלאה של 16% בדיבידנד הרבעוני למניה, מ-63 סנט ל-73 סנט למניה. המניה עלתה ב-4% במסחר שאחרי הנעילה אמש. מדובר בניסיון של אפל למלא הבטחה ותיקה שלה להמטיר את מאגר המזומנים שלה על בעלי המניות.

בהתחשב בסיכוי הנמוך שאפל תזרים את הכסף הזה לאיזו עסקה מפלצתית של רכישת חברה אחרת, אפל צודקת בכך היא מתחלקת בשלל עם בעלי מניותיה. כדאי לה גם לפרוע חלק מהחוב בסך 162 מיליארד דולר שהיא צברה בחמש השנים האחרונות - בעיקר כדי לממן החזרים קודמים של הון למשקיעים בלי לגעת ברווחים בחו"ל.

אבל השורה תחתונה של הסיפור היא שמניית אפל תמשיך להיות תלויה בעיקר במחזור המוצרים שלה, והמחזור הזה ממשיך להיות מאופיין בהגמוניה של האייפון על שלל סוגיו. יש דברים שאפילו 269 מיליארד דולר לא יכולים לשנות.