אבוג'ן חוזרת עם סאטרט-אפ בתחום המיקרוביום האנושי

אבוג'ן מקימה חברת ספין-אוף, שחוזרת לתחום הבריאות האנושית - ביומיקה, המתמקדת בתחום המיקרוביום

בראשית הייתה חברת קומפיוג'ן, החלוצה הישראלית של הביג דאטה ברפואה, שקמה עוד בזמנים שקראו לזה ביו-אינפורמטיקה ומתמקדת כיום בסרטן. בהמשך, הקימה קומפיוג'ן את אבוג'ן , חברה בת שיישמה את המערכת החישובית שלה בתחום החקלאות, ובמיוחד בהשבחה גנטית של צמחים. במשך תקופה מסוימת, שווי השוק של אבוג'ן אף עלה על זה של החברה האם, אולם היום האחרונה, שמתמקדת בתחום הסרטן, מצליחה יותר. כך או כך, בינתיים פיתחה אבוג'ן את המערכת החישובית שקיבלה מקומפיוג'ן והיום החפיפה בין המערכות של החברות מועטה. כעת, אבוג'ן מקימה בעצמה חברת ספין-אוף, שחוזרת לתחום הבריאות האנושית - ביומיקה, המתמקדת בתחום המיקרוביום.

המהלך של אבוג'ן אינו פתאומי. כבר לפני כמה שנים נכנסה אבוג'ן לתחום המיקרוביום של הצמח והחלה לפתח מוצרים המבוססים על שינוי סלקטיבי של תמהיל החיידקים באדמה שסביב הצמח במטרה לשפר את היבול או להפוך אותו לעמיד בפני תנאי הסביבה. מערכות הביג דאטה שהיא מפתחת זה יותר מעשור מתאימות לניהול ממשק מורכב בין גנטיקה של צמח, תנאי סביבה והדנ"א של כל החי והצומח בסביבה המיידית שלו. כעת החברה תבחן אם ניתן להשתמש במערכות האלה גם לניתוח הממשק בין הסביבה החיידקית של בני האדם לגוף האדם.

"נוסף על זיהוי הגנים, יש לנו יכולת, באמצעות המערכת החישובית שלנו, לזהות את הפונקציות של החיידקים בגוף", אומר ד"ר אלרן חבר, מנכ"ל ביומיקה (לשעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגי ומנכ"ל בחברת תראפיקס). "באנלוגיה, אני יודע שמי שעובד בבית הקפה הזה אלה לא רק חיים ויוסי ועדי, אלא מלצר וברמן ומנהל משמרת, ושחיים הוא מנהל המשמרת אבל אם חיים לא נמצא אז יוסי עושה את זה. כך, גם לכל חיידק במיקרוביום שלנו יש תפקיד אחר כתלות בתמהיל החיידקים הכולל שבו הוא נמצא, ופונקציה מסוימת אם המעי הזה נמצא בתוך אדם לחוץ, או אדם חולה סרטן, או אדם חולה במחלה אוטואימונית. מדובר ממש באינסוף מידע שחייבים לנתח יחד, ממש אקסטרה ביג דאטה".

ואתם יכולים לחשב את זה?

"אם היינו מגיעים לתחום ירוקים לגמרי, הייתי אומר שזה יומרני, אבל ביכולות החישוביות של אבוג'ן הושקעו עשרות מיליוני דולרים ועשרות שנות אדם. אנחנו כבר רואים תוצאות".

כיום ביומיקה מפתחת מוצר עצמאי, בעקבות "לקחי אבוג'ן ההיסטורית", כפי שאומר חבר, שהתבססה על שיתופי פעולה עם חברות החקלאות הגדולות ועוכבה על ידיהן. המוצר המוביל של ביומיקה - מולקולה שיודעת לחסל חיידק יחיד וספציפי - הוא תרופה לכל דבר, שתירשם במסלול תרופות חדשות. כתבנו כאן בעבר על חברת מיי ביוטיקס, שעושה דבר באמצעות וירוסים. ביומיקה עושה זאת באמצעות מולקולות קטנות.

אתם מתכננים את המולקולה מאפס באמצעות מחשב? זו גישה שנחשבת חדשנית ודי מסוכנת.

"כן, אבל התרופות שלנו פועלות על החיידקים ולא על הגוף עצמו, אז זה קל יותר. את הגוף אני צריך לשנות בעדינות, חיידק אני יכול פשוט לחתוך לגזרים".

המוצר מיועד תחילה לסייע להצלחת הטיפול בסרטן, מחלות מערכת העיכול (כמו קרוהן וקוליטיס) ומחלות זיהומיות, אך בינתיים עוד לא נעשו ניסויים שהראו הרג של חיידק והמיזם הוא ברמה החישובית. בנוסף, תבחן החברה באמצעות ביג דאטה את ההשפעה של מוצרים פרוביוטיים קיימים על בריאות האדם, וייתכן שתפתח מוצרים משלה גם בתחום הזה.

ביומיקה נוצרה כשיתוף פעולה בין אבוג'ן לפרופ' יהודה רינגל, "גורו המיקרוביום" המנהל את מכון הגסטרו והכבד של בית החולים מאיר. אבוג'ן מחזיקה 90% מהחברה. "היא שואפת להיות מעורבת בחברה לאורך זמן, אבל לא בהכרח בשיעור החזקה כזה. בהמשך דרושים שותפים אחרים, אם יתרונות אחרים", אומר חבר, שנפעם מהחיבוק שקיבל תחום המיקרוביום מהממסד, לעומת תחום הקנביס שבו עסק בעבר. "המיקרוביום זוהה ומיד הפך לגיטימי בקרב חברות תרופות, רופאים וחולים גם יחד", הוא אומר. "זה מאוד מקל את החיים".