גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיישני הלייזר הישראלים מעלים הילוך בתעשיית הרכב העולמית

העסקה הטרייה בין אינוויז הישראלית לבין ב.מ.וו מוכיחה כי ענף האוטו-טק המקומי שומר על חיוניות גם אחרי דעיכת "אפקט מובילאיי" ● מה מסתתר מאחורי העסקה, מדוע היא רק קצה הקרחון, והאם עוד סטארט-אפ ישראלי נמצא בדרך ל"מועדון החד-קרן" עם שווי של יותר ממיליארד דולר?

ענף האוטו-טק הישראלי לא מוריד הילוך ו"מתייבש". המצב רחוק מכך וההודעה של חברת הסטארט-אפ אינוויז על חתימת חוזה לאספקת רכיבי רדאר-לייזר (LIDAR) לחברת ב.מ.וו המחישה שמאחורי השקט ממשיכים לצמוח במהירות כמה סטארט-אפים עם פוטנציאל להפוך ל"חדי קרן" שמנמנים. אמנם בשליש הראשון של 2017 הסתכמו הגיוסים והעסקאות של חברות האוטו-טק הישראליות, כולל חברות התחבורה השיתופית אבל לא כולל את עסקת מובילאיי, ביותר מ-400 מיליון דולר. אבל זה היה רק "סיפתח" לזרם אדיר של משקיעים מחו"ל ומישראל, שהזרימו כסף לענף באותה שנה.

העובדה שאנחנו נמצאים בסוף השליש הראשון של 2018, ומתחילת השנה נרשמו בענף האוטו-טק הישראלי גיוסים ועסקאות בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים בלבד לא אמורה להפתיע. ככל שההייפ של עסקת מובילאיי הולך ונרגע, מבינים המשקיעים שאקזיט בסדר הגודל הזה, במדינה כמו ישראל, היה אירוע חד-פעמי. המשקיעים גם מפנימים בהדרגה, שלמרות לוח הזמנים האופטימי להשקה מסחרית של רכב אוטונומי מלא בעולם (סביבות 2021), עדיין ניצבים בדרך אל היעד מכשולים משמעותיים בחזית הטכנולוגית, הרגולטורית והפסיכולוגית (ע"ע תקרית אובר באריזונה).

ביצועים גבוהים במחיר נמוך

תחום חיישני הלייזר למערכות בטיחות וסיוע בנהיגה (ADAS), שבו פועלת אינוויז, הוא אמנם רק נדבך אחד במערך שלם של טכנולוגיות חישה מתקדמות, שאותן בוחנת כיום תעשיית הרכב. אפילו בישראל קיימות לא מעט חברות סטארט-אפ עם טכנולוגיות מתחרות בתחומי הרדאר, האינפרה-אדום וטכנולוגיות נוספות. אבל למרות זאת ניקח סיכון ונאמר כי ההודעה של אינוויז היא אירוע מכונן בתולדות ענף האוטו-טק הישראלי.

בטרם יאשימו אותנו בעודף דרמטיות, נמהר ונצטט את מה שכתב למחרת העסקה עיתון העסקים הגרמני החשוב WirtschaftsWoche, אשר מחובר היטב לתעשיית הרכב הגרמנית והעולמית: "הסטארט-אפ מתל-אביב, שנוסד רק ב-2016, נכנס באופן ספונטני לפוקוס של תעשיית הרכב. על פי המומחים שלנו, לטכנולוגיה של אינוויז יש פוטנציאל להציב אותה בחזית של המהפכה הטכנולוגיות של הנהיגה האוטונומית, בדומה לעסקת המיליארדים של מובילאיי".

