אינטרנט זהב: רואי החשבון התקשו לחתום על דוחות החברה

בשל הדרישות האמריקאיות במקרי חקירה פלילית, רואי החשבון בישראל ובניו-יורק נמנעו מלאשר את דוחות אינטרנט זהב • החברה ביקשה ארכה של 15 ימים

רואי החשבון של אינטרנט זהב בישראל (סומך-חייקין) ובניו-יורק סירבו לחתום על הדוחות של החברה ל-2017 בשל הדרישות האמריקאיות המפורטות שנדרשות במקרים של חקירות פליליות, כפי שקרה בחברת בזק, שאינטרנט זהב מחזיקה בה באמצעות חברת בי קום בשרשור. הערכה היא שבגלל התביעות שהגישה בזק נגד בעלת השליטה בה, יורוקום שמחזיקה באינטרנט זהב, נדרש פירוט בדוחות שלא ניתן, ולכן רואי החשבון לא יכלו לחתום על הדוחות.

החברות הזרות הנסחרות בוול סטריט, ובהן גם הישראליות, נדרשות לפרסם דוח שנתי מורחב עד סוף אפריל. בי קומיוניקיישנס (בי קום) ואינטרנט זהב לא עשו זאת.

בדיווח של בי קום הערב (ג') נכתב כי "כפי שדווח בעבר, רשות ניירות ערך בישראל חקרה את בזק ומספר בכירים ודירקטורים בה בחשד לעבירות פליליות". עוד צוין בדיווח כי נפתחה חקירה משטרתית נגד בכירי בזק ובהם היו"ר לשעבר, שאול אלוביץ.

לפי הדיווח, בשל הוראות החוק הישראלי, בזק נמנעת מבחינה של כל הנושאים שבחקירה, ולכן לא יכולה בשלב זה להעריך את ההשפעה על תוצאותיה הפיננסיות. לדברי בי קום, החברה השלימה את העבודה הנדרשת לזהות חולשות מהותיות בבזק, ומצפה לדווח על חולשות מהותיות הנוגעות לבזק.

המשמעות היא שביקום ואינטרנט זהב יפרסמו דוח מורחב ובו רואי החשבון שלהן יצרפו הסתייגות, משום שלא יוכלו לכמת בצורה מדויקת את אותן חולשות. החברה מצפה לפרסם את הדוח עד ה-15 במאי.

דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב וביקום, מסר הערב ל"גלובס":"אינטרנט זהב ובי קומיוניקיישנס יגישו את הדוחות הכספיים שלהן עד 15 במאי, בחתימת רואי החשבון. רואי החשבון אינם מסרבים לחתום על הדוחות ומנהלים תהליך ביקורת תקין. הארכת המועד ב-15 ימים היא תהליך מקובל ופשוט בארה"ב, והאישור לכך ניתן אוטומטית לכל חברה. תהליך הביקורת בשנה זו מורכב וארוך יותר, ולכן החברות עושות שימוש בזכותן החוקית להארכה.

"אכן, לאור האירועים בקבוצת בזק צפויים הדוחות הכספיים של החברה לכלול מעין הסתייגות (qualified opinion), והחברה מפנה לתיאור העובדתי המדויק, כאמור בדיווח שפורסם על-ידה בהקשר זה. הדוחות יוגשו באופן מלא במועד הנדרש, ולאחר מכן נראה כי ה-SEC יבחנו את הדוחות ויעריכו האם יחולו מגבלות כאלה או אחרות על החברה לאור אותה 'הסתייגות' - אולם בשלב זה החברה אינה יכולה להעריך את ההשפעות".