בקשה לייצוגית בכ-400 מ' ש' נגד כיל בגין זיהום נחל אשלים

רשות הטבע והגנים הגישה את התביעה נגד כימיקלים לישראל, החברה-הבת רותם אמפרט, מ"מ מנכ"ל כיל אשר גרינבאום ובכירים נוספים בחברה • האסון האקולוגי בנחל אשלים אירע בעקבות קריסת דופן של בריכת שיקוע גבס ברותם אמפרט בסוף יוני 2017

השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה
השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

הרשות לשמירת הטבע והגנים, באמצעות פרקליטות מחוז דרום, הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך 397 מיליון שקל נגד כימיקלים לישראל (כיל), החברה-הבת שלה רותם אמפרט, מ"מ מנכ"ל כיל אשר גרינבאום ובכירים נוספים בחברה בעקבות זיהום נחל אשלים בסוף חודש יוני 2017.

האסון האקולוגי בנחל אשלים אירע בעקבות קריסת דופן של בריכת שיקוע גבס ברותם אמפרט שבמישור רותם. קריסת הדופן גרמה לשיטפון בנחל בכמות של בין 100 אלף ל-250 אלף מ"ר של נוזלים המכילים חומצות מסוכנות, בהם גם חומצה זרחתית, מתכות כבדות, זרחן, גופרית, מלחים בריכוזים גבוהים ועוד.

בבקשה שהוגשה היום (ג') נטען כי "הנחשול שהציף את הנחל גרם לפגיעה אקולוגית קיצונית, להרג רב בחי ובצומח של הנחל, פגע בזמינות המזון לבעלי החיים לאורך זמן, כאשר המערכת האקולוגית של הנחל נפגעה באופן חמור, ורק בנס לא אירעה פגיעה במטיילים שנוהגים לפקוד את הערוץ דרך קבע".

עוד נטען כי "תוצאות האירוע כה חמורות, שזולת הנזק המיידי והחמור לערכי טבע, נגרם נזק לטווח הארוך, באופן שיכולת השרידה והרבייה של מיני צמחים ובעלי חיים בנחל נפגעה קשות. הקרקע לאורך מקטעי הנחל השונים ואף מעבר לגדותיו זוהמה באופן נרחב, כאשר גם היום, כמעט שנה לאחר האירוע, הנחל מזוהם וסגור לכניסת מטיילים, מבלי שקיימת אפשרות לומר מתי ניתן יהיה לשוב ולפתוח אותו".

בבקשה שהוגשה לבית המשפט ציינה המדינה כי האומדן הכלכלי של הנזק שנגרם לשמורת נחל אשלים כתוצאה מהזיהום מוערך ב-397 מיליון שקל, וזאת ככל שתיושם תוכנית שיקום יזומה. ככל שלא יבוצעו פעולות שיקום, כך לפי המדינה, היקף הנזק לשמורה יסתכם בכ-620 מיליון שקל. מדובר באומדנים שמגובים בחוות-דעת שכתבו בידי מומחי לאקולוגיה, לזיהומי קרקע ולניטור מי תהום.

את ההליך המשפטי בנושא מובילה רשות הטבע והגנים, לאחר שהוסמכה לכך בידי המשרד להגנת הסביבה.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מסר כי "מי שמזהם - משלם. זו לא עוד סיסמה, זו המדיניות שלנו. רותם אמפרט פגעה באחד הנחלים היפים ביותר בישראל, ואנחנו נתעקש על כך שהם ישלמו את המחיר גם במישור האזרחי וגם במישור הפלילי שנבחן בימים אלה, במקביל להגשת התובענה הייצוגית". 

מרותם אמפרט נמסר בתגובה כי "מאז תחילת האירוע החברה פעלה בתיאום מלא עם הרשויות לשיקום הנחל ונקטה את כל הפעולות שנדרשו לשם כך. החברה טרם קיבלה את התביעה ותפעל כפי שמחייב החוק במסגרת ההליך המשפטי לכשהתביעה תתקבל".

באדם טבע ודין אומרים בתגובה לתביעה התקדימית של המדינה נגד רותם אמפרט כי "טוב עשתה המדינה שהחליטה תקדימית לתבוע את נזקי אסון אשלים, אבל לא יעלה על הדעת שמנגד אותה המדינה ממשיכה לאשר שימוש חורג והקלות לחברת רותם אמפרט ולא דואגת למנוע את האסון הבא. אנחנו עדים פה למקרה קלאסי של יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, וממילא צעדים מעין אלה היו נמנעים אם הפיקוח על המפעלים היה הדוק יותר".