מיזם הרכב השיתופי car2go מתרחב עם 150 רכבים חשמליים

חברת שגריר המחזיקה ב-72.4% מ-car2go הודיעה על התפרשות מיזם הרכב השיתופי לחו"ל • הכנסות תחום שיתוף והשכרת הרכבים צמחו ב-72% בשנת 2017 לעומת השנה שלפני, לרמה של כ-34 מיליון שקל

מיזם הרכב השיתופי car2go, בו מחזיקה חברת שגריר (72.4%), מתרחב מחוץ לישראל. שגריר  דיווחה הבוקר (ד') לבורסה כי פעילות שיתוף הרכבים באי מלטה יוצאת לדרך. הפעילות תבוצע באמצעות חברה חדשה שתוקם, בה תחזיק car2go כ-53.5%, החברה המלטזית דבונו (Debono) תחזיק ב-33.5% ושני שותפים נוספים במיזם יחזיקו ביתרה (13%).

במסגרת המיזם העניקה ממשלת מלטה ל-car2go רישיון בלעדי להפעלת פרויקט רכבים שיתופיים, בחניות ציבוריות (450 חניות ייעודיות לרכבי הפרויקט ברחבי האי) אשר מלטה תעמיד לטובת הפרויקט למשך 10 שנים.

car2go תרכוש ותפעיל 150 רכבים חשמליים עבור הפרויקט, כשבחברה מתכננים לרכוש את הרכבים באמצעות מימון חיצוני. מלטה תעמיד את התשתית הדרושה להקמת עמדות טעינה לרכבי הפרויקט כאשר car2go תישא בעלות רכישתם והתקנתם של 225 עמדות טעינה כפולות.

דבונו מצידה תשקיע בחברת שיתוף הרכבים כמיליון אירו, שמתוכם 250 אלף אירו במזומן והיתרה בשירותים שתעניק לחברה במשך 3 שנים. car2go תעניק לחברת שיתוף הרכבים, בתמורה לתשלום, רישיון (לא בלעדי) לשימוש בתוכנה לתפעול מערך שיתוף הרכבים.

שגריר פועלת בשני תחומים: פעילות עיקרית בתחום של אספקת שירותי רכב לחברות הביטוח, וכן שיתוף והשכרת כלי רכב באמצעות car2go. הכנסות תחום שיתוף והשכרת הרכבים צמחו ב-72% בשנת 2017, לעומת שנת 2016, לרמה של כ-34 מיליון שקל (מתוך הכנסות של כ-222 מיליון שקל שרשמה שגריר בתקופה זו). הרווח התפעולי מהפעילות קפץ ב-178% והסתכם אשתקד בכ-8.3 מיליון שקל (36% מסך הרווח התפעולי של שגריר בשנה שעברה).

car2go פועלת כיום בערים תל-אביב, רמת-גן, גבעתיים, רעננה, הרצליה וחיפה, וצפויה להתחיל בפעילות בירושלים ונתניה במהלך הרבעון השלישי השנה, כשגם בערים אשדוד וראשון-לציון צפויה תחילת פעילות בקרוב (בשתי האחרונות עדיין לא נחתם חוזה מחייב). כיום מפעילה החברה כ-500 כלי רכב באזור המרכז ועוד 100 רכבים חשמליים באזור חיפה.

במסגרת החוזה שנחתם מול עיריית נתניה בחודש פברואר השנה נקבע כי הפרויקט יושק עם 70 כלי רכב חשמליים ו-21 עמדות טעינה שייפרסו ברחבי העיר. כמו כן, עיריית נתניה התחייבה להקצות 210 מקומות חניה ייעודים בעיר לטובת המיזם. התשלום עבור השירות צפוי להיות מורכב מדמי מנוי חודשיים לצד תשלום בגין השימוש ברכב עבור כל דקת שימוש. עיריית נתניה תשלם ל-car2go כ-1,000 שקל בחודש, למשך 36 חודשים, בגין כל רכב מופעל, וכן תישא בהוצאות שונות הקבועות בחוזה.

בדצמבר אשתקד זכתה car2go במכרז דומה להקמה, תפעול ותחזוקה של מערך כלי רכב שיתופי בירושלים, שם כולל הפרויקט הפעלה של 34 רכבים בשלב א' ו-70 רכבים בעת הפעלתו המלאה. תקופת הזיכיון לשימוש בחניות היא בת 24 חודשים, כאשר לעירייה אופציה להאריך את תקופת הזיכיון בעוד שלוש תקופות בנות 12 חודשים כל אחת.

מניית שגריר  רשמה היום עלייה של 2%. מאז הצטרפה לבורסה ביוני 2016 רשמה המניה עלייה של יותר מ-200% ושווי החברה הגיע לכ-145 מיליון שקל.