טיול | מסע קולינרי אחד ארוך, חוצה גילאים, עדות וסגנונות

פסטיבל האוכל של מטה יהודה חוזר • מסע בין סירים, מטבחים, בשלנים, יקבים, מבשלות בירה, בתים פתוחים ואירועי אמנות

שדות חיטה עד האופק / צילום: אורלי גנוסר
שדות חיטה עד האופק / צילום: אורלי גנוסר

זה קורה לי כמעט בכל שנה מחדש, כשמגיע פסטיבל האוכל של מטה יהודה. בכל פעם אני חושבת לעצמי שדי, מיצינו, והפסטיבל בטח יחזור על עצמו, אבל איכשהו, אני מופתעת בכל פעם מחדש מהגיוון, מההתחדשות, מההשתנות, מהפעילות ומהאנשים, שמצטרפים שוב לאחת מחגיגות האוכל הגדולות במדינה.

האזור בשלו, יפה כתמיד, ואף שלפני שנים אחדות העבירו את הפסטיבל מפברואר למאי, כשרוב הפריחות כבר מאחורינו, גם באביב ירוק ויפה כאן.

מי שרוצה ליהנות מהטבע, ועל הדרך לשרוף קצת קלוריות/לפתוח את התיאבון, מוזמן לטיול הליכה קטן. אנחנו התחלנו בשביל האלות שביער שריגים. זהו מסלול מעגלי קצר ויפה של כשני קילומטרים וחצי, שלא כדאי להחמיצו.

יער שריגים נמצא בין המושבים שריגים ועגור. כ-100 מטר מהכניסה חונים ויש שילוט. השביל מסומן בשחור והוא נמשך כשעה - תלוי בקצב ההליכה. המסלול חולף בתוך חורש מקסים שרובו מוצל, ולאורכו המון עצי אלה, ומכאן שמו.

מהות הפסטיבל נותרה כשהייתה: בתים פתוחים ביישובי הסביבה, אירועי אמנות ואומנות, בירה, יין ואוכל, סיורים בין הסירים ומסע קולינרי אחד ארוך, חוצה גילאים, עדות וסגנונות.

סיגל ואיליה מגנס - ארוחה בשילוב קונצרט בכלים מיוחדים / צילום: אורלי גנוסר
 סיגל ואיליה מגנס - ארוחה בשילוב קונצרט בכלים מיוחדים / צילום: אורלי גנוסר

את הניצוץ הראשון הדליק אצלנו "בית הקונטיינרים" במושב לוזית. את פנינו קיבלו סיגל (גבע) ואיליה מגנס. הזוג מגנס בנה את ביתו ממכולות ישנות בשיטה אקולוגית. היא מדריכת טיולים בחו"ל ומשוטטת בעולם במסעות אקזוטיים. הוא נדד בילדותו, שלא מבחירה, והיה לאמן ולמוזיקאי שאוסף כלי נגינה. ביחד הם מארחים בביתם לארוחה (צמחונית) וקונצרט עם שלל הכלים המיוחדים שבביתם. בפסטיבל הם משתפים את הזמרת נירי דמסקי ויערכו קבלת שבת של זמירות וניגונים (בהרשמה מראש בטל' 052-8895906, 135 שקל לאדם).

סיגל ואיליה מגנס - ארוחה בשילוב קונצרט בכלים מיוחדים / צילום: אורלי גנוסר
 סיגל ואיליה מגנס - ארוחה בשילוב קונצרט בכלים מיוחדים / צילום: אורלי גנוסר

אחר כך עצרנו ביישוב הכפרי שריגים. מבשלת שריגים היא מבשלת בירה בוטיק, שמתפקדת כמו סטארט-אפ, אולי כי הבעלים שלה, עופר רונן ואוהד אילון, הם אנשי הייטק לשעבר. זה מקום גדול ויפה ויש להם מיזם חדש בשם ביר גארדן, שמתקיים מדי סוף שבוע, מה שאומר שיש פתרון למטיילים בשבתות באזור.

מבשלת הבירה ביישוב שריגים / צילום: אורלי גנוסר
 מבשלת הבירה ביישוב שריגים / צילום: אורלי גנוסר

השניים מייצרים שבעה סוגים של בירה בסך הכול, בטעמים שונים לגמרי, מבהירות עד כהות, מקלילות עד מרירות, מאייל ועד סטאוט. ליד הבירה הם מגישים אוכל מתאים כמו נקניקיות, שניצלונים, צ'יפס, פיצות ושלל נשנושים. האווירה נעימה, אחלה בילוי (טל' 073-2725313).

גם אצל השכנים מתבשל משהו טוב. טל ושרה שרביט, שעסקו בקייטרינג במשך שנים, פתחו במארס האחרון את שונינס, מקום לאוכל רחוב. טל מסביר ששונינס בספניולית זה שאריות, ובעיקר שזו התשובה שהסבתא שלו נתנה להם כששאלו מה יש לאכול... בשעות היום אפשר להזמין אוכל בבר הקדמי ולשבת בו או בחצר, ובערב מוגש אותו אוכל בדיוק במסעדה יפה שנמצאת בחלק האחורי ופונה אל הנוף, אבל עדיין בכלים שמזכירים אוכל רחוב.

השניים מספרים בגאווה שאת כל האוכל הם מכינים במקום מחומרים טריים ואיכותיים, ובפסטיבל הם יגישו לצד העראיס וההמבורגר שלהם גם קובה, עלי גפן ממולאים ומסבחשווה - שילוב של המסבחה המוכרת עם "חשווה", שזה הכינוי למילוי של הקובה, בגרסה הכורדית שלו (טל' 054-5590211).

מכאן קפצנו למושב צפרירים הסמוך, ל"גלריה של סבא". ניסים לוי קיבל אותנו בין מאות פסלי המתכת שלו, שעשויים כולם משאריות וגרוטאות, והוא, עם הרבה דמיון ויצירתיות, הופך אותן לדמויות בעלות אישיות ואופי.

בחצר הבית פגשנו את גליה הבת, שוקולטיירית. בסדנת הטעימות שהיא מעבירה טעמנו עוד ועוד סוגים של שוקולד, כשבין לבין היא שזרה את סיפורה האישי. העיקר היה כמובן השוקולד - אופן ההכנה, תכונותיו, התוספות שלה ושלל הסברים והדגמות. אם זה היה תלוי בי הייתי נשארת עם שוקולד השקדים שלה לנצח, אבל יש עוד טעמים מיוחדים כמו המאצ'ה, תה יפני ירוק, ליקרים ועוד. בפסטיבל היא מקיימת סדנאות טעימות בנות שעה (11:00 ו-14:00 בהרשמה ובתשלום) ולאורך השנה יש גם סדנאות מעשיות (טל' 052-3404536).

סדנת שוקולדים של גליה לוי / צילום: אורלי גנוסר
 סדנת שוקולדים של גליה לוי / צילום: אורלי גנוסר

סיימנו במושב ישעי אצל גילה ואלי בשארי, שעורכים בדיוואן שבחצרם קבלת שבת של אוכל ושירה תימניים. היא זמרת נשמה שמשמרת את שירת תימן, והוא מלווה בשירה ובניגון על תוף פח. קבלת השבת בפסטיבל תוקדש לשירי עובדיה טוביה, ממייסדי תיאטרון המחול ענבל, מלחין ומנהל המדרשה למורי מוזיקה. פעם בחודש גילה עורכת אירוע דומה ומגישה ארוחת צהריים תימנית כהלכתה (בתיאום מראש, טל' 052-3226661).

הפסטיבל יתקיים עד ה-20 במאי, לפרטים: www.tour-yehuda.org.il/events/1507

פסטיבל עמים וטעמים

פסטיבל "עמים וטעמים" באשדוד, מדגיש את הרבגוניות האתנית בעיר. לכבוד 70 שנה למדינה, יגישו יותר מ-40 ממסעדות העיר מנות המייצגות 70 מטבחים שונים: ספרינג רול תאילנדי, בטטה וואדה הודית, כיסוני בשר בוכריים ועוד. בנוסף, יופיעו להקות מוזיקה ומחול עם סמבה ברזילאית, מוזיקה אנדלוסית ערבית, מופע מחווה לביטלס, שאנסונים צרפתיים ועוד. פארק גן אלישבע, 10-9 במאי.הכניסה חופשית, 10 שקל למנה.