שוות מיליונים: 10 שיאניות השכר של המשק הישראלי

שיאנית השכר במשק היא מיה שטרק, מנכ"לית חברת הנדל"ן גזית גלוב ברזיל, אחרי שבשנה הקודמת הייתה זו רוחה לוין, מנכ"לית גזית גלוב • המנהלות בענף הפיננסים, שעד היום התברגו בראש הרשימה, נדחקו מטה בעקבות חוק שכר הבכירים • דירוג שיאניות השכר במשק, פרויקט "ליידי גלובס"

כמדי שנה מציג 'ליידי גלובס' את דירוג שיאניות השכר במשק. השנה מעל 60 מנהלות בחברות ציבוריות שנסחרות בבורסה רשמו עלות שכר של למעלה ממיליון שקל, את ה-10 הראשונות מביניהן אנו מביאים בדירוג זה.

1. 6.5 מיליון שקל - מיה שטרק, מנכ"לית גזית גלוב ברזיל

גם בשנה החולפת וגם בזו שקדמה לה שיאנית השכר הגיעה מענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן. מיה שטרק, מנכ"לית גזית גלוב ברזיל, נכנסה לתפקידה באפריל 2013, ובתקופת כהונתה התפתחה פעילות החברה בברזיל משמעותית - מ-200 מיליון שקל, להיקף של 3 מיליארד שקל. כיום היא אחראית לכ-10% מהרווח התפעולי הנקי של הקבוצה כולה. "אני רואה את תחום הנדל"ן המסחרי לא כעיסוק בבלוקים ולבנים, אלא בסוציולוגיה", אמרה לאחרונה בראיון ל'ליידי גלובס'. "אנחנו, כבעלי הנכסים, צריכים לחשוב על המרקם האנושי שמולו אנחנו פועלים, ומה עלינו לעשות כדי להיות מספיק אטרקטיביים.

"יפה שיש כאלה (מתחרים) שמנסים ופועלים כדי להשתלט על האיום הדיגיטלי, אבל אני עדיין חושבת שהאנרגיה צריכה להתמקד באיך לעשות יותר טוב את מה שאתה כבר טוב בו. אנחנו מתמקדים יותר ברשתות החברתיות".

אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי
 אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי

2. 5.8 מיליון שקל - אורית לרר, מנכ"לית הפועלים שווייץ

בזכות החרגתה מחוק שכר הבכירים, נהנתה השנה המנכ"לית הוותיקה של בנק הפועלים בשווייץ מתגמולים שעברו את אלה שקיבלו ראשי הבנקים בישראל, והפכה לשיאנית השכר של הענף.

לרר, מהמנהלות הוותיקות בפועלים, צפויה להיפרד מהתפקיד לאחר שברבעונים האחרונים החליט בנק הפועלים לסגור את הפעילות בשווייץ, מה שעלה לו כ-110 מיליון שקל, בעיקר בגין הוצאות פיטורים ושכירות ארוכת טווח, ופגע בתוצאות הבנק במהלך 2017.

בעבר הייתה לרר ממונה על החטיבה הבינלאומית של הפועלים, והיא מכהנת בתפקידה הנוכחי מאז אוגוסט 2012 - מה שממצב אותה כאחת המומחיות הישראליות לנושאי בנקאות בחו"ל בכלל, ובנקאות שוויצרית בפרט.

עפרה שטראוס / צילום: שי יחזקאל
 עפרה שטראוס / צילום: שי יחזקאל

3. 5 מיליון שקל - עופרה שטראוס, יו"ר ובעלי שטראוס גרופ

את השנה החולפת הקדישה יו"ר שטראוס למיקוד פעילות החברה - היא מכרה פעילויות קטנות שאינן בליבה, ורכשה משותפיה את חלקם בפעילויות אחרות שמהותיות עבורה יותר.

סידור הפורטפוליו והמשך הצמיחה באו לידי ביטוי גם בביצועי המניה, שרשמה בחודשים האחרונים רמות שיא חדשות. בוועידת גלובס לעסקים אמרה השנה שטראוס, "כל הגופים התעשייתיים בארץ או בעולם איבדו את האמון של הציבור. לקבל בחזרה את אמון הציבור תהיה עבודה סיזיפית, יומיומית. מבחינתי, אין לי רישיון לפעול אם זה מה שחושבים עליי".

