ניסוי ענק בטילי החץ 3 באלסקה נדחה למועד לא ידוע

מטרת הדחייה היא להגיע אל הניסויים ברמת מוכנות מרבית • במסגרת הניסויים בכוונת ישראל וארה"ב לבצע יירוט מלא של טילים באמצעות טילי חץ

סדרת ניסויים שתוכננה למערכת ההגנה הישראלית נגד טילים חץ 3 באלסקה נדחתה למועד בלתי ידוע. הניסויים היו אמורים להיערך בקרוב, בהשתתפות נציגי הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA) ונציגי מינהלת חומה שבמפא"ת (המינהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) שבמשרד הביטחון.

במשרד הביטחון אמרו היום (ג') כי ההחלטה התקבלה בתום התייעצויות שנעשו עם משרד ההגנה האמריקאי. שם אמרו כי מטרת הדחייה היא להגיע אל הניסויים ברמת מוכנות מרבית.

במשרד הביטחון הדגישו כי לניסויים באלסקה אין קשר לכשירות של מערכות טילי ההגנה חץ 2 וחץ 3 שכבר שולבו במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר ונמצאות בשימוש מבצעי. יודגש כי טילי החץ 3 שאמורים להיבחן במסגרת הניסוי באלסקה, משתייכים לגרסה עתידית של מערכת ההגנה המתקדמת באופן שיענה על איומים עתידיים שאפשר ויופנו לעבר ישראל.

במסגרת הניסויים באלסקה, בכוונת ישראל וארה"ב לבצע יירוט מלא של טילים באמצעות טילי חץ 3. עד כה, הניסויים בטילי חץ 3 נעשו מתחת למגבלות בטיחות נוקשות וכדי להימנע מפיזור של רסס על תאי שטח גדולים או סיכון תעבורה אווירית ישראל נמנעה מביצוע ירוט מלא תוך מפגש של טיל מיירט עם טיל מטרה. המרחבים העצומים באלסקה אמורים לאפשר בחינה של תכונות נוספות בטיל, באופן שקשה לבחון במסגרת ניסוי שמתקיים בארץ.

הניסויים באלסקה תוכננו כבר לפני זמן רב ונכללו בתכנית הניסויים של משרד הביטחון הישראלי ושל משרד ההגנה האמריקאי. כבר בשנה שעברה הקונגרס האמריקאי תיקצב את הניסויים במסגרת הסיוע האמריקאי השוטף שמועבר לישראל כחלק מתכנית ההגנה מפני טילים. בשל ניסויים, היקף הסיוע עומד השנה על סכום של כ-705 מיליון דולר. על פי הערכה, הניסויים יערכו בעוד מספר חודשים.