קיבלתם הלוואה מקופת גמל, קרן השתלמות או קרן פנסיה? ייתכן שמגיע לכם החזר כספי

גופים מוסדיים לקחו דמי טיפול עבור מתן הלוואות • אסור היה להם לעשות זאת • האם השינוי ימנע גבייה זו בעתיד?

חיסכון לפנסיה / צילום: שאטרסטוק
חיסכון לפנסיה / צילום: שאטרסטוק

לקחתם הלוואה בין 2010 ל-2017 מקופת גמל או קרן פנסיה? סיכוי טוב שמגיע לכם החזר כספי. על פי בדיקה של דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, נמצא שגופים מוסדיים לקחו דמי טיפול עבור מתן הלוואות (דמי טיפול בתיק ההלוואה, דמי טיפול בהקמת ההלוואה). אסור היה להם לעשות זאת, ולכן קבעה הממונה כי הגופים המוסדיים יבצעו החזר כספי - יחזירו את דמי הטיפול שגבו מהלקוחות באופן רטרואקטיבי לשנים 2010 עד 2017 (אמצע 2017). על פי ההערכות של גורמים בתחום מדובר על סכום כולל של עשרות מיליוני שקלים עד 100 מיליון שקל, כאשר דמי טיפול בהלוואה מסתכמים בין 100 ל-200 שקל.

נזכיר שההלוואות מקופות הגמל וקרנות הנאמנות מחשבות לטובות במיוחד בתנאים שלהן וזאת מכיוון שמול ההלוואה יש ביטחונות טובים לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות (הרחבה - הלוואות מקופות גמל - זה משתלם).

על פי עמדת הרשות, הגופים המוסדיים לא יכולים לקחת עמלה של דמי טיפול. הם יכולים לקחת דמי ניהול, הם יכולים לקבל ריבית על הלוואה, הם יכולים לקחת סכומים עבור כיסויים ביטוחים, אבל לא דמי טיפול.

ברשות שוק ההון טענו כי כאשר לווה מקבל הלוואה (כנגד החיסכון הפנסיוני שלו - קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה), הרי שהמקור לאותם כספי הלוואה הוא כספי החיסכון של עמית אחר, שנהנה מתשלום הריבית של הלווה. ומכאן, שהגוף המנהל את ההשקעות כבר מתוגמל על ההלוואה הזו - דמי הניהול שהם מקבלים על ההפקדה ועל הצבירה, ובדוגמה - כאשר נותנים הלוואה לחוסך א' מכספי החיסכון של חוסך ב', זאת פעולת השקעה של הגוף המוסדי וזה אינו שונה מרכישת אג"ח, או ניירות ערך אחרים, או ניירות ערך לא סחירים והשקעות לא סחירות. אז למה לקבל על הפעולה הזו דמי טיפול?

אלא שיש כאן מלכוד - האם משנה איך קוראים להוצאה של הלווה ולהכנסה של הגוף המוסדי. הגוף הזה יכול לקרוא לזה ריבית. כלומר, בסופו של דבר זה עניין כלכלי, אז אם הגוף המוסדי יעריך שיש לו בתהליך הוצאות שהוא לא יכול לגבות אותן, הוא פשוט יעלה את הריבית. אז מה זה משנה?

מדריכים ומידע באתר הון:

ריבית ממוצעת על הלוואות (עדכון שוטף)

מה עדיף ההלוואה מבנק או הלוואה מגוף חיצוני?

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך; וכן אינם תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.