ממשלת איראן חסמה את הגישה לאפליקציית טלגרם

הסיבה: האפליקציה שימשה ככלי לארגון הפגנות נגד הממשל • בטלגרם יש 40 מיליון משתמשים איראניים

טלגרם / צילום: רויטרס
טלגרם / צילום: רויטרס

הרשויות האיראניות הורו לספקיות האינטרנט במדינה לחסום את הגישה לאפליקציית טלגרם. הסיבה: באפליקציה נעשה שימוש כדי לארגן הפגנות נגד הממשל השנה, כך דווח ב-AP. ברשת הטלוויזיה האיראנית הממשלתית דווח כי גרסאות טלגרם למובייל וגם למחשב ייחסמו, כך שלא ניתן יהיה לעקוף את החסימה באמצעות VPN. מטלגרם לא נמסרה תגובה לידיעה.

אפליקציית הצ'ט המוצפנת כבר נסגרה באופן זמני על-ידי איראן בסוף דצמבר, בעקבות השימוש בה על-ידי מארגני ההפגנות, שהיו הגדולות במדינה מאז 2009 ובהן נהרגו 25 אנשים ונעצרו חמשת אלפים. אלא שאז חלק מהמשתמשים המשיכו לגשת לטלגרם באמצעות VPN ושרתי פרוקסי, דבר שכרגע הממשלה מנסה למנוע. היום יש באפליקציה 40 מיליון משתמשים איראניים, כמחצית מאוכלוסיית המדינה. פופולריות האפליקציה גברה לאחרונה בזכות המוניטין שלה שהיא חסינה בפני מעקב ובילוש ממשלתי.

בחודש שעבר אמר ראש הוועידה הפרלמנטרית האיראנית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, אלאדין בורוג'רדי, כי אירן תחסום את טלגרם מסיבות של ביטחון לאומי. מאז, משתמשים הקשורים לממשלה זנחו את השימוש באפליקציה לטובת אלטרנטיבות מקומיות. הרשויות האיראניות טוענות כי בטלגרם נעשה שימוש כדי להפיץ שקרים ולהסית את הציבור, וכי טרוריסטים ואנשים המפיצים פורנוגרפיה עושים בה שימוש. הממשלה ציינה כי טלגרם ואפליקציות מסרים זרות בכלל יכולות לקבל רישיונות כדי לפעול במדינה בתנאי שיעבירו את מאגרי הנתונים שלהן לאיראן.

איראן חוסמת רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, ומצנזרת אחרות. לבכירי המדינה יש גישה חופשית למדיות חברתיות, ואילו הצעירים ואזרחים אחרים משתמשים בשיטות שונות כמו שרתי פרוקסי כדי לעקוף את השליטה הממשלתית.