דנה עזריאלי / צילום: רמי זרנגר
 דנה עזריאלי / צילום: רמי זרנגר

4. 4.5 מיליון שקל - דנה עזריאלי, יו"ר ובעלי קבוצת עזריאלי

מי שמובילה את קבוצת הנדל"ן המניב הגדולה בישראל הציגה השנה תנופת פיתוח מואצת, המייצרת לה מגוון נכסים חדשים, ופעילות ענפה גם בתחום המשרדים, רשת בתי הדיור המוגן המתרחבת, וזרוע של מסחר מקוון. כל זאת, כשבשנה החולפת עברה עזריאלי בצורה חלקה גם חילופי מנכ"לים.

אמנם בסיכום שנתי עזריאלי חוותה ירידה משמעותית של 20% ברווחיה, אולם אלה עדיין הסתכמו ב-1.45 מיליארד שקל. בשלב הנוכחי, המשבר בענף האופנה לא בא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות ובשיעורי התפוסה בנכסים של עזריאלי, אולם הוא הגביר את חששות המשקיעים, והמניה ירדה בכ-20% מאז שהגיעה לשיא במאי 2017.

סגי איתן / צילום: יונתן בלום
 סגי איתן / צילום: יונתן בלום

5. 4.1 מיליון שקל - סגי איתן, יו"ר נכסים ובנין

המנכ"לית הוותיקה של נכסים ובנין, העומדת בראשה כבר מ-2004, סימנה וי נוסף בסיכומה של 2017, עם המשך צמיחה בפרמטרים התפעוליים המרכזיים של החברה.

לפי העתיד שצופה איתן, מהמנהלות הבכירות בעולם הנדל"ן המקומי, השנים הקרובות יתאפיינו בצמיחה בהכנסות מנכסיה המניבים של החברה, בזכות פרויקטים שאוכלסו לאחרונה. נכסים ובנין הייתה מהנהנות המרכזיות מהביקושים הנרחבים שנרשמו בשנה החולפת לשטחי משרדים, בעיקר מחברות הייטק, אך לצד זה היא משקיעה ביוזמות גם בתחום המגורים.

סטלה הנדלר / צילום: רמי זרנגר
 סטלה הנדלר / צילום: רמי זרנגר

6. 4 מיליון שקל - סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק

שנת 2017 הייתה הסוערת והדרמטית ביותר שעברה על המנהלת הבכירה ביותר בענף התקשורת. מאז חודשי הקיץ האחרונים שמה של הנדלר לא יורד מהכותרות, כמי שנחקרה כחשודה בעבירות כחלק מפרשת בזק-yes, הנוגעות בין היתר להעברת מידע רגיש ומסווג לבעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', בעסקאות בעלי עניין.

אמנם כמו בכל חקירה, גם ההליכים שעברו החשודים המעורבים בפרשות הקשורות לבזק ואלוביץ' לא היו נעימים לאף אחד מהם, אולם נראה כי אצל הנדלר עניין זה שבר שיאים עם הגיעה לבית המשפט, כשספגה הערות שוביניסטיות ומבישות, בעודה יושבת על ספסל הנאשמים.

בעקבות התפוצצות הפרשה והחקירות הודיעה הנדלר בחודש מרץ על פרישתה מראשות בזק, והיא צפויה להיפרד מהחברה בתחילת יולי הקרוב.

אסתר אלדן / צילום: ענבל מרמרי
 אסתר אלדן / צילום: ענבל מרמרי

7. 3.7 מיליון שקל - אסתר אלדן, מנכ"לית דלק ישראל

לאחר יותר משנתיים בראש חברת התעשייה גדות, בשנה שעברה החליטו בקבוצת דלק למנות את אסתר אלדן לכהן גם כמנכ"לית חברת תחנות הדלק, דלק ישראל. תחת ניהולה מפעילה החברה כ-250 תחנות דלק, והיא נחשבת לחברת שיווק הדלקים השנייה בגודלה בישראל, עם כ-20% מכלל תחנות התדלוק וכ-2,200 עובדים. בסיכום שנת הפעילות הראשונה תחת אלדן הגדילה החברה את רווחיה.

אלדן הגיעה לקבוצת האנרגיה שבשליטת יצחק תשובה ב-2014 אחרי כשבע שנים כמנכ"לית כיתן, וקודם לכן כחמש שנים בראש יצרנית צינורות הפלדה והפלסטיק, חברת צינורות המזרח התיכון. "להיות בראש הפירמידה זה מהרבה בחינות כיף גדול", אמרה השנה ל'ליידי גלובס'. "אתה יכול להוביל ולהשפיע בצורה רחבה, אם יש לך עצמאות מבחינת בעלי המניות. לי מאוד חשובה העצמאות, ואכן יש לי אותה".

אתי רוטר / צילום: איליה מלניקוב
 אתי רוטר / צילום: איליה מלניקוב

8. 3.6 מיליון שקל - אתי רוטר, מנכ"לית משותפת ובעלי קסטרו

האיומים מכיוון הרכישות המתגברות באינטרנט, הגדלת נתח הקניות שמבצעים הישראלים בחו"ל, והתחרות שאינה מאפשרת העלאת מחירים משמעותית, מעמידים בפני אתי רוטר אתגרים לא מעטים, אולם נראה כי בשלב הנוכחי היא מתמודדת איתם בהצלחה.

למרות המצב הלא פשוט בענף האופנה הישראלי, עסקיה של קסטרו הצליחו לשמור על יציבות. ועם זאת, נראה כי התקופה המאתגרת העומדת בפני רוטר עוד רחוקה מכדי סיום. חוסר הוודאות בא לידי ביטוי בצלילה של כ-20% מתחילת השנה בשווייה של קסטרו - מה שמייצר עבורה אתגר נוסף, הקשור לאמון המשקיעים ביכולתה להמשיך להצעיד קדימה את חברת האופנה.

עתליה שמלצר / צילום: שי שבירו
 עתליה שמלצר / צילום: שי שבירו

9. 3.6 מיליון שקל - עתליה שמלצר, נשיאת שלמה החזקות

קרוב לארבע שנים חלפו מאז מותו של מייסד קבוצת שלמה החזקות, שלמה שמלצר, ועדיין בני המשפחה מתמודדים עם לכתו, בינתיים בהצלחה. כחלק מכך, גם האחריות של עתליה לעסקיה של הקבוצה, גדלה. אם עד מותו של בן זוגה הייתה אחראית על מערך הפרסום, הייעוץ התדמיתי ויחסי הציבור, כיום היא מפקחת מלמעלה על עסקי הקבוצה, העוסקת בעיקר בליסינג, רכב וביטוח. אגב, מאז מותו של שמלצר, היא גם זו שמחזיקה במניות החברה המשפחתית, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח.

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
 ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

10. 3.3 מיליון שקל - ליאורה עופר, יו"ר ובעלי מליסרון

אחרי שניווטה את ענקית הקניונים מליסרון, שבבעלותה, למספר שנות צמיחה משמעותיות, בחודשים האחרונים בוחנת ליאורה עופר את האפשרות להיפרד מה'בייבי' שלה. זאת בהתאם להוראות חוק הריכוזיות, שדורש הפרדה של החזקות פיננסיות וריאליות.

בצד השני של המשוואה נמצאות מניות בנק מזרחי-טפחות, שבו מחזיקה משפחת עופר יחד עם משפחת ורטהיים. על פי ההערכות המשפחה מעדיפה להמשיך ולהחזיק בבנק, אך לא מן הנמנע כי תבוצע הפרדת נכסים בתוך המשפחה, כך שעופר תישאר עם השליטה במליסרון, ובן הדוד אייל יישאר עם ההחזקה בבנק.

כך או אחרת, בדומה למתחרה עזריאלי, את 2017 סיכמה מליסרון כשנה מוצלחת עם שיפור בפרמטרים המרכזיים. אמנם הטלטלה בענף האופנה אינה מורגשת בתוצאותיה, אולם גם מנייתה ספגה בשנה האחרונה ירידות שערים דו-ספרתיות, על רקע חששות המשקיעים מההשלכות האפשריות.