עיריית חיפה השקיעה 2.5 מיליון ד' במאיץ סטארט-אפים בטכניון

דרייב, מאיץ הסטארט-אפים של מוסד הטכניון, השלים סבב גיוס של 7 מיליון דולר • המשקיעה הגדולה במאיץ היא עיריית חיפה

קמפוס הטכניון / צילום: משה מילנר לעמ
קמפוס הטכניון / צילום: משה מילנר לעמ

דרייב (Technion Drive Accelerator), מאיץ הסטארט-אפים של מוסד הטכניון, השלים סבב גיוס של 7 מיליון דולר. המשקיעה הגדולה במאיץ היא עיריית חיפה באמצעות החברה הכלכלית חיפה, אשר תשקיע במאיץ 2.5 מיליון דולר שיפרסו על פני 5 שנים לצד השקעה זהה של הטכניון. בנוסף, דרייב גייס 2 מיליון דולר נוספים מהחברה הוייטנאמית Big Capital JSC, שהחליטה להשקיע במאיץ אחרי ביקור שערכו נציגיה במעבדות הטכניון. ההשקעה תשמש את האקסלרטור להמשך פעילותו בחמש השנים הבאות.

דרייב נפתח בתחילת 2017, והוא נמצא כעת לקראת סיום המיונים למחזור השני. עד כה התקבלו אליו 12 סטארט-אפים. כל מיזם מתחיל את המסלול, שאורכו 9 חודשים, מיד עם חתימת ההסכם האישי. החברות המשתתפות מקבלות השקעה כספית של עד 100 אלף דולר לחברה. ההשקעה נעשית בצורה של Convertible Loan, אשר מעניקה לטכניון זכויות להשקעה בסבבים הבאים. סוג כזה של השקעה לא מקבע שווי לסטארט-אפים כבר בשלב ההתחלתי ומאפשר מרחב פעולה בהמשך דרכם. המאיץ הוקם מתוך כוונה של הטכניון למצב א עצמו כמרכז חדשנות לצד הצלחתו כמכון מחקר.

ההשקעה מצד עיריית חיפה היא ללא תמורה ומתוך החלטה עירונית לקדם את ההייטק בעיר. בעקבות ההשקעה, יונה יהב, ראש עיריית חיפה אמר כי "עיריית חיפה תמשיך לקדם פעילות התומכת בחברות סטארט-אפ ולהיות אטרקטיבית עבורן". השקעותיה של עיריית חיפה יזמות בעיר, מתבצעות באמצעות החברה הכלכלית לחיפה, חברה עירונית העוסקת בעידוד יזמות והקמת פרויקטים כלכליים בעיר. אור שחף, מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה אמר כי זו "השקעה עירונית ראשונה מסוגה" אשר מהווה "צעד נוסף לקראת הפיכתה של חיפה למרכז חדשנות בינלאומי. מעבר לכך, סטארטאפים שעד כה ישבו בטכניון יקבלו אפשרות לקחת חלק פעיל הרבה יותר בחיי קהילת החדשנות בעיר".

במהלך שנת הפעילות הראשונה השתתפו במאיץ 15 חברות, מתוכן שבע חברות גייסו גיוס ראשון מקרנות הון סיכון כמו Canaan Partners, F2 Capital, Sierra Ventures ו-500 startup. בנוסף, שמונה מהחברות בתכנית חתמו על הסכמי שיתוף פעולה עם רשויות עירוניות ועם תאגידים דוגמת Enel ושטראוס. החברות נמצאות בשלבי הפרה-סיד והסיד, והן פועלות בתחומים שונים כמו בינה מלאכותית, רכבים אוטונומיים והנדסת חומרים. הטכניון מעמיד לרשות המיזמים בדרייב את ההון האנושי של בוגרי טכניון, חברי הסגל והסטודנטים, וכן מעניק להן גישה מועדפת למעבדות, מתקני מחקר וציוד הטכניון.