ארה"ב צומחת יותר משאר העולם, והדולר חוזר להרים ראש

הכלכלנים מגלים ספקנות הולכת וגוברת בנוגע לאפשרות שאירופה תצליח לשמור על קצב הצמיחה שלה מהשנה שעברה, בעוד שהמטבע האמריקאי מטפס בחזרה לרמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר

שטרות דולר / צילום: שאטרסטוק
שטרות דולר / צילום: שאטרסטוק

הדולר חזר לעלות אחרי ירידות ברוב השנה שחלפה, וזהו איתות נוסף לכך שמומנטום הצמיחה העולמית חוזר אולי שוב לארה"ב, ומתרחק מכלכלות גדולות אחרות.

סימני צמיחה ואינפלציה חזקות יותר בארה"ב הופכים להיות ההתמקדות העיקרית של שוקי ההון, ומסייעים להעלות את הדולר לרמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר. תשואת אג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים חצתה בשבוע שעבר את רף ה-3%, לראשונה מאז 2014, וזו הוכחה לכך שחלק מכלכלת ארה"ב חוזר לתנאים נורמליים, אחרי תקופה ארוכה שבה תשואות האג"ח היו קרובות לשפל היסטורי.

כלכלת ארה"ב צמחה בקצב שנתי של 2.3% ברבעון הראשון השנה, לפי נתונים ממשלתיים שפורסמו ביום שישי שעבר, בעוד שאנליסטים העריכו קצב של 1.8%. עלייה במדד עלויות העבודה מאותתת גם על עלייה בשכר. אם דוח התעסוקה לאפריל, שיפורסם ביום שישי השבוע, יצביע על גידול של כ-3% בשכר, כפי שהיה בינואר, זו תהיה תמיכה בתיאוריה שהאינפלציה מתחילה להתעורר.

במקביל הופכים הכלכלנים ספקניים יותר ביחס לסיכויי הצמיחה באירופה בקצב של השנה שעברה. נתונים כמו סנטימנט היצרנים בגרמניה ואינפלציה חלשה יותר במרחב האירו מצביעים על האטה. גם בבריטניה הצמיחה נחלשה ברבעון הראשון השנה, והנתונים ביפן היו מעורבים.

מרווח ריביות רחב מול גרמניה

"הרבה אנשים היו דוביים ביחס לדולר, כי הם חשבו ששאר העולם רושם ביצועים כלכליים יפים", אמר דייויד וו, ראש דסק הריביות והמטבעות העולמיים בבנק אוף אמריקה מריל לינץ'. "כעת ברור שהתיאוריה הזו מאותגרת ברצינות".

בנק אוף אמריקה קרא לאחרונה ללקוחותיו להמר שהאירו יירד ל-1.15 דולר בחודשים הקרובים, מרמה של 1.21 דולר ביום שישי האחרון.

כשהדולר נחלש, האנליסטים תהו למה מרווח הריביות בין אג"ח האוצר האמריקאי לאג"ח הזרות לא תומך בדולר חזק יותר. כעת הדינמיקה הזו כנראה כן פועלת. הפער בין תשואת אג"ח האוצר בארה"ב לזו של אג"ח גרמניות הוא הרחב ביותר מאז 1989, לפי חברת DWS.

כאשר המשקיעים מאמינים יותר ויותר שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית קצרת הטווח שלו ארבע פעמים השנה, המרווח הזה יוכל להמשיך לגדול ולספק עוד תמיכה לדולר.

מדד הדולר של וול סטריט ג'ורנל (מול סל מטבעות עיקריים) עלה בשבוע שעבר ב-1.1%, הביצוע השבועי הטוב ביותר מאז 2016, והדולר היה אחד המטבעות החזקים בעולם באפריל. בשנה שעברה צנח הדולר ב-7.5%, כאשר המשקיעים האמינו שהצמיחה תואץ לקצב מהיר יותר בחו"ל ולא בארה"ב, שהתקרבה לקצה מחזור הצמיחה שלה.

לשוורים ביחס לדולר יש עוד סיבה להיות אופטימיים. שוק החוזים העתידיים מוטה מאוד נגד המטבע האמריקאי, ובתחילת אפריל נרשמה הפוזיציה הדובית הגדולה ביותר על הדולר מאז 2011, לפי נתונים מבורסת CFTC. עוד עליות לדולר עשויות לשחרר חלק מהפוזיציות הללו כאשר המשקיעים ימהרו לסגור את ההימורים שלהם נגד הדולר.

עליית התשואות מייקרת את פוזיציות החסר (שורט) על הדולר, כי המשקיעים לווים דולרים כדי להמר נגד הדולר, אמר אוגו לנסיוני, ראש יחידת המט"ח בנויברגר ברמן.

השלכות נרחבות על השווקים והכלכלה

לעלייה של הדולר יש השלכות רחבות על השווקים והכלכלה. דולר חזק יותר עשוי למשוך לארה"ב עוד הון זר, בייחוד לשוקי האג"ח, אך הוא גם עלול לכרסם ברווחי חברות רב-לאומיות, שמוצריהן יהיו פחות תחרותיים בחו"ל. כ-60% מהחברות שפרסמו דוחות לרבעון הראשון השנה דיווחו שחולשת הדולר סייעה להגדלת רווחיהן, לפי נתונים של FactSet מאמצע אפריל.

פייסבוק דיווחה בשבוע שעבר כי "רוחות גביות של מט"ח" תרמו 536 מיליון דולר להכנסותיה ברבעון הראשון, וחברת התרופות בריסטול מאיירס סקיב ציינה גם היא ששערי מט"ח חיוביים הגדילו את הכנסותיה ב-4%.

כמה משקיעים מאמינים שהמהפך במגמת הדולר עשוי להתברר כזמני. קודם כל, הכלכלה האמריקאית היא אכן בשלב מתקדם יותר במחזור הכלכלי, והבנק המרכזי האירופי עדיין לא התחיל להדק את מדיניותו המוניטרית. אנליסטים מעריכים שה-ECB יקבל החלטה ביוני או יולי לסיים בהדרגה את תוכנית קניית האג"ח שלו עד דצמבר - ארבע שנים אחרי שהפדרל ריזרב הפסיק את ההקלה המוניטרית הכמותית שלו עצמו.

נוסף על כך, אנליסטים רבים מאמינים גם שמחזורי הסנטימנט השורי והדובי על הדולר נמשכים חמש עד שבע שנים בממוצע. פירוש הדבר הוא שהדולר מצוי בשלבים המוקדמים של ירידה מתמשכת, אחרי שוק שורי שהתחיל ב-2011 ורשם שיא בתחילת 2017.

אבל גאות זמנית של הדולר יכולה להימשך חודשים רבים, גם בשוק כללי דובי. זה מה שקרה בירידת הדולר שנמשכה שבע שנים בעשור שעבר: ב-2005, הדולר עלה ב-13% במשך 11 חודש, לפני שהוא חזר לרדת שנה לאחר מכן.

כמה אנליסטים חושבים שמומנטום הצמיחה יחזור לאירופה בחודשים הקרובים, ויעודד את ה-ECB ובנקים מרכזיים אחרים ביבשת להמשיך לנרמל את המדיניות המוניטרית.

"המגמה הנוכחית של הדולר היא גאות בשוק דובי", אמר ג'ייסון דרהו, מנהל יחידת הקצאת הנכסים הטקטית בחברת ניהול הנכסים של UBS.