אז מה גורם לגרמנים להתלהב כל-כך? כמה דברים ובראשם יחס הטכנולוגיה-עלות שמציע הפתרון של אינוויז. חיישני לייזר, שמודדים מרחק ומהירות וממפים עצמים ברזולוציה גבוהה באמצעות החזר של גלי אור בתדירויות שונות, קיימים בשוק התעשייתי והצבאי זה שנים רבות. יש להם שימושים גם בתחום חישת הרכב האוטונומי, אולם הפתרון הנפוץ עד כה התבסס על חיישנים נעים, שסורקים את הסביבה ב-360 מעלות. זה פתרון די מגושם פיזית - כולם מכירים את "הכובע" הגדול שחובשים כיום רכבי ניסוי אוטונומיים על גגם - ומאוד יקר, בסדר גודל של עשרות אלפי דולרים ליחידה.

בשנים האחרונות החל מחקר ופיתוח מואץ של ליידרים במצב מוצק (ללא חלקים נעים), אולם רוב הפתרונות בתחום הזה כללו עד לאחרונה רכיבים די אקזוטיים, ומחירם כמה אלפי דולרים ליחידה. לעומת זאת, הפתרון של אינוויז הוא יחידה קומפקטית מבוססת סיליקון, שמיוצרת בייצור תעשייתי סדרתי ואמורה לעלות מאות בודדות של דולרים ליחידה, בהזמנה של כמויות, ועדיין להציע טווחי זיהוי רציניים, שדה רחב ורזולוציה גבוהה לאבחון מכשולים קטנים, שחיונית לרכב אוטונומי.

מבחינת תעשיית הרכב, שבוחנת בשבע עיניים כל דולר של עלות, זה היתרון המשמעותי: לא פתרון אקזוטי, שמחירו מגביל אותו לקומץ רכבי פאר ויוקרה, אלא מוצר מדף נגיש ליישום בכלי רכב סדרתיים מייצור המוני, שיוכל להוריד בעתיד את המחיר לצרכן של "חבילה אוטונומית מלאה" לאלפי דולרים בודדים לצרכן.

למרות גילה הצעיר, השכילה אינוויז להשקיע כבר משלב מוקדם את כספי הגיוס בהקמת מערך ייצור סדרתי של רכיבים ברחבי העולם ובשותפות עסקית ופיננסית איתנה עם ספקית מרכזית של תעשיית הרכב, מאגנה, שפועלת בתור אינטגרטור מול יצרני הרכב.

אבל אינוויז לא מסתפקת בפיתוח ה"ברזלים" (או הסיליקון) של הלייזרים, אלא גם מפתחת עבורם את ה"מוח". כלומר תוכנה מתקדמת של ראיית מכונה, מבוססת בינה מלאכותית, שמשפרת ומאיצה את יכולות זיהוי המכשולים, מקטלגת אותם ו"לומדת" תוך כדי ניסיון. לשם כך הקימה החברה חטיבה נפרדת, מעין סטארט-אפ בתוך סטארט-אפ, שמתמקדת ספציפית בפיתוח ראיית המכונה ומאפשרת לחברה להציע לתעשיית הרכב חבילה הוליסטית מפתה.

פוטנציאל של מיליארדים

עם כל הכבוד לטכנולוגיה ולחזון, אנחנו עיתון עסקים ולכן אין מנוס אלא לעסוק קצת בדולרים. נתחיל בפוטנציאל השוק. כלי רכב עם אוטונומיה מלאה (דרגה 5) אמנם עוד נמצאים די רחוק בעתיד ובשלב הראשון רובם יהיו יקרים ויוקרתיים עם היקף ייצור מוגבל. אבל הליידרים של אינווויז ישולבו בעתיד הלא רחוק במערך החישה של כלי רכב עם דרגת אוטונומיה 3 - שמאפשרת נסיעה אוטונומית במסלולים מוגדרים - מה שמגדיל את פוטנציאל השוק ליצרן הרכב למאות אלפי יחידות בשנה, ואת ההכנסות לספקיות לעשרות מיליונים.

בנוסף, צריך לזכור שאף על פי שהפרסום בשבוע שעבר התייחס לעסקה ספציפית עם ב.מ.וו, שהיא יצרנית מכובדת כשלעצמה ואפילו מורת דרך טכנולוגית בשוק הרכב, זה רק קצה הקרחון. אפשר בהחלט להניח שאינוויז כבר חתומה על חוזים, או נמצאת בהליכי חתימה, כדי לספק את המוצר שלה, בשיתוף מאגנה, ליצרני רכב רבים שטרם "יצאו מהארון" בכל הנוגע להכרזות פומביות.

לחיישנים ולתוכנה הנלווית של החברה יש פוטנציאל לחדירה לשווקים רבים נוספים מחוץ לתעשיית הרכב, שכבר הזרימו הכנסות משמעותיות לענף הזה עוד לפני העידן האוטונומי. למשל, שוק האוטומציה התעשייתי, השוק הביטחוני והתעופתי ועוד.

אין לשכוח גם את הפוטנציאל לשימוש בטכנולוגיה הזו לצורך מיפוי ובניית בסיס נתונים גיאוגרפי לתעשיית הרכב, שבו משקיעות כיום מובילאיי-אינטל ואחרות מיליארדי דולרים ועוד שלל שווקים "ורטיקלים" פוטנציאליים. נציין רק, שמחקרים עדכניים מעריכים שכלל שוק הליידרים העולמי יחצה את ה-40 מיליארד דולר בתוך פחות מ-10 שנים, עם קצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-17%.

מחיר מציאה, בינתיים

פוטנציאל השוק הלוהט של הליידרים לא נעלם מעיניהם של המשקיעים בעולם, ולפחות שתיים מהמתחרות של אינוויז בעולם, שהציגו פתרונות דומים של ליידרים לרכב אוטונומי על בסיס מצב מוצק, כבר חברות רשמית ב"מועדון החד-קרן". השווי של חברת Quanergy האמריקאית, למשל, מוערך ב-1.6מיליארד דולר, ואילו Leddartech הקנדית ביצעה את הגיוס האחרון שלה לפי שווי שמוערך ב-1.33 מיליארד דולר.

אינוויז, שנמצאת כיום בשלב מתקדם מאוד של פיתוח, ייצור ומסחור ללקוחות אסטרטגיים, דוגמת ב.מ.וו - ויש מי שיגיד שהיא מקדימה משמעותית את המתחרות - ביצעה את הגיוס האחרון שלה בסוף השנה שעברה לפני שווי של כרבע מיליארד דולר "בלבד".

אפשר ללמוד מפערי התמחור הללו שני דברים. הראשון: הגיוס הבא של החברה, אם וכאשר יתבצע, יהיה לפי שווי גבוה משמעותית - אולי עד כדי מיליארד דולר. השני: במצב הנוכחי אינוויז היא בבחינת "משואה עסקית", שמושכת אליה משקיעים גדולים עם כיסים ענקיים מדרגת יצרני/ספקי הרכב הגדולים בעולם ומטה. אלה, ניתן להניח, יהיו מעוניינים ברכישת החבילה כולה במחיר רציני, שעדיין נחשב למציאה ביחס לתמחור הנוכחי של המתחרות בשוק.

לא נופתע אם הצעות כאלה כבר עומדות על השולחן של אינוויז. בחברה אומרים רשמית שאין להם כוונות למכור ושהם "נהנים מהביזנס", אבל הכרזות כאלה כבר שמענו לא אחת בעבר ולכל אחד יש מחיר.

כך או כך, גם אם החברה תגיע לרף של מיליארד דולר או קרוב לכך על הנייר בלבד, היא עדיין מקרינה בחיוב על כלל תעשיית האוטו-טק המקומית, ובמיוחד על סקטור החיישנים וראיית המכונה שבו פועלות כיום בישראל עשרות חברות, ומסמנת למשקיעים וללקוחות בעולם שמובילאיי הייתה רק תחילת הדרך ולא סופה.

עוד כתבות